اخبار روزدانستنی ها

این 8 غذا برای سلامت مغز و بهبود عملکرد شناختی خیلی مفید هستند!

طبق تحقیقات، غذاهایی که مصرف می کنیم نقش اساسی در سلامت مغز، حفظ حافظه و بهبود کلی عملکرد شناختی دارند. در کل، نتیجه های تحقیقات نشان می دهد که رژیم‌های غذایی کم‌چرب، مانند رژیم‌ غذایی مدیترانه‌ای، از مغز ما در برابر زوال شناختی محافظت می‌کنند.

الهه جعفرزاده: یادگیری، تفکر، حل مسئله، تصمیم گیری و توجه مهارت هایی هستند که از آنها به عنوان «عملکرد شناختی» یاد می شود. سن مهمترین عامل خطر برای زوال شناختی است. عوامل دیگر عبارتند از سابقه خانوادگی، سطح تحصیلات، آسیب مغزی، عدم تحرک بدنی و شرایط مزمن مانند پارکینسون، بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت. اما در کنار همه این موارد، غذاهایی که می خورید بر سلامت شناختی شما نیز تأثیر می گذارد.

اگر به دنبال غذاهای خاصی برای محافظت از سلامت شناختی خود در رژیم غذایی خود هستید، ادامه مطلب را بخوانید.

1) تخم مرغ

تخم مرغ منبع طبیعی مواد مغذی از جمله کولین، لوتئین و زآگزانتین است که به سلامت مغز کمک می کند. کولین موجود در تخم مرغ از سلامت مغز مادام العمر در هر سنی و در همه زمینه ها از جمله حافظه، تفکر، خلق و خو و غیره حمایت می کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف لوتئین ارتباط مستقیمی با عملکرد شناختی بهتر در بزرگسالان و سالمندان دارد.

این 8 غذا برای سلامت مغز و بهبود عملکرد شناختی خیلی مفید هستند!

2) قارچ

قارچ ها منبع اصلی ارگوتیونئین هستند. ارگوتیونین یک اسید آمینه است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ارگوتیونئین آن را به یک ترکیب زیست فعال مهم تبدیل می کند که به پیری سالم، بهبود عملکرد شناختی و کاهش استرس در زندگی کمک می کند.

8 غذای مفید برای سلامت مغز و بهبود عملکرد شناختی

3) گردو

گردو تنها آجیل درختی است که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و به همین دلیل یکی از بهترین غذاها برای سلامت مغز محسوب می شود. گردو با استرس اکسیداتیو و التهاب مبارزه می کند، دو عاملی که به زوال شناختی کمک می کنند. مصرف گردو همچنین ممکن است زوال شناختی را در افراد در معرض خطر به تاخیر بیندازد.

8 غذای مفید برای سلامت مغز و بهبود عملکرد شناختی

4) چای

طبق مطالعات متعدد، مصرف منظم چای با کاهش خطر اختلالات شناختی مرتبط است. برخی شواهد نشان می دهد که نوشیدن یک فنجان چای در روز می تواند خطر ابتلا به اختلالات شناختی را تا 6 درصد کاهش دهد و نوشیدن دو فنجان چای در روز می تواند این خطر را تا 29 درصد کاهش دهد.

8 غذای مفید برای سلامت مغز و بهبود عملکرد شناختی

5) ماهی سالمون

ماهی سالمون به عنوان منبع طبیعی پروتئین، سلنیوم، کولین، ید و اسیدهای چرب امگا 3، یک غذای مغذی محسوب می شود. اسید چرب غیراشباع امگا 3 (DHA) برای رشد مناسب مغز و بهبود عملکرد شناختی مهم است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف غذاهای دریایی با عملکرد شناختی بهتر در بزرگسالان دارای اضافه وزن مرتبط است.

8 غذای مفید برای سلامت مغز و بهبود عملکرد شناختی

6) پرتقال

پرتقال حاوی تعداد زیادی مواد مغذی و فیتوکمیکال ها از جمله ویتامین C، تیامین، ویتامین B6 و هسپریدین است که نقش مثبتی در سلامت شناختی دارند.

8 غذای مفید برای سلامت مغز و بهبود عملکرد شناختی

7) سبزی های برگ دار

خوردن سبزیجاتی مانند شاهی و اسفناج ممکن است به کند کردن زوال شناختی در افراد مسن کمک کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این به دلیل مواد مغذی موجود در این سبزیجات است، مانند لوتئین، اسید فولیک و بتاکاروتن.

8 غذای مفید برای سلامت مغز و بهبود عملکرد شناختی

8) هندوانه

هندوانه منبع بسیاری از مواد مغذی برای سلامت مغز از جمله کاروتنوئیدی به نام لیکوپن است. این گیاه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود دارای خواص محافظت کننده عصبی است و ممکن است شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازد.

8 غذای مفید برای سلامت مغز و بهبود عملکرد شناختی

منبع: eatthis

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا