دانستنی ها

بدترین بیماری‌ها در صورت ایجاد درد در گوش ایجاد میشوند!/ جزئیات

براساس بررسی‌های علمی، نشان داده شده است که گوش‌های ما علاوه بر کمک به شنیدن، کارایی بیشتری نیز دارند. از مثال‌هایی که می‌توان زد، می‌توان به معنای چین‌های مورب در لاله گوش برای قلب و همچنین این که ترشحات جرم گوش ممکن است به عنوان علائم هشدار دهنده سرطان شناخته شوند اشاره کرد. در نتیجه، گوش‌ها می‌توانند شواهد و نشانه‌های زیادی درباره وضعیت سلامتی فرد فاش کنند.

در ادامه، علائم و نشانه‌های شش بیماری مختلف را که می‌توانند گوش‌های شما را تحت تأثیر قرار دهند، بررسی می‌کنیم:

1- بیماری قلبی

اگر زیر ۶۰ سال دارید و چین مورب در لاله گوش دارید، ممکن است در خطر بیماری عروق کرونر قلب باشید. این هشدار غیرمعمول به نام “علامت فرانک”، در مورد افرادی مانند استیون اسپیلبرگ و جورج دلبلیو بوش، صادق است. اصطلاح علامت فرانک به یک چین مورب در لاله گوش اشاره دارد که از تراگوس در سرتاسر لاله به لبه پشت لاله گوش کشیده شده است.

هرچند هیچ پاسخ قطعی در مورد ارتباط بین چین و چروک‌های گوش و بروز حملات قلبی وجود ندارد، با این حال برخی از پزشکان آن را به بیماری عروق و دیابت مرتبط می‌دانند. نظریه‌های مختلفی درباره این موضوع وجود دارد، اما بیشتر پزشکان معتقد به این نظریه هستند که چین در لاله گوش با الاستین و فیبر‌های الاستیک پوست مرتبط است و همان فرآیندی که به عروق خونی در بیماری عروق کرونر قلب آسیب می‌زند.

بیماری عروق کرونر قلب قابل درمان نیست اما با مدیریت آن، می‌توان به کاهش احتمال بروز مشکلاتی مانند حملات قلبی کمک کرد.

چه زمانی باید نگران باشیم؟

در صورت احساس درد قفسه سینه یا تنگی نفس با پزشک خود مشورت کنید.

2- فشار خون بالا

شنیدن صدای وزوز در گوش ممکن است نشان دهنده مشکلات مرتبط با فشار خون بالا باشد. شایع بودن مشکلات شنوایی، عموما نشانه‌ای از مشکل جدی نیستند و شاید به طور خودبخودی رفع شوند. با این حال، در افراد مبتلا به فشار خون بالا، صدای وزوز در گوش یکی از علائم شایع گزارش شده است. فشار خون زمانی اتفاق می‌افتد که فشار در رگ‌های خونی فرد به طور غیرعادی بالا باشد و اگر درمان نشود، پیامد‌های جدی را به دنبال دارد.

بر اساس نتیجه بررسی‌های علمی، ۴۴ درصد از افرادی که وزوز گوش را تجربه کرده اند، مبتلا به فشار خون بالا هستند. ارتباط بین این دو حالت به شبکه ظریف عروق در سیستم شنوایی شما مربوط می‌شود. هنگامی که فشار در این سیستم ایجاد می‌شود، ممکن است منجر به علائم وزوز گوش شود. یک مطالعه در برزیل نشان داد که وزوز گوش، مانند صدای ضربان، نبض یا پمپاژ است و ممکن است با فشار خون مرتبط باشد.

چه زمانی باید نگران باشیم؟

اگر به طور مداوم یا مرتب صداهای وزوز، زنگ یا زمزمه در گوش خود می شنوید، باید با پزشک عمومی خود مشورت کنید. فشار خون بالا معمولاً علائم زیادی ندارد، بنابراین ارزش بررسی وزوز گوش را دارد.

3- عفونت قارچی

خارش گوش ممکن است نشان دهنده عفونت قارچی باشد. قارچ ها (معمولا آسپرژیلوس و کاندیدا) رشد کرده و در مجرای گوش پخش می شوند.

هنگامی که آسپرژیلوس باعث عفونت قارچی گوش می شود، ممکن است متوجه لکه های زرد یا سیاه و لکه های سفید تیره در کانال گوش خود شوید. اگر کاندیدا مقصر باشد، ممکن است متوجه ترشحات غلیظ و سفید رنگ از گوش خود شوید. علائم دیگر شامل گوش درد، پوسته پوسته شدن پوست اطراف مجرای گوش، سردرد، وزوز گوش و کاهش شنوایی است.

چه زمانی باید نگران باشیم؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا با پزشک خود مشورت کنید. عفونت های قارچی گوش بدون درمان از بین نمی روند.

4- سرطان سینه

وجود کمی جرم در گوش به عنوان یک فاکتور طبیعی و مفید محسوب می‌شود. جرم گوش ممکن است از ورود حشرات و کثیفی به کانال‌های گوش جلوگیری کند، اما این جرم بافت مرطوب و چسبنده‌ای ندارد و مشکلی طبیعی نیست. برخی مطالعات نشان می‌دهند که وجود جرم مرطوب می‌تواند نشانه جهش در ژن ABCC۱۱ باشد که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. بنابراین، در صورت داشتن علائم شایع سرطان سینه مانند توده روی سینه، تغییر شکل سینه، بثورات پوستی و یا تغییر در ظاهر نوک پستان، باید به متخصص پزشکی مراجعه کرد.

چه زمانی باید نگران باشیم؟

لازم به یادآوری است که وجود جرم گوش لزوماً به این معنی نیست که یک زن به سرطان سینه مبتلا می شود. نتایج مطالعات نشان می دهد که این عامل تنها یکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه است.

اگر تجمع جرم گوش شما را آزار می دهد، می توانید قطره گوش را از داروخانه خریداری کنید. هرگز سعی نکنید تجمع جرم گوش را خودتان با انگشتان، پنبه یا هر چیز دیگری پاک کنید. این می تواند به گوش شما آسیب برساند و جرم را به قسمت های پایین و عمیق تر گوش فشار دهد.

اگر قطره های گوش باعث کاهش توده یا چسبندگی گوش شما نمی شود، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

5- سندرم گوش قرمز

گذراندن زمان بیش از حد زیر نور خورشید یا حتی خجالت می تواند باعث قرمز شدن گوش ها شود. سندرم گوش قرمز (RES) نیز می تواند باعث قرمزی گوش شود. سندرم گوش قرمز یک بیماری نادر است که باعث سوزش و درد در لوب ها می شود. برای برخی افراد، درد ناشی از این امر می تواند تیز و شدید باشد. همچنین می تواند از لوب های شما به گونه ها، چانه یا پشت سر شما گسترش یابد. حملات ناشی از این بیماری معمولا بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد.

چه زمانی باید نگران باشیم؟

کارشناسان هنوز نمی دانند چه چیزی باعث سندرم گوش قرمز می شود، اما این یک بیماری جدی محسوب نمی شود. با این حال، اگر علائم مکرر یا دردناک هستند، یا اگر نمی توانید به درستی با گوش آسیب دیده بشنوید، باید با پزشک مشورت کنید.

6- بیماری کلیوی

بیماری کلیوی ممکن است با وجود منگوله پوستی یا آکروکوردون در گوش، قابل شناسایی باشد. آکروکوردون، نوعی تومور خوش‌خیم کوچک است که در نقاطی که پوست چین می‌کند (و به هم فشرده می‌شود) مانند گردن، زیر بغل و کشاله ران، ایجاد می‌شود. یک مطالعه نشان داده که آکروکوردون به خصوص نوزادان تازه متولد شده دچار مشکلات کلیوی می‌شوند. این ممکن است به خاطر آن باشد که رشد مجرای کلیوی و گوش‌ها در دوران بارداری همزمان رخ می‌دهد و هر نوع اختلالی در این دوران می‌تواند به نحوی باعث غیرطبیعی شدن وضعیت و کارکرد کلیه و گوش‌ها شود.

علائم دیگری از بیماری کلیوی در نوزادان و کودکان شامل تورم پاها، ادرار کف آلود و افزایش خروجی ادرار است. به طور کلی، بیماری کلیوی زمانی رخ می‌دهد که کلیه‌ها به درستی کار نمی‌کنند.

چه زمانی باید نگران باشیم؟

در صورت داشتن علائم بیماری کلیوی کودک خود را نزد پزشک عمومی ببرید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا