حدود 70 درصد سروتونین بدن شما توسط روده ها تولید می شود. سروتونین انتقال دهنده عصبی شادی است. مقادیر کم این ماده شیمیایی می تواند باعث ایجاد احساس خستگی، افسردگی و اضطراب در شما شود.

بسیاری از مشکلات سلامتی مانند آکنه، واکنش های آلرژیک، حتی افسردگی و اضطراب می تواند ناشی از سلامت ضعیف روده باشد.

روده ناسالم بر فرآیندهایی مانند ترشح برخی هورمون ها و سیستم ایمنی بدن نیز تأثیر می گذارد.

اگر به سلامت این قسمت از بدن خود شک دارید و هر یک از علائم زیر ظاهر شد، باید با پزشک خود تماس بگیرید:

مشکلات خواب: اختلالات خواب می تواند یک علامت هشدار دهنده از عدم تعادل در مواد شیمیایی باشد که مغز برای خواب خوب آزاد می کند. همانطور که گفته شد، 70 درصد سروتونین در روده ها تولید می شود. بی خوابی و اختلالات خواب علائم رایجی هستند که سطح سروتونین پایین است یا طبیعی نیست.

علاقه زیاد به شیرینی جات: عدم تعادل باکتری ها به دلیل مصرف منظم شکر و شیرینی ها می تواند باعث می شود که میل بی پایان به مصرف این گونه مواد غذایی داشته باشید. باکتری ها با این ماده تغذیه می کنند و وقتی سطح آن پایین می آید، سوخت مورد نیاز خود را از مغز دریافت می کنند. در نتیجه اشتهای بیشتری برای غذاهای شیرین خواهید داشت و با گذشت زمان چاق خواهید شد.

اضطراب و افسردگی: حدود 70 درصد سروتونین بدن شما توسط روده ها تولید می شود. سروتونین انتقال دهنده عصبی شادی است. مقادیر کم این ماده شیمیایی می تواند باعث ایجاد احساس خستگی، افسردگی و اضطراب در شما شود.

سطح قند بالا: دیابت مزمن به دلیل تجمع بیش از حد قند در خون شما ایجاد می شود. اما دلیل دیگر ممکن است عملکرد ضعیف روده باشد. هنگامی که باکتری های مفید روده آسیب می بینند، باعث ایجاد مشکلاتی در فرآیندهای متابولیکی می شوند که قند را به انرژی تبدیل می کند.

مشکلات پوستی: شرایطی مانند آکنه و اگزما را می توان با مشکلات روده مرتبط دانست، به خصوص زمانی که تغییراتی در باکتری های خوب روده ایجاد شود. به عنوان مثال، اختلالی که به عنوان سندرم روده تحریک پذیر شناخته می شود، هضم ذرات خاص غذا را دشوار می کند و باعث التهاب به ویژه در پوست می شود.

مشکلات گوارشی: التهاب معده، تولید گاز و اسهال نشانه های واضحی از تغییرات در باکتری های خوب روده هستند. باکتری های مفید روده مسئول حفظ سلامت دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی تاثیرگذاری بر نحوه عملکرد مغز هستند.

بوی بد دهان: بوی بد دهان یا بوی بد دهان ناشی از عدم تعادل میکروبی در روده است. در حالی که این عدم تعادل از معده شروع می شود، اغلب به سایر قسمت های بدن از جمله دهان گسترش می یابد. اگر دهانشویه ها و سایر روش های درمانی خارجی بوی بد دهان را از بین نبرند، ممکن است مشکلاتی در روده ها علت این عارضه باشد.

عدم تحمل غذایی: عدم تحمل غذایی مانند عدم تحمل لاکتوز یا گلوتن محصول جانبی مشکل در هضم کامل این مواد در روده است. در مورد سندرم روده نشتی، این مشکل در تجزیه غذا باعث ایجاد یک پاسخ التهابی می شود که نه تنها بر هضم غذا بلکه بر سیستم ایمنی بدن انسان نیز تأثیر می گذارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *