دانستنی ها

با رعایت این 7 نکته در فصل سرما از سرماخوردگی جلوگیری کنید!

یکی از بیماری‌هایی که در فصل پاییز و زمستان بیش‌تر از همیشه جولان می‌دهند، سرماخوردگی و آنفلوانزا است.

رعایت برخی نکات می تواند به شما در پیشگیری از بیماری در فصول سرد سال کمک کند. ورزش منظم، خواب با کیفیت و رژیم غذایی متعادل تنها برخی از راه های موثر برای پیشگیری از سرماخوردگی و سایر بیماری ها هستند.

در نیمه دوم سال که احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا بیشتر است باید به سلامت خود توجه بیشتری داشته باشید. راه های زیادی برای محافظت از بدن در برابر بیماری ها و ویروس ها وجود دارد. برخی از این روش ها عبارتند از:

1) در فضای باز ورزش کنید

تنفس هوای گرم و خشکی که به طور مکرر در منازل در فصل سرما به گردش در می آید، می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. ویروس های بیماری های عفونی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی در محیط های گرم و خشک رشد می کنند. ورزش در فضای باز نه تنها سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و سلامت کلی شما را بهبود می بخشد، بلکه شما را در معرض هوای خنک و مرطوب قرار می دهد که هوای تمیزتر و میکروب های کمتری را در سیستم تنفسی شما فراهم می کند.

2) دست های خود را مرتب بشویید

رعایت بهداشت می تواند به شما در پیشگیری از بیماری ها کمک کند. این بدان معناست که مرتب دوش بگیرید، تا حد امکان از دست زدن به صورت خود اجتناب کنید، همیشه ضدعفونی کننده دست همراه خود داشته باشید و مهمتر از همه، شستن مرتب دست ها را فراموش نکنید. با تبدیل این عادات به بخشی از برنامه روزانه خود، شانس خود را برای سالم ماندن و اجتناب از بیماری افزایش خواهید داد.

3) سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید

مصرف داروها و مکمل های غذایی که باعث تقویت سیستم ایمنی در فصول سرد سال می شود، ایده ای هوشمندانه برای محافظت در برابر بیماری ها است. تقویت‌کننده‌هایی مانند ویتامین C به آماده‌سازی سیستم ایمنی برای مبارزه با بیماری‌ها و حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند.

4) خواب کافی داشته باشید

این توصیه ای است که ما اغلب می شنویم اما به ندرت دنبال می کنیم. لازم به یادآوری است که خواب کافی یک اصل مهم در حفظ سلامت عمومی است. خواب کافی در فصول سرد و اطمینان از داشتن انرژی مورد نیاز بدن برای حفظ عملکرد مناسب می تواند به پیشگیری از بیماری کمک کند. برای سالم ماندن، سعی کنید خواب را در اولویت قرار دهید و به کیفیت استراحت روزانه خود بیشتر توجه کنید.

5) آب فراوان بنوشید

خوردن غذاهای مغذی و هیدراته نگه داشتن بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری دارد. بنابراین، توجه دقیق به این عادات در زندگی می تواند به حفظ سلامتی شما کمک کند. خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی مانند سبزیجات و میوه ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و نوشیدن آب به اندام ها کمک می کند تا اکسیژن را به درستی کار کنند. همچنین نوشیدن آب سموم را از بدن دفع می کند.

6) استرس خود را مدیریت کنید

مدیریت استرس و تمرینات خودمراقبتی راه خوبی برای کمک به حفظ سلامتی است. استرس علاوه بر ایجاد سردرگمی ذهنی می تواند به مرور زمان آسیب جدی به بدن وارد کند. وقتی بدن فرسوده می شود، نمی تواند در برابر بیماری ها مقاومت کند. تجربه نشان می دهد که بین اضطراب و بیماری ارتباط وجود دارد. وقتی مضطرب هستیم، سرماخوردگی، آنفولانزا، تبخال و آلرژی تشدید می شود. استرس خود سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

۷) واکسن آنفولانزا بزنید

تزریق واکسن آنفولانزا هر ساله در ابتدای فصل سرما ضروری است. این واکسن سالانه از سیستم تنفسی فوقانی در برابر سرفه های شدید زمستانی محافظت می کند. اگر واکسینه شده اید و به ویروس آنفولانزا مبتلا شده اید، علائم شما تا حد زیادی قابل کنترل است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا