به گزارش بازتاب آنلاین، در حال حاضر بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری آلزایمر زندگی می کنند. انجمن آلزایمر آمریکا نگاهی به رایج ترین افسانه ها و حقایق در مورد این بیماری گسترده قرن می اندازد.

افسانه: آلزایمر و زوال عقل یکسان هستند
همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: واژه های آلزایمر و زوال عقل اغلب به جای هم استفاده می شوند، اما تفاوت زیادی وجود دارد. دمانس عموماً به شرایطی اطلاق می شود که باعث اختلال در حافظه، تفکر، استدلال و رفتار می شود و آلزایمر دقیقاً همین است. یکی این یک نوع زوال عقل است. این اصطلاحات احتمالاً گیج کننده هستند زیرا آلزایمر رایج ترین و شناخته شده ترین شکل زوال عقل است. سایر اشکال زوال عقل عبارتند از: زوال عقل لوی بادی، زوال عقل فروتنومپورال و دمانس عروقی.

افسانه: اگر پدر و مادرم آلزایمر بگیرند، من هم حتماً به آن مبتلا خواهم شد
اگر یکی از والدین یا یکی اگر یکی از بستگان نزدیک به آلزایمر مبتلا باشد، ممکن است با افزایش سن از ابتلا به آن بترسید. اگر ژن‌های خاصی از والدین به ارث رسیده باشند، احتمال ابتلا به آلزایمر بیشتر می‌شود. با این حال، در بیشتر موارد، صرف این واقعیت که والدین بیولوژیکی به بیماری آلزایمر مبتلا هستند، به این معنی نیست که فرزندان آنها نیز به بیماری آلزایمر مبتلا هستند. عوامل محیطی و سبک زندگی مانند ورزش، رژیم غذایی، آلودگی و سیگار کشیدن نیز می توانند بر خطر ابتلای فرد به آلزایمر تأثیر بگذارند.

باور غلط: فقط افراد بالای 70 سال به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند
اگرچه بزرگترین عامل خطر شناخته شده برای آلزایمر سن است، اما این بدان معنا نیست که فقط افراد مسن به آن مبتلا می شوند. در برخی افراد علائم این بیماری در سن 30 سالگی ظاهر می شود. زمانی که فردی بین 30 تا 60 سال به بیماری آلزایمر مبتلا می شود، گفته می شود که آلزایمر زودرس شروع شده است.

افسانه: با افزایش سن علائم بیماری آلزایمر طبیعی است
بسیاری از افراد با افزایش سن فراموشکارتر می شوند. برخی از این فراموشی ها طبیعی است. با این حال، علائم و نشانه‌های رایج بیماری آلزایمر، مانند قضاوت‌ها و تصمیم‌های نادرست مکرر، مشکل در شناخت دوستان و خانواده، یا از دست دادن تاریخ یا زمان، بخشی طبیعی از روند پیری نیستند.

افسانه: هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد
در سال های اخیر، پیشرفت قابل توجهی در بهبود درمان افراد مبتلا به بیماری آلزایمر حاصل شده است. اکنون چندین دارو برای درمان علائم و کند کردن پیشرفت بیماری در برخی از بیماران در دسترس است.

افسانه: آلزایمر قابل پیشگیری است
هیچ راه اثبات شده ای برای پیشگیری از آلزایمر وجود ندارد. با این حال، می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری انجام دهید. برخی از عوامل خطر قابل کنترل هستند، در حالی که برخی دیگر، مانند ژن هایی که به ارث می برید، قابل کنترل نیستند. به طور کلی، یک سبک زندگی سالم می تواند به کاهش عوامل خطر مرتبط با آلزایمر و سایر مشکلات سلامتی مرتبط با سن کمک کند. این شامل:

کنترل فشار خون بالا
وزن سالم را حفظ کنید
از نظر ذهنی و جسمی فعال بمانید
جلوگیری از آسیب سر
خواب خوب در شب
استفاده از سمعک (مانند سمعک و کاشت حلزون) در صورت نیاز

افسانه: قرار گرفتن در معرض آلومینیوم باعث بیماری آلزایمر می شود
آلومینیوم فلزی است که معمولا در گلدان ها، تابه ها و حتی خاک یافت می شود. دانشمندان هنوز در تلاشند تا دریابند که آیا ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض آلومینیوم و بیماری آلزایمر وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال، مطالعات کالبد شکافی سطوح بالاتری از آلومینیوم در مغز افراد مبتلا به آلزایمر را نسبت به افراد بدون آلزایمر نشان داده است، اما مشخص نیست که آلومینیوم چه نقشی ممکن است ایفا کند. محققان هنوز در حال مطالعه هستند که چگونه عوامل محیطی مانند فلزات سنگین، آلودگی هوا و سایر مواد شیمیایی می توانند بر خطر ابتلا به آلزایمر در افراد تأثیر بگذارند.

۲۳۳۲۳۶

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما