دانستنی ها

6 عادتی که مغز را جوان نگه می دارد

در کنار جنبه های فیزیکی مانند احساس خستگی بیشتر یا رنج بردن از آرتریت، پیری مولفه های ذهنی را نیز به همراه دارد که منجر به زوال شناختی می شود. یکی از آنها. عاداتی وجود دارد که می تواند مغز را جوان نگه دارد و تا حد زیادی از آسیب های روحی جلوگیری کند.

یکی یکی از عوامل نگران کننده در روند پیری کاهش کارایی مغز است که باعث بدتر شدن عملکرد شناختی نیز می شود. دانستن اینکه دقیقا چگونه مغز خود را سالم و جوان نگه دارید می تواند بسیار دلهره آور باشد. برخی از محققان معتقدند که این روشی موثر برای فعال نگه داشتن ذهن، محافظت از آن در برابر آسیب و پیری و بهبود عملکرد شناختی است. هرچه ذخیره شناختی بالاتر باشد، زوال شناختی بیشتر به تأخیر می افتد یا علائم آن دیرتر ظاهر می شود. این بدان معنی است که فعال نگه داشتن مغز و افزایش ذخیره شناختی ممکن است به طور کامل از زوال عقل جلوگیری نکند، اما ممکن است شدت و میزان آن را کاهش دهد.

در اینجا شش عادت مفید برای بازسازی مغز و بهبود توانایی های شناختی آورده شده است:

1) تغذیه سالم

خوردن یک رژیم غذایی مغذی نه تنها به کنترل وزن کمک می کند، بلکه برای تغذیه مغز (گلوکز) نیز مهم است. خطر کمبود برخی مواد مغذی در بدن با افزایش سن افزایش می یابد. این مشکل بر عملکرد شناختی تأثیر می گذارد.

۲) ورزش منظم

علاوه بر تمرینات قدرتی، توصیه می شود که هر بزرگسال حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​یا 75 دقیقه ورزش هوازی با شدت بالا در طول هفته انجام دهد. طبق تحقیقات انجام شده ورزش برای سلامت مغز و رگ های خونی ضروری است.

3) خواب کافی

خواب کافی برای سلامت مغز بسیار مهم است، زیرا مغز اکثر عملکردهای ترمیمی خود را در طول خواب انجام می دهد. علاوه بر این، استراحت کافی و سالم برای سازگاری مغز با اطلاعات ورودی و کاهش احتمال خطرات سلامتی بسیار مهم است. طبق تحقیقات، خواب به جوان ماندن مغز نیز کمک می کند.

4) تحریک و پویایی مغز

فعالیت هایی وجود دارد که به تحریک مغز کمک می کند. یادگیری چیزهای جدید و حل صفحات گسترده و پازل راه هایی برای درگیر نگه داشتن مغز و ایجاد ارتباطات جدید بین سلول های مغز است.

5) تمرین های آگاهی

تحقیقات نشان می‌دهد که تمرین‌های ذهن‌آگاهی، مانند مدیتیشن و ذهن‌آگاهی، برخی از جنبه‌های شناخت را بهبود می‌بخشد و به مدیریت سلامت روان کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه استرالیا، بزرگسالان سالم بالای 60 سال که به مدت شش ماه تمرین ذهن آگاهی داشتند، توجه و تمرکز پایدارتری را تجربه کردند.

6) اجتماعی شدن

بیرون رفتن و معاشرت برای سلامت مغز معجزه می کند! به علاوه، ارتباط با دوستان و عزیزان می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که اجتماعی تر بودن ممکن است به سلامت مغز کمک کند و خطر زوال عقل را کاهش دهد. بنابراین سعی کنید یک فعالیت اجتماعی مانند شرکت در جلسات دوستانه را در برنامه روزانه خود قرار دهید. حتی تماس با یک دوست یا آشنا می تواند کمک کننده باشد.

منبع: بازتاب آنلاین

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا