بعدی- تغذیه سالم برای سلامت چشم ضروری است اما کافی نیست. افزودن این ویتامین ها و مکمل ها به رژیم غذایی برای سلامت چشم مهم است.

بر اساس گزارش CNET، خوردن منظم بهترین غذاها برای سلامت چشم راهی عالی برای مراقبت از آنها است، اما در واقع تهیه یک رژیم غذایی پر از ویتامین ها و مواد مغذی می تواند بسیار دشوار باشد. اینجاست که مکمل های غذایی وارد عمل می شوند. با استفاده از ویتامین ها و مکمل ها می توان از بیماری های چشم پیشگیری کرد و بینایی را تقویت کرد. البته بهتر است قبل از ایجاد هرگونه تغییر در روال تغذیه با پزشکان متخصص مشورت کنید.

ویتامین A

ویتامین A بینایی، سیستم ایمنی، قلب، ریه ها، رشد و رشد عمومی بدن را پشتیبانی می کند. ویتامین A به ویژه با تولید رنگدانه در شبکیه به دیدن تمام نور کمک می کند. ویتامین A نیز از خشکی چشم جلوگیری می کند. ویتامین A در غذاهایی مانند سالمون، کلم بروکلی، غلات صبحانه غنی شده، تخم مرغ و هویج یافت می شود. هویج و سایر میوه ها و سبزیجات رنگارنگ سرشار از بتاکاروتن هستند. بدن از این ترکیب برای ساخت ویتامین A استفاده می کند. بتاکاروتن به شکل مکمل نیز موجود است، اما به اندازه ویتامین A رایج نیست و به طور کلی گران تر است.

ویتامین C

ویتامین C مانند کرم ضد آفتاب برای چشم ها است و از آنها در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. هر چه افراد زمان بیشتری را در فضای باز زیر نور خورشید بگذرانند، خطر آسیب دیدگی آنها بیشتر می شود. طبق گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند آسیب های جبران ناپذیری ایجاد کند. ویتامین C همچنین ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد. علاوه بر مصرف کافی ویتامین C، برای مراقبت از چشم بهتر است از سولاریوم دوری کنید و برای محافظت از چشم در خارج از خانه از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید. کلم، کلم بروکلی، پرتقال، لیمو و توت فرنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند.

امگا3

چشم پزشکان مصرف منظم امگا 3 را به بیماران خود توصیه می کنند. اگر بیمار نمی تواند به اندازه کافی از این اسیدهای چرب در رژیم غذایی خود استفاده کند، بهتر است از مکمل ها استفاده کند. امگا 3 عمدتاً در ماهی های چرب مانند ماهی تن، سالمون، شاه ماهی و برخی آجیل ها و دانه ها مانند دانه چیا یا گردو یافت می شود. انجمن بینایی سنجی آمریکا، امگا 3 را به عنوان ماده مغذی فهرست کرده است که ممکن است پیشرفت دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را کاهش دهد. همچنین مطالعات نشان داده است که امگا 3 از بیماری خشکی چشم جلوگیری می کند.

ویتامین E

یکی یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قوی ویتامینی است که برای تمام سلول ها و عملکردهای سلولی بدن حیاتی است. ویتامین E به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد سرطان زا کمک می کند و نقش مهمی در بینایی دارد. مطالعات نشان داده اند که ویتامین E ممکن است به محافظت از شبکیه در برابر رادیکال های آزاد که می توانند باعث بیماری های چشمی شوند کمک کند. ویتامین E همچنین ممکن است پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را کاهش دهد. انجمن بینایی سنجی آمریکا 10 میکروگرم ویتامین E در روز را توصیه می کند. بادام، فلفل قرمز، انبه، آووکادو و تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند.

روی

از آنجایی که روی یک ماده مغذی ضروری برای بدن است، تقریباً در تمام مولتی ویتامین ها وجود دارد. روی برای تقویت سیستم ایمنی و کمک به بهبود سریع زخم های بدن ضروری است و همچنین به سلامت چشم کمک می کند. روی به ویتامین A کمک می کند ملانین، رنگدانه ای که از چشم ها محافظت می کند، بسازد و همچنین از چشم ها در برابر دژنراسیون ماکولای مرتبط با افزایش سن محافظت می کند. انجمن بینایی سنجی آمریکا 40 تا 80 میلی گرم روی در روز را توصیه می کند. گوشت، صدف، نخود، عدس، تخم کدو تنبل، بادام هندی، بادام، تخم مرغ، پنیر و شیر حاوی مقادیر بالایی روی هستند.

لوتئین و زآگزانتین

لوتئین و زآگزانتین نیز برای سلامت چشم مهم هستند. لوتئین و زآگزانتین کاروتنوئیدهایی هستند که در میوه ها و سبزیجات قرمز و زرد یافت می شوند. کاروتنوئیدها آنتی اکسیدان های قوی هستند که برای سلامت چشم حیاتی هستند. آنها از چشم در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. لوتئین و زآگزانتین به ویژه از آسیب به شبکیه چشم جلوگیری می کنند. این ویژگی کاروتنوئیدها همچنین ممکن است پیشرفت دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را کاهش دهد.

انجمن بینایی سنجی آمریکا مصرف روزانه 10 میلی گرم لوتئین و 2 میلی گرم زآگزانتین را توصیه می کند. اگرچه می توانید لوتئین و زآگزانتین را به صورت مکمل نیز پیدا کنید، اما مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات بهتر، راحت تر و مقرون به صرفه تر است. غذاهای حاوی لوتئین و زآگزانتین عبارتند از کلم پیچ، اسفناج، نخود فرنگی، بروکلی، آب پرتقال، فلفل قرمز، خربزه و انگور.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما