دانستنی ها

این 7 مهارت برای دوام یک رابطه عاطفی ضروری هستند!

روانشناسان می گویند احساس شادی و رضایت در یک رابطه عاطفی به عوامل کلیدی بستگی دارد که نیاز به یادگیری و تمرین دارد. در واقع این عوامل مهارت هایی هستند که باید پرورش داده شوند که صبر و حوصله زیادی می طلبد. به گفته روانشناسان، عادات دیگری وجود دارد که به حفظ احساس رضایت در یک رابطه عاطفی کمک می کند.

7 مهارت مهم که برای دوام یک رابطه عاطفی لازم است!
در ادامه در مورد این عادات و مهارت های مهم و ضروری صحبت خواهیم کرد.

7 مهارت مهم که برای دوام یک رابطه عاطفی لازم است!

1- همدلی

همدلی یعنی اینکه بتوانید خود را به جای شخص مقابلتان بگذارید و به او بازخورد بدهید، مثلاً از او حمایت کنید یا دلداری دهید، یا با هم خوشحال یا غمگین باشید.
بعد از چند سال زندگی با یک نفر، ممکن است فکر کنید که یکدیگر را به خوبی می شناسید. با این حال، این می تواند ایجاد حس همدلی در رابطه عاطفی را دشوار کند.
برای جلوگیری از این مشکل، همدلی را تمرین کنید. سعی کنید خود را به جای دیگران بگذارید. چشمان خود را ببندید، شخصیت فرد و موقعیتی را که در آن قرار دارد تجسم کنید و سعی کنید تصور کنید که او باید چه احساسی داشته باشد. نظری که با آن مشکل دارید را فراموش کنید و سعی کنید احساسات آن شخص را درک کنید. این به شما امکان می دهد همدلی را ابراز کنید، مهارتی بسیار مهم برای داشتن یک رابطه عاطفی شاد و سالم.

7 مهارت مهم که برای دوام یک رابطه عاطفی لازم است!

2- درک عاطفی

مهارت همدلی که در نکته قبل ذکر شد می تواند شما را به درک عاطفی برساند. نکته این است که این توانایی برای قرار دادن خود به جای شخص دیگری نه تنها در مواقعی که آن شخص در مشکل است، بلکه در مواقعی که مشاجره شدیدی بین شما وجود دارد نیز مهم است.

درست است که در طول دعوا چند نفر می گویند: “تو حق داری چنین احساسی داشته باشی و من این را درک می کنم.” ممکن است فکر کنید که گفتن چنین عبارتی می تواند وضعیت را بدتر کند، اما اینطور نیست. برعکس، این کلمات می توانند معجزه کنند. شریک زندگی شما متوجه خواهد شد که شما احساسات او را درک می کنید و با وجود ناراحتی خود، احساس آنها را می پذیرید. این کار شریک عاشقانه شما را آرام می کند و احساسات منفی او را از بین می برد.

7 مهارت مهم که برای دوام یک رابطه عاطفی لازم است!

3- توجه و احترام نشان دهید

همه ما ممکن است اهمیت نشان دادن توجه و احترام به یکدیگر را با انجام کارهای کوچک دست کم بگیریم. روابط عاطفی اغلب در یک چرخه معیوب گرفتار می شوند. یکی از شریک های رابطه ناراحت می شود و شریک دیگر رابطه هم همین کار را تکرار می کند و همه این ها در نهایت منجر به دعوای جدی می شود. در چنین شرایطی، نشان دادن توجه خود با در آغوش گرفتن، خرید یک دسته گل یا تهیه یک شام خوشمزه می تواند به خنثی کردن وضعیت و شکستن چرخه کمک کند.
البته، اگر به شریک عاشقانه خود صدمه بزنید، نشان دادن توجه و احترام چیزی را حل نمی کند. اما اگر وضعیت هنوز آنقدر بد نیست، می توانید روی این روش حساب کنید.

7 مهارت مهم که برای دوام یک رابطه عاطفی لازم است!

4- همفکری

برخی از زوج ها آنقدر به یکدیگر عادت می کنند که هم اتاقی می شوند و هر کدام مشغول زندگی خود هستند. در چنین شرایطی برخی افراد هنگام تصمیم گیری نظر شریک عاطفی خود را نادیده می گیرند.
و این بدترین کاری است که می توانید انجام دهید. این رفتار به احتمال زیاد منجر به مشاجرات و جدایی های مکرر می شود. برای جلوگیری از این مشکل، هنگام تصمیم گیری های مهم، باید نظر شریک زندگی خود را در نظر بگیرید، زیرا احتمالاً این تصمیمات روی زندگی هر دوی شما تأثیر می گذارد.

7 مهارت مهم که برای دوام یک رابطه عاطفی لازم است!

5- از حدس زدن خودداری کنید

سعی نکنید حدس بزنید که شریک عاشقانه شما وقتی چیزی خنثی یا خوب به شما می گوید چه معنایی دارد. این مشکلی را ایجاد می کند که واقعاً وجود ندارد یا مشکلی که فقط در ذهن شما وجود دارد.
از حدس زدن بپرهیزید و در عوض مستقیماً از شریک زندگی خود بپرسید که واقعاً منظور آنها چیست.

7 مهارت مهم که برای دوام یک رابطه عاطفی لازم است!

6- قدردانی

از هر فرصتی که دارید استفاده کنید تا به همسرتان بگویید که چقدر از او قدردانی می کنید. شاید باور نکنید، اما معجزه می کند. شریک عاشقانه شما احساس مفید بودن و نیاز به شما خواهد کرد و متوجه خواهد شد که این نظر واقعی شماست. و احتمالاً کلمه “متشکرم” را بیشتر می شنوید، نه فقط برای چیزهای مهم، بلکه برای چیزهای معمولی.

7 مهارت مهم که برای دوام یک رابطه عاطفی لازم است!

7- از نگرش طلبکار بپرهیزید

هر رابطه ای نیاز به مرزها، چارچوب ها و مسئولیت دارد. و نباید به همه چیز در رابطه خود به عنوان طلبکار نگاه کنید.
برای اینکه هر دو طرف در رابطه راضی باشند، باید روی رابطه خود کار کنند، یاد بگیرند با یکدیگر صحبت کنند، مشکلات را حل کنند، سازش کنند و یکدیگر را تحمل کنند. فکر نکنید هر چیزی که شریک عاشقانه شما می گوید یا انجام می دهد واضح است و وظیفه اوست و شما نباید قدر آن را بدانید. با این رفتار او نیز همین نگرش را نسبت به شما پیدا خواهد کرد.

7 مهارت مهم که برای دوام یک رابطه عاطفی لازم است!

8- از بد گفتن خودداری کنید

هرگز در مورد شریک عاشقانه خود با دیگران بد صحبت نکنید. نه فقط به این دلیل که احتمالاً متوجه می شود و از شما بسیار آزرده می شود. اما از آنجا که احتمالاً دیر یا زود مشکل را حل خواهید کرد، اما خانواده یا دوستانی که از شریک عاشقانه خود به آنها شکایت کرده اید، آنچه را که گفته اید به خاطر خواهند آورد. و بیایید صادق باشیم؛ این چیزها را فقط برای جلب حمایت آنها گفتی و در آن لحظه برایت مهم نبود که واقعاً درست است یا نه.
عاقلانه تر عمل کن در مورد مشکلات رابطه خود با شریک عاشقانه خود صحبت کنید. اگر مشاجره شما تشدید شد، از صحبت در مورد عیب های یکدیگر بپرهیزید و آن را تا زمانی که آرام شوید به تعویق بیندازید.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا