دانستنی ها

6 مشکلی که زیاد نشستن برای شما ایجاد می کند!

محققان آمریکایی هفته گذشته هشدار دادند که ده ساعت نشستن در روز در محل کار یا هنگام تماشای تلویزیون به سرعت خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد. افرادی که به مدت 10 ساعت در روز بی تحرک بودند، 8 درصد بیشتر از افرادی که 9 ساعت در روز می نشستند، در معرض ابتلا به زوال عقل بودند و افرادی که 12 ساعت در روز می نشستند، 63 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری بودند. بنیاد قلب بریتانیا می گوید که بزرگسالان در سن کار به طور متوسط ​​9.5 ساعت در روز بی تحرک هستند.

به گزارش فرارو به نقل از سان، این زمان در گروه سنی 65 تا 74 سال به 10 ساعت یا بیشتر و برای افراد بالای 75 سال به 11 ساعت در روز افزایش می یابد.

ارتباط بین نشستن و ابتلا به هر بیماری برای اولین بار در دهه 1950 برقرار شد. در آن زمان، محققان دریافتند که رانندگان اتوبوسی که 600 قدم در روز برمی‌داشتند، دو برابر بیشتر از سایر مسافران در معرض خطر حمله قلبی بودند. از آن زمان، بی تحرکی با افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، سلامت روان ضعیف و به طور کلی مرگ زودرس مرتبط است.

بدن ما برای حرکت طراحی شده است، اما اغلب زمانی که نشسته ایم، هنگام کار، تماشای تلویزیون یا استفاده از تلفن همراه، بدن خود را فراموش می کنیم.

اگر افزایش خطر زوال عقل یا بیماری قلبی ناشی از نشستن بیش از حد شما را نمی ترساند، در مورد سایر دردهایی که می تواند ناشی از نشستن زیاد باشد چطور؟

کمردرد باعث از دست رفتن 12 میلیون روز کاری در سال می شود و یکی از دلایل اصلی آن نشستن زیاد است.

برای حفظ تناسب اندام و سلامتی خود توصیه می شود تا حد امکان از جای خود بلند شوید و حرکت کنید. بی حرکت نشستن فقط به مدت دو ساعت معادل از دست دادن یک سانتی متر از ارتفاع ستون فقرات است و این به دلیل فشاری است که باعث می شود مایع از دیسک شما خارج شود. نشستن طولانی مدت عامل اصلی کمردرد است.

همچنین تصور می شود که نشستن برای مدت طولانی متابولیسم را کاهش می دهد که بر توانایی بدن در تنظیم قند خون، فشار خون و تجزیه چربی تأثیر می گذارد. زمانی که مایعات از طریق رگ‌ها، سیستم لنفاوی، مفاصل، ماهیچه‌ها، اندام‌ها و دیسک‌های ستون فقرات عبور می‌کنند، بدن ما در سالم‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد. این عملکرد با توزیع مواد مغذی و حذف مواد زائد ما را سالم نگه می دارد. خون مایع است و توسط قلب پمپاژ می شود، اما مایعات دیگر توسط عضلات در حال کار پمپاژ می شوند، به عنوان مثال زمانی که می رقصیم، ورزش می کنیم یا حتی وضعیت خود را تغییر می دهیم. مطالعه ای در دانشگاه گلاسکو نشان داد که 30 دقیقه ورزش در روز برای جبران خطرات ساعت ها نشستن برای سلامتی کافی نیست.

پس برای کمک به خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

راه‌هایی برای کاهش زمان نشستن در روز عبارتند از: ایستادن در قطار، بالا رفتن از پله‌ها، قدم زدن در دفتر در حین صحبت کردن با تلفن و پیاده‌روی در زمان استراحت ناهار.

نتایج مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه چستر انگلستان انجام شد نشان داد که ایستادن به مدت سه ساعت در روز معادل دویدن ده ماراتن در سال است. تحقیقات بیشتر نشان داد افرادی که بیشتر روز را روی پاهای خود می گذرانند در طول سال حدود 30000 کالری بیشتر یا حدود 4 کیلوگرم چربی بیشتر نسبت به افرادی که به طور کلی بی تحرک بودند می سوزانند.

راه های دیگر نشستن به بدن آسیب می رساند و باعث بیماری می شود

سرطان

تحقیقات نشان می دهد که اجتناب از نشستن طولانی مدت ممکن است خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان از جمله سرطان ریه، رحم و روده بزرگ را کاهش دهد. در نتیجه تحقیقات انجام شده در استرالیا و بررسی داده های 130 هزار زن مشخص شد که بروز سرطان سینه در افرادی که ورزش می کنند کمتر است. به طور خاص، زنانی که کمتر می نشینند، 104 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه سه گانه منفی بودند.

سلامت قلب

مطالعات مختلف نشان داده اند که نشستن طولانی مدت برای قلب مضر است. محققان استرالیایی دریافتند که هر ساعت تماشای تلویزیون خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را 18 درصد افزایش می دهد. دانشگاه لستر در بریتانیا نتایج 18 مطالعه را ترکیب کرد و دریافت که خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که طولانی‌ترین مدت کم تحرک بودند، 2.5 برابر بیشتر از افرادی بود که کمترین تحرک را داشتند. نتایج حتی پس از در نظر گرفتن اینکه آیا فرد ورزش کرده است یا خیر حفظ می شود.

دیابت

همان بررسی آکادمیک نشان داد که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد کم تحرک دو برابر دیگران است. مطالعه قبلی انجام شده توسط همین تیم نشان داد که این رابطه در زنان قوی تر است.

محققان پیشنهاد کردند که زنان ممکن است بیشتر در حالت نشسته میان وعده بخورند، در حالی که مردان ممکن است در معرض خطر کمتری باشند زیرا تمایل دارند در حالت ایستاده و در حال حرکت بیشتر میان وعده بخورند.

سلامت روان

علائم افسردگی، اضطراب و تنهایی با کمبود فعالیت همراه است که ممکن است شامل نشستن تمام روز باشد. محققان دانشگاه کالج لندن فعالیت های جوانان را دنبال کردند. آنها دریافتند که زمان صرف شده برای بی ادبی با افزایش سن افزایش می یابد و از میانگین هفت ساعت و ده دقیقه برای نوجوانان 12 ساله به هشت ساعت و 43 دقیقه برای نوجوانان 16 ساله افزایش می یابد.

افرادی که بین سنین 12 تا 16 سال به طور مداوم بی تحرک بودند تا سن 18 سالگی 28.2 درصد نمره افسردگی بالاتری داشتند.

مرگ زودرس

با در نظر گرفتن همه چیز، آیا جای تعجب است که ساعت های مکرر و طولانی نشستن با مرگ زودرس مرتبط است؟

به عنوان مثال، نتایج مطالعه ای که افراد بالای 45 سال در استرالیا را مورد بررسی قرار داد، نشان داد افرادی که بیش از 11 ساعت در روز می نشینند، نسبت به افرادی که کمتر از 4 ساعت در روز می نشینند، بیشتر در معرض مرگ هستند. طی سه سال آینده افزایش خواهد یافت.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا