دانستنی ها

6 تکنیکی که زنان 45 تا 52 ساله باید بدانند!/با ریزش موی ناشی از یائسگی چگونه رفتار کنیم؟

 

در دوران یائسگی، تخمدان‌ها استروژن و پروژسترون کمتری تولید می‌کنند که معمولاً در اواخر دهه 30 یا اوایل دهه 40 شروع می‌شود و باعث ایجاد عوارض در زنان می‌شود.

یائسگی معمولاً در زنان بین 45 تا 52 سال رخ می دهد. از آنجایی که علائم یائسگی در زنان متفاوت است، واکنش آنها نیز متفاوت است. بر اساس گزارش معاونت آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، در هر صورت برای حفظ سلامت در دوران یائسگی باید شش گام برداشته شود:

مراقبت از مو: نازک شدن مو و ریزش مو با تغییرات هورمونی در دوران یائسگی همراه است. خبر خوب این است که یک رژیم غذایی مغذی همراه با مولتی ویتامین ها می تواند به جلوگیری از شکنندگی و خشکی مو کمک کند.

مراقبت از دندان: یائسگی با تغییراتی در سلامت دهان و دندان از جمله تحلیل لثه و افزایش حساسیت دندان همراه است. در کنار مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن، مراجعه منظم به دندانپزشک، استفاده از مقادیر کافی ویتامین D و کلسیم برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و صحبت با پزشک در مورد استفاده از مکمل های ویتامین D برای پیشگیری از مشکلات دهان و دندان بسیار مهم است.

_ مدیریت وزن: تغییرات هورمونی در دوران یائسگی با کاهش توده عضلانی و افزایش وزن همراه است. کاهش استروژن در واقع منجر به تشکیل چربی در اطراف شکم و باسن می شود. در عین حال، ورزش هوازی با شدت متوسط ​​حداقل 3 بار در هفته و افزودن غذاهای کم کالری به رژیم غذایی منجر به مدیریت موثرتر وزن در دوران یائسگی می شود.

_ بازسازی پوست: به دلیل کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی، خشکی پوست و سپس افزایش چین و چروک پوست شایع است. برای مقابله با این تغییرات پوستی استفاده از مرطوب کننده های حاوی پروتئین سویا یا کرم های رتینوئید ضعیف توصیه می شود. خواص ضد پیری رتینوئیدها ثابت شده است. علاوه بر این، نوشیدن آب زیاد به آبرسانی پوست کمک می کند.

_ لکه های رنگ پریده پوست: در شروع یائسگی یا به طور خاص، زمانی که بدن برای یائسگی آماده می شود، سطح هورمون های زنانه از جمله استروژن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، اما سطح هورمون مردانه آندروژن مثل همیشه در بدن باقی می ماند. در این صورت بدن شما با افزایش هورمون های مردانه مواجه خواهد شد.

ایجاد آکنه معمولا در دوران یائسگی موقتی است و پس از متعادل شدن هورمون ها به مرور زمان از بین می رود. با این حال، انتخاب یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم قند و غنی از غذاهای ضد التهابی برای کاهش علائم آکنه ضروری است.

_بهبود روند خواب: مشکلات مربوط به خواب در زنان بالای 40 سال بیشتر دیده می شود. با افزایش سن، تغییرات فیزیکی و هورمونی که در بدن زنان رخ می دهد، خواب آنها را سبک تر می کند. اختلالات خواب در دوران یائسگی شایع تر است. خانم ها معمولا شب ها بیدار و در روز خسته ترند. گرگرفتگی و تعریق شبانه ناشی از سطوح پایین استروژن نیز می تواند این مشکلات را تشدید کند. خروپف در زنان یائسه شایع تر است و می تواند خواب آنها را مختل کند. حفظ برنامه منظم خواب و بیداری، پرهیز از سیگار و الکل، پرهیز از کافئین چند ساعت قبل از خواب و انتخاب یک محیط تاریک با دمای مناسب می تواند تا حد زیادی از مشکلات خواب مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند.

منبع: سلامت نیوز

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا