بعدی- احتمالاً از عرضه محدود زعفران، کاربردهای مختلف آشپزی آن و شهرت آن به عنوان گران ترین ادویه جهان آگاه هستید.

به گزارش فرارو به نقل از خوب و خوب، زعفران ادویه ای بسیار باستانی است که قدمت آن به بیش از 3 هزار سال می رسد و به دلیل طعم و رنگ دلپذیری که دارد اغلب در غذاهای مختلف استفاده می شود. زعفران در طول تاریخ به عنوان رنگ طبیعی، عطر، ادویه و حتی دارو استفاده شده است. یکی یکی از مهمترین فواید زعفران برای سلامتی این است که خلق و خوی افراد مبتلا به افسردگی را بهبود می بخشد. این ویژگی باعث شد که زعفران نه تنها به عنوان ادویه، بلکه برای افزودن رنگ و طعم به غذاها نیز مورد استفاده قرار گیرد. چای زعفران در سرتاسر جهان بسیار محبوب است و فواید زیادی برای سلامتی و همچنین طعم بی نظیر آن دارد.

7 فایده چای زعفران به گفته یک متخصص تغذیه

هم زعفران و هم چای زعفران سرشار از مواد مغذی مختلف مانند ویتامین C، آهن، منگنز، مس، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های B هستند. همه این مواد مغذی برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماری های مختلف حیاتی هستند. متخصصان تغذیه بر این باورند که فواید زعفران زمانی که دم کرده و به صورت چای مصرف می شود، تاثیر خود را سریعتر نشان می دهد. به خصوص در زمینه بهبود خلق و خو. محققان هنوز در حال بررسی تفاوت بین نوشیدن چای زعفران و مصرف زعفران از طریق غذا یا مکمل‌ها هستند.

کاهش التهاب

زعفران یک منبع منحصر به فرد در مورد ترکیبات زیست فعال گیاهی است. این ادویه گران قیمت حاوی کروسین، سافرانال، کروستین، کامفرول و کاروتنوئیدها است. این ترکیبات آنتی اکسیدان های مفیدی هستند که به دلیل توانایی در مبارزه با رادیکال های آزاد می توانند به پیشگیری از بیماری های مزمن و حاد و درمان انواع بیماری ها کمک کنند.

سلامت عقل

بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که زعفران دارای خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب قوی است. برخی از این مطالعات حتی نشان داده اند که زعفران به اندازه پروزاک در درمان افسردگی خفیف موثر است.

محافظت از سیستم عصبی

زعفران علاوه بر اثرات مفیدی که در درمان اختلالات خلقی دارد، از بدن در برابر ناراحتی های عصبی نیز محافظت می کند. مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد نشان داد که اثرات زعفران در کاهش اختلالات شناختی مغز در بیماران آلزایمر کاملاً مؤثر است.

سلامت قلب

زعفران همچنین ممکن است به دلیل فواید ضد التهابی برای سلامت قلب مفید باشد. مطالعات نشان داده است که مصرف زعفران با کاهش سطح کلسترول بد در بدن نیز مرتبط است. در همین حال، مطالعه دیگری که در سال 2021 انجام شد، نشان داد که مصرف زعفران می تواند فشار خون بالا را برای مدتی کاهش دهد. به طور کلی زعفران یک ادویه بسیار مفید برای کسانی است که می خواهند سلامت قبلی خود را حفظ یا بهبود بخشند. این ادویه با کمک به کاهش وزن می تواند در مدیریت بیماری های قلبی بسیار مفید باشد.

محافظت در برابر سرطان

زعفران به دلیل وجود ویتامین C و ترکیبات مختلف گیاهی قدرتمند می تواند از بدن در برابر سلول های سرطانی محافظت کند. این ادویه عموما دارای خواص ضد توموری و ضد سرطانی است. کروستین و کروسین موجود در صفرا می توانند به تخریب سلول های سرطانی کمک کرده و همچنین از تکثیر این سلول ها جلوگیری کنند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان کامفرول در زعفران با مکانیسم های مبارزه با سرطان مرتبط است.

سلامت چشم

این ادویه مقوی همچنین به دلیل محتوای کاروتنوئیدهای تقویت کننده چشم با بهبود سلامت چشم همراه است. مطالعات همچنین نشان داده است که زعفران علائم دژنراسیون ماکولا و از دست دادن بینایی را بهبود می بخشد، بیماری بسیار شایعی که باعث نابینایی می شود.

سلامت زنان

مطالعات نشان داده است که زعفران در درمان PMS و حتی علائم PMS مفید است. مصرف 15 میلی گرم زعفران دو بار در روز نیز درد قاعدگی را تسکین می دهد.

زعفران با کیفیت بخرید

در حالی که این فواید زعفران برای سلامتی ممکن است جذاب به نظر برسد، بسیاری از مردم ممکن است حتی از امتحان چای زعفران به دلیل قیمت بالای آن منصرف شوند. اما خوشبختانه برای تهیه یک چای باکیفیت به زعفران زیادی نیاز ندارید. به ازای هر فنجان چای، فقط چند قاشق زعفران کافی است. بیش از 450 نخ در یک گرم زعفران وجود دارد، بنابراین برای بهره‌مندی از فواید زعفران برای سلامتی نیازی به هزینه‌های زیادی ندارید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :