اخبار روزعمومی

5 پیشنهاد برای فلسفه خانی!

فلسفه زندگی مجموعه‌ای از چندین مقاله یا مقاله فلسفی است که بر اساس طبقه‌بندی رایج در حوزه «فلسفه اخلاق» قرار می‌گیرد. با این حال، همانطور که خواهیم دید، نویسنده درک جامعی از اصطلاح «اخلاق» دارد. در پشت ذهن من

بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، به نقل از پی ام آپ از جمله به راز تولد و مرگ، معنای زندگی و پوچی زندگی، سرنوشت و تقدیر، نسبیت و ترس از مرگ می پردازد. همچنین تحلیل های جالبی از دو جنبه مهم زندگی انسان یعنی خواب و آمیزش جنسی ارائه می کند که در مطالعات فلسفی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

همیلتون کاملاً آگاه است که «زندگی بسیار پیچیده‌تر از آن است و در برابر تبیین مقاوم‌تر از آن است که با خواندن کتاب‌های علمی درباره‌ی فلسفه اخلاق به طور کامل یا رضایت‌بخش درک شود»، اما به قول ویتگنشتاین سعی می‌کند «خود را از امور توضیح دهد». .

او در این راه از ذوق و حساسیت ادبی و نظم و منطق فلسفی استفاده می کند و بحث را با نقل قول های مناسب از آثار شکسپیر، داستایوفسکی، جورج الیوت، دی. لارنس، پرووست، تی اس الیوت، فیلیپ لارکین و بسیاری دیگر غنی می شوند و از این طریق جنبه جدیدی از رابطه بین فلسفه و ادبیات برای خواننده روشن می شود. نویسنده این کتاب کریستوفر همیلتون است که توسط میثم محمد امینی ترجمه و منتشر شده است.

تاریخ فلسفه دامیز

مجموعه کتاب های دامیز در موضوعات مختلف به ما کمک می کند تا در موضوعات مختلف اطلاعات کلی و مختصری به دست آوریم. این کتاب‌ها مانند یافتن سرنخ‌هایی برای یک معما هستند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد پیشنهاد می کنند که برای شروع مطالعه یک موضوع، باید یکی از کتاب های دامیز را در برنامه خود بخوانید.

کتاب تاریخ فلسفه دامیز با مروری کوتاه بر مکاتب فلسفی دوران باستان آغاز می شود و سپس به عصر جدید می رود. در پایان این کتاب فصلی با عنوان «آشنایی با ایسم ها» وجود دارد که ماهیت «ایسم ها» را نشان می دهد. در بخش آخر کتاب 10 اثر مرجع برای بررسی فلسفه ارائه و بررسی شد. با وجود چنین کتابی حتی می توان گفت ادامه این یادداشت را نخوانید و مستقیم به سراغ این راهنمای کامل و جامع بروید!

نویسنده این مجموعه کتاب مارتین کوهن و مترجم آن مهدی شفقی است. این کتاب ها زیر نظر انتشارات آوند دانش منتشر شده است.

  چنین گفت زرتشت: کتابی برای همه کس و هیچ کس

او گفت که زرتشت داستانی فلسفی و شاعرانه از فیلسوف بزرگ و مشهور قرن نوزدهم، فردریش نیچه است. نیچه خالق آثاری چون فراسوی خیر و شر، در این داستان عقاید خود را درباره ابرمرد، مرگ خدا و بازگشت ابدی بیان کرده است.

پس از ده سال انزوا در کوه های آلپ، رچت از ته دل احساس می کند که باید کمی از خرد خود را به مردم نشان دهد. برای همین بین مردم می رود. اما مردم به صدای او گوش نمی دهند.

در واقع بازی با طناب برای آنها جذابیت بیشتری دارد! از این رو زرتشت تصمیم می گیرد به دنبال رسولانی باشد تا صدای او را به گوش مردم برسانند و حکمت او را برای آیندگان ثبت کنند. این کتاب توسط داریوش عاشوری به صورت صوتی ترجمه شده است. اگر از شنیدن کتاب های صوتی لذت می برید توصیه می کنیم این کتاب را با صدای مرحوم افشین یداللهی نیز گوش کنید.

فلسفه‌ای برای زندگی

A Philosophy of Life کتابی است که روش زندگی رواقی در دنیای امروز را به شما می آموزد. رواقییسم یک فلسفه یا مکتب فلسفی است که توسط فیلسوفی به نام زنو ارائه شده است.

این مکتب بیش از چهارصد سال در یونان و روم باستان رونق داشت. از بزرگان این مکتب می توان به سنکا و مارکوس اورلیوس اشاره کرد. اصل اساسی این مکتب بر استقلال و خدشه ناپذیری اراده انسان استوار است و این سؤال را مطرح می کند که هر چه انسان کمتر تحت تأثیر حوادث و رویدادهای بیرونی خود قرار گیرد، زندگی بهتر و سعادتمندتری خواهد داشت.

در این کتاب با تاریخچه و راه حل های رواقی گری آشنا می شوید و از راه حل های آن برای تجربه شادی و آرامش درونی استفاده می کنید. لازم به ذکر است این کتاب نوشته ویلیام ایروین با ترجمه محمود مقدسی توسط انتشارات گمان منتشر شده است.

دنیای سوفی

سوفی دختری 15 ساله است که ذهن خلاقی دارد و همیشه در مورد موضوعات مهم با دوستانش بحث می کند. یک روز نامه ای از یک شخص مرموز دریافت می کند. نامه فقط یک سوال داشت: “تو کی هستی؟” و داستان شروع می شود. داستانی که در آن جاستین گردر تاریخ فلسفه را به زبانی ساده برای جوانان بیان می کند. اما جذابیت کتاب برای بزرگسالان و هر کسی که به فلسفه علاقه دارد باقی می ماند.

یوستین گاردر، فارغ التحصیل رشته فلسفه، سال هاست که تاریخ فلسفه را در دبیرستان ها تدریس می کند. گردر همیشه به دنبال متنی ساده برای انتقال تاریخ فلسفه به شاگردانش بود. سرانجام شروع به نوشتن کتاب «دنیای سوفی» کرد. پس از انتشار این کتاب، استقبال گسترده ای از آن شد و به بیش از 50 زبان زنده دنیا ترجمه شد. گردر به مسائل اساسی زندگی بشر و آرای فیلسوفان در ادوار مختلف تاریخی در دنیای سوفی می پردازد. این کتاب با نثر روان خود یکی از بهترین راه ها برای شروع یادگیری فلسفه و تاریخ آن است.

و یوستین گاردر نویسنده کتاب معروف دنیای سوفی با ترجمه مهدی سمسار توسط انتشارات جامی منتشر شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا