شکر و نمک که وظیفه شیرینی و شوری غذاها را بر عهده دارند، دو ماده مغذی هستند که با مصرف بیش از حد، سلامتی را به خطر می اندازند. اما قطع مصرف آنها به دلیل عادات طعمی آسان نیست و در وهله اول نیاز به تغییرات کوچک و ساده در تغذیه دارد.

به گزارش ایسنا، ترک شکر زمان بر است و تلاش برای ترک این ماده غذایی به طور ناگهانی باعث اضطراب می شود. اضطراب باعث افزایش قند خون می شود و تلاش فرد برای ترک قند را از بین می برد. برای ترک شکر یا کاهش مصرف آن، باید برخی عادات سالم را به سبک زندگی خود اضافه کنید.

بر اساس اعلام اداره آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، ۶ روش برای ترک مصرف شکر به شرح زیر است:

آب بنوشید: میل شدید به مصرف شکر و غذاهای شیرین می تواند نشانه کم آبی بدن باشد. بنابراین قبل از روی آوردن به شکر، یک لیوان آب بنوشید و منتظر بمانید تا ببینید چه اتفاقی می افتد. مطمئن باشید میل شما به مصرف این غذا به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

با نام های مختلف شکر آشنا شوید: شکر با نام های مختلف روی بسته بندی مواد غذایی درج شده است. برخی از این نام ها گلوکز، فروکتوز، دکستروز و غیره هستند. بدتر از همه، شکر در غذاهایی یافت می شود که فکرش را نمی کنید. سس باربیکیو، سس پاستا، سس سالاد، لوبیا پخته و غیره. حاوی قند است. قبل از افزودن برچسب های مواد غذایی به سبد خرید خود، عادت کنید که برچسب های مواد غذایی را بخوانید.

_ شب ها بخوابید: وقتی خسته هستید، بدن شما به انرژی بیشتری نیاز دارد و بیشتر به دنبال غذاهای شیرین می گردید. این تمایل اغلب به دلیل دیر خوابیدن یا خیلی زود بیدار شدن ایجاد می شود. کارشناسان توصیه می کنند که حداقل 8 ساعت در شبانه روز بخوابید. اگر به دلیل خستگی احساس گرسنگی می کنید و نیاز به خوردن دارید، یک میان وعده کوچک بدون قند میل کنید.

قدم زدن: با افزایش فعالیت بدنی، متوجه خواهید شد که انرژی افزایش می یابد، استرس کاهش می یابد و سطح قند خون کاهش می یابد. کارشناسان توصیه می کنند 30 دقیقه در روز پیاده روی کنید. می توانید با 10 دقیقه پیاده روی در روز شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید. با افزایش فعالیت بدنی، تمایل شما به غذاهای سالم نیز افزایش می یابد.

پروتئین بخورید: مصرف پروتئین یک راه آسان برای کاهش میل به شکر است. پروتئین برای مدت طولانی تری شما را سیر نگه می دارد و کمتر هوس کربوهیدرات و قندهای تصفیه شده خواهید کرد. علاوه بر غذاهایی مانند مرغ، تخم مرغ، آجیل و حبوبات مانند لوبیا، نخود و عدس، ماست کم چرب نیز منبع خوبی از پروتئین است.

_ کمتر قهوه بنوشید: قهوه ادرار آور است و سطح آب بدن را کاهش می دهد. کم آبی یکی از دلایل اصلی نوسانات قند خون است. اگر به شکر علاقه دارید، سعی کنید قهوه خود را به یک فنجان در روز محدود کنید و چای سبز بیشتری بنوشید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *