دانستنی ها

8 دلیل برای اضافه وزن ناخواسته

افزایش وزن چیزی نیست که مردم به طور کلی از آن لذت ببرند و می تواند برای برخی بسیار آزاردهنده باشد، به خصوص زمانی که ندانید علت آن چیست. اگرچه رژیم غذایی اغلب بیشترین نقش را در افزایش وزن دارد، اما عوامل دیگری مانند استرس و کمبود خواب نیز می توانند در این امر نقش داشته باشند.

در زیر برخی از دلایل احتمالی افزایش وزن ناخواسته آورده شده است:

1. دارو مصرف کنید

در بسیاری از موارد، مصرف انواع خاصی از داروها می تواند باعث افزایش وزن ناخواسته در افراد شود. داروهای ضد روان پریشی، داروهای ضد افسردگی، کورتیکواستروئیدها، دیابت و داروهای کنترل فشار خون این توانایی را دارند.

2. بی خوابی

کم خوابی طولانی مدت می تواند منجر به افزایش وزن در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان شود. کمبود خواب می تواند بر ریتم شبانه روزی بدن تأثیر بگذارد و عملکردهای داخلی مانند نوسان هورمون گرسنگی و تحریک پرخوری را مختل کند و منجر به افزایش وزن شود.

مطالعه ای در سال 2015 روی 56000 کودک نشان داد کسانی که کمتر از 10 ساعت در شب می خوابند، 76 درصد بیشتر در معرض اضافه وزن یا چاقی هستند، در حالی که خواب کافی این خطر را تا 21 درصد کاهش می دهد.

3. سیگار را ترک کنید

برخی از افراد ممکن است در ابتدای سفر ترک سیگار وزن اضافه کنند. نیکوتین موجود در سیگار و سایر محصولات تنباکو می تواند متابولیسم فرد را تسریع کرده و اشتها را کاهش دهد. وقتی فردی سیگار را ترک می کند، ممکن است احساس گرسنگی بیشتری کند، بیشتر غذا بخورد و وزن اضافه کند.

4. سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال سیستم غدد درون ریز است و زنان در سنین باروری ممکن است از آن رنج ببرند. این وضعیت با ناهنجاری های هورمونی مختلف مشخص می شود. افراد مبتلا به PCOS اغلب مقاومت به انسولین دارند و در نتیجه ممکن است وزن اضافه کنند. علاوه بر این، افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سطح کلسترول بالا هستند.

هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد. اما تغییرات سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، می تواند به کاهش وزن و بهبود مقاومت به انسولین کمک کند.

5. نارسایی قلبی

افزایش سریع وزن یا تورم در قسمت های خاصی از بدن ممکن است به دلیل احتباس مایعات باشد. طبق گفته انجمن قلب آمریکا، افزایش وزن بیش از 1 تا 1.5 کیلوگرم در 24 ساعت یا بیش از 3 کیلوگرم در هفته ممکن است نشانه ای از نارسایی قلبی باشد. جریان آهسته خون به قلب و از قلب به اندام های بدن بر عملکرد سایر اعضای مهم بدن تأثیر می گذارد. در نتیجه، مایع می تواند در بافت ها جمع شود و باعث افزایش وزن و تورم در ناحیه معده، ساق پا و مچ پا شود. شایان ذکر است که وزن ما اغلب در طول روز چند گرم در نوسان است. اگر وزن به حالت عادی برگردد و علائم اضافی وجود نداشته باشد، نفخ و احتباس مایعات ممکن است علت آن باشد.

سایر علائم و نشانه های نارسایی قلبی شامل تجمع مایع در ریه ها (ادم ریوی)، سرفه های مکرر، احساس سبکی سر و تنگی نفس در حالت استراحت، سرگیجه، از دست دادن اشتها، مشکل در خوابیدن یا صاف دراز کشیدن است.

اگر هر یک از این علائم را همراه با افزایش وزن ناخواسته تجربه می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

6. مشکلات کلیوی

افزایش ناگهانی وزن یا تورم در پاها یا مچ پاها ممکن است نشانه بیماری کلیوی مانند نارسایی کلیه یا سندرم نفروتیک باشد. کلیه ها مسئول فیلتر کردن مواد زائد و مایعات در بدن هستند. اگر آسیب ببینند، ممکن است نتوانند مواد زائد را به درستی از بین ببرند و باعث احتباس مایعات در بدن و در نتیجه افزایش وزن شوند.

سایر علائمی که ممکن است نشان دهنده مشکل کلیوی باشد عبارتند از: خستگی، مشکلات خواب، خشکی و خارش پوست، خون در ادرار، تکرر ادرار، تورم مداوم در چشم ها، از دست دادن اشتها، گرفتگی عضلات.

7. اختلال تیروئید

کم کاری تیروئید شرایطی است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند. این شرایط می تواند بر بسیاری از عملکردهای بدن از جمله میزان متابولیسم تأثیر منفی بگذارد و در طول زمان منجر به چاقی ناخواسته شود. علائم کم کاری تیروئید عبارتند از: افزایش وزن، خستگی مداوم، احساس افسردگی، احساس سرما، خشکی پوست و مو، سفتی مفاصل و عضلات، یبوست و ….

8. سرطان تخمدان

سرطان تخمدان به هر سرطانی اطلاق می شود که از تخمدان ها شروع شود. برخی از افراد ممکن است علائم را در مراحل اولیه احساس نکنند. با این حال، با پیشرفت بیماری، افراد مبتلا به سرطان تخمدان ممکن است افزایش وزن و علائم دیگری مانند درد در ناحیه شکم یا لگن، مشکل در خواب، تکرر ادرار، از دست دادن اشتها یا احساس سیری سریع، چرخه قاعدگی نامنظم، سوء هاضمه را تجربه کنند. …

منبع: بازتاب آنلاین

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا