دانستنی ها

6 سوال مهم و متداول در مورد تب دنگی

تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه های Aedes منتقل می شود و بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان رخ می دهد.

به گزارش ایرنا، سالانه میلیون ها مورد ابتلا به تب دنگی در سراسر جهان رخ می دهد و بیشتر در جنوب شرقی آسیا، جزایر اقیانوس آرام غربی، آمریکای لاتین و آفریقا دیده می شود، اما این بیماری در اروپا و جنوب آمریکا نیز دیده می شود گسترش به مناطق جدید، از جمله ایالات آمریکا را پیدا کرد. عمان، قطر، یمن، عربستان سعودی، پاکستان، افغانستان و کشورهای جنوب شرق آسیا از این قاعده مستثنی نیستند.

از جمله مواردی که اخیراً در دنیا مشاهده شده است، می توان گفت که در پاکستان به دنبال سیل در سال های اخیر و در امارات نیز در ماه های اخیر شیوع پیدا کرده است و مسافرانی که به این کشورها سفر می کنند باید از نظر علائم بیماری پس از سیل بررسی شوند. مسافرت کردن 14 روز پس از بازگشت از سفر با علائمی مانند تب و درد، به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و سابقه سفر خود را گزارش دهید.

تب دنگی از طریق نیش پشه آئدس منتقل می شود که برخلاف سایر پشه ها در طول روز از خون انسان تغذیه می کند و حداکثر مصرف خون آن در اوایل صبح و هنگام غروب آفتاب اتفاق می افتد. این بیماری 6 روز پس از نیش پشه شروع می شود و 10 روز طول می کشد.

علائم تب دنگی شامل تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت های بدن است.

در زیر به 6 سوال متداول در مورد این بیماری پاسخ داده شده است:

1. آیا این بیماری از طریق دست دادن و سرفه منتقل می شود؟

NO تب دنگی معمولا از طریق نیش پشه منتقل می شود.

2. آیا واکسنی برای این بیماری وجود دارد؟

پاسخ: هیچ واکسنی در دسترس عموم نیست.

3. اگر پشه آند در مکانی تخم بگذارد و آن ناحیه در اثر نور خورشید خشک شود، آیا تخم پشه زنده می ماند؟ آیا ممکن است آن تخم پس از باریدن باران و جمع شدن آب در همان محل به لارو پشه تبدیل شود؟

آره. تخم پشه آند بسیار مقاوم است و در شرایط خشک تا 400 روز دوام می آورد و در صورت قرار گرفتن در معرض آب و محیط مناسب از تخم خارج می شود.

4. آیا این پشه در یزد دیده شده است؟

تاکنون پشه آند در استان یزد یافت نشده است. اما از آنجایی که این استان با استان های جنوبی هم مرز است، باید بیشتر مراقب باشید.

5- آیا عراق جزو کشورهای پرخطر است؟

تاکنون هیچ گزارش رسمی مبنی بر انتقال پشه های آند از عراق وجود ندارد، اما این مشکل رعایت اصول مراقبت را از بین نمی برد. با توجه به شیوع پشه آند در کشورهای حوزه خلیج فارس، رعایت اصول حفاظت از پشه در هنگام سفر به تمامی مناطق ضروری است. از جمله استفاده از مواد دافع حشرات، پوشیدن لباس های آستین بلند با رنگ روشن، بستن پنجره های هتل ها یا محل زندگی و استفاده از پشه بند هنگام اقامت در مکان های باز.

6. آیا بی حالی و کهیر از علائم این بیماری است؟

اگر فرد اخیراً به سفر نرفته و سابقه گزش پشه نداشته باشد جای نگرانی نیست، استان تهران در حال حاضر عاری از این پشه است و در صورت آلودگی، مسئولان امر به شهروندان اطلاع خواهند داد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا