اخبار روز

ورود 6000 هزار خودروی برقی به ایران!/ جزئیات خبر


به گزارش پی ام آپ، ۶۰۰۰ دستگاه خودروی برقی با برند دانگ فنگ چین و هایما تا پایان سال ۱۴۰۲ در ایران وارد خواهند شد، که این وعده اخیرا توسط مدیرعامل شرکت ایران خودرو به رسانه‌ها و مردم شناسایی شده است. با این حال، مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده است که خودروهای بنزینی خارجی این شرکت هنوز در بازار عرضه نشده‌اند.

به گفته علیمردان عظیمی، تا پایان سال جاری، ۶۰۰۰ خودروی برقی با برند دانگ فنگ چین و هایما تحویل مشتریان خواهند شد که توسط ایران خودرو واردات شده اند. با این وجود، واردات کامل خودروهای جدید و کارکرده توسط ایران خودرو و دیگر کشورها تاکنون انجام نشده است.

مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده است که این ۶۰۰۰ خودروی برقی از برند‌های دانگ فنگ چین و هایما تا پایان سال به مشتریان خود تحویل داده می‌شود.

وی در خصوص جایگاه شارژ خودروهای برقی نیز گفت: خودروسازان هنوز اقدام به ساخت جایگاه شارژ خودروهای برقی نکرده اند. اما اصولاً صنعت خودروسازی که خودروی برقی تولید می‌کند، باید شارژر خود را خودش بسازد که نیاز به زیرساخت، سرمایه و همکاری دارد.

عظیمی در ادامه افزود: در حال حاضر در حال مذاکره با شریک تجاری چینی خود هستیم تا بتوانیم از تخصص آنها برای تولید دستگاه های شارژ خودروهای برقی و نصب آنها در محل تعیین شده استفاده کنیم.

طی 40 سال گذشته خودروسازان داخلی و مسئولان وزارت حراست وعده های زیادی داده اند اما به جرات می توان گفت که اکثر آنها محقق نشده است. این بار خودروسازان از محدودیت های تولید خودرو فراتر رفتند و قول ساخت ایستگاه های شارژ را دادند. در شرایطی که امکان واردات این دستگاه ها وجود دارد یا برعکس، مپنا نمونه های داخلی تولید می کند، تولید و ساخت این دستگاه ها صرفه اقتصادی ندارد.

سوالی که مطرح می شود این است که وزارت امنیت قول داده بود تا پایان سال 1401 100 هزار دستگاه خودرو و تا پایان سال 1402 200 هزار دستگاه خودرو وارد کند. این مسئولان چگونه می توانند قول واردات 6 هزار خودروی برقی را بدهند در حالی که خودروهای بنزینی و هیبریدی هنوز وارد بازار نشده اند. کشور؟

به گفته کارشناسان، مهمترین چالش در راه واردات خودروها، اولویت‌های بیشتری مانند غذا و دارو برای تأمین ارز است. جالب است بدانید که قیمت خودروهای برقی به‌طور چشمگیری بیشتر از خودروهای بنزینی و هیبریدی است، بنابراین برای واردات این خودروها، به میزان بیشتری به ارز نیاز خواهیم داشت.

از طرفی، تا کنون تنها ۱۲۱۸ دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده‌اند. حال، موضوع واردات بیشتر راه‌هایی را برای تأمین ارز و مطابقت با قوانین بین‌المللی باید پیدا کنیم.

پیش بینی می‌شود که ایران ۶۰۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی را به پایان سال وارد کند و آن‌ها را به مردم ارائه دهد، اما این یک چالش بزرگ است که مدیریت و برنامه‌ریزی دقیقی برای آن لازم است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا