تعداد زیادی روش درمان خانگی برای کاهش درد معده موجود است که از جمله آن‌ها می‌توان به نوشیدن آب، ورزش، جلوگیری از مصرف سیگار و … اشاره کرد. در این مطلب، هشت روش محبوب برای درمان درد و سوء هاضمه معده معرفی شده است.

الهه جعفرزاده: اگر معده درد دارید، تنها نیستید. مشکلات معده دلایل مختلفی دارد. از استرس و رژیم غذایی گرفته تا مشکلات جدی تری مانند سندرم روده تحریک پذیر، بیماری سلیاک یا سرطان روده بزرگ. ناراحتی معده و سوء هاضمه علائمی دارد که شایع ترین آنها عبارتند از: سوزش سر دل یا رفلاکس اسید معده، حالت تهوع، نفخ، بوی بد دهان، سکسکه و سرفه.

بسیاری از معده دردها را می توان به راحتی در خانه درمان کرد. در اینجا چند درمان خانگی محبوب برای معده درد و سوء هاضمه وجود دارد که به تسکین ناراحتی معده کمک می کند.

1. مقدار زیادی آب بنوشید

بدن برای هضم و جذب موثر مواد مغذی از غذاها و نوشیدنی ها به آب نیاز دارد. کم آبی هضم غذا را سخت می کند و احتمال ناراحتی معده را افزایش می دهد. نوشیدن آب می تواند هضم غذا را آسان کرده و سوزش سر دل را تسکین دهد. اگرچه قاعده کلی نوشیدن هشت لیوان آب در روز است، اما نیاز افراد به مایعات می تواند متفاوت باشد. سطح فعالیت، ویژگی های فردی، دمای بدن و سلامت عمومی می تواند بر میزان مایع مورد نیاز تأثیر بگذارد.

برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند نوشیدن مایعات کافی مهم است. استفراغ و اسهال می تواند به سرعت منجر به کم آبی بدن شود، بنابراین افرادی که این علائم را دارند باید در طول روز آب بیشتری بنوشند.

با این ۸ روش خانگی درد معده را از بین ببرید! /روش ها

2. بعد از غذا دراز نکشید

برای جلوگیری از سوزش سر دل، بلافاصله پس از صرف غذا از دراز کشیدن خودداری کنید. وقتی بدن در حالت افقی قرار می گیرد، اسید معده بالا می رود و می تواند باعث سوزش سر دل شود. بنابراین افراد مبتلا به مشکلات معده باید حداقل چند ساعت پس از صرف غذا از دراز کشیدن یا خوابیدن خودداری کنند تا این مشکل برطرف شود.

3. از زنجبیل برای تسکین درد معده استفاده کنید

تحقیقات نشان می دهد که مصرف زنجبیل به کاهش حالت تهوع یا استفراغ کمک می کند. در زنجبیل ماده شیمیایی به نام شوگولاس جینرولاس وجود دارد که قادر به کنترل انقباضات معده و تسکین درد معده و سوء هاضمه است. افراد مبتلا به مشکلات معده می توانند زنجبیل را به غذای خود اضافه کنند یا آن را دم کرده و به عنوان چای بنوشند.

8 درمان خانگی برای معده درد

4. سیگار و الکل را ترک کنید

مصرف بیش از حد سیگار و الکل باعث سوء هاضمه و سایر بیماری های گوارشی مانند بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) می شود. شاید دوری از سیگار و نوشیدن الکل برای برخی سخت باشد، اما بهتر است بدانید که ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل ضمن بهبود کیفیت زندگی، خطر ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند سرطان را نیز کاهش می دهد.

8 درمان خانگی برای معده درد

5. انجیر بخورید

انجیر از جمله میوه های مفید برای درمان معده درد، رفع یبوست و تنظیم حرکات روده است. انجیر حاوی ترکیباتی است که خاصیت ملین دارد و مشکلات گوارشی را برطرف می کند.

8 درمان خانگی برای معده درد

6. از خوردن غذاهایی که هضم آنها سخت است خودداری کنید

پرهیز از غذاهای سخت هضم مانند غذاهای چرب، غذاهای تند و ادویه ای در نهایت به تسکین معده و تسکین درد آن کمک می کند. از طرفی مصرف غذاهای زود هضم مانند میوه ها و سبزیجات باعث بهبود هضم و جلوگیری از مشکلات معده می شود.

7. ورزش کنید

پیاده روی، دوچرخه سواری، یوگا و حرکات کششی ملایم همراه با تنفس عمیق می تواند برای درمان درد شکم مفید باشد. هنگام انجام حرکات یوگا و کششی، سعی کنید به آرامی کمر خود را در حالی که روی پاهای خود نشسته اید بچرخانید. این به تسکین درد معده کمک می کند.

8 درمان خانگی برای معده درد

8. از کمپرس گرم استفاده کنید

اگر معده درد دارید، سعی کنید کمپرس یا حوله گرم را روی شکم خود قرار دهید. گرما باعث شل شدن عضلات شکم و تسکین درد و گرفتگی می شود. دوش آب گرم نیز موثر است.

منابع سایت های metrodetroitgastro ، medicalnewstoday

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *