به گزارش بازتاب آنلاین، آنها در طول دهه ها طرح های هواپیماهای نظامی معروف آمریکایی مانند F-16 و F-22 را بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. چین جت های جنگنده و پهپادهای پیشرفته ای ساخته است که از آنها برای تقویت نیروی هوایی خود از طریق جاسوسی، مهندسی معکوس دقیق و در نهایت جعل استفاده می کند.

با توجه به روابط نزدیک دیپلماتیک روسیه و چین، صنعت هوافضای چین نیز طبیعتاً در توسعه و ساخت هواپیماهای جنگنده خود از هواپیماهای جنگنده روسی الهام گرفته است. گاهی با مجوز و گاهی با ابتکارات بومی این مشکل حل شده است. این رویه به چین این امکان را داده است که نوآوری را با فناوری های قبلاً اثبات شده ادغام کند، که منجر به چندین دهه توسعه هواپیما در کسری از زمان و ایجاد نیروی هوایی که موازنه های متعارف قوا را در تعادل امنیتی جهانی به چالش می کشد.

در روزهای اولیه، جنگ کره حمایت شوروی از صنعت هواپیمای داخلی چین را تشویق کرد و شرکت هواپیماسازی شنیانگ را بر آن داشت تا یک نسخه آموزشی دو سرنشینه از MiG-15UTI، JJ-2 و اجزای مختلف برای جنگنده‌های شوروی تولید کند. تا سال 1956، چین در حال مونتاژ نسخه های MiG-15 بود و در سال 1964، Shenyang J-5 (MiG-17) و J-6 (MiG-19) را تحت لیسانس تولید کرد. با این حال، دهه 1960 چالشی را برای نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق (PLAAF) ایجاد کرد زیرا کمک های شوروی در پی درگیری چین و شوروی کاهش یافت که منجر به تمرکز بر برنامه های موشکی و هسته ای و خروج منابع مالی و صنعتی از توسعه شد. هواپیمای جدید خیلی دور بود. احیای صنعت هوانوردی چین در حدود سال 1965 با حمایت چین از ویتنام شمالی در برابر ایالات متحده رخ داد. بدین ترتیب تولید Shenyang J-8، اولین هواپیمای جنگنده بومی چین آغاز شد. در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با 5 جنگنده چینی که به صورت کپی از جنگنده های آمریکایی ساخته شده اند آشنا کنیم.

5 هواپیمای جنگنده چینی ساخته شده به تقلید از مدل های آمریکایی

5- چنگدو J-10 (F-16)

جنگنده چنگدو J-10 مشتق مستقیم جنرال داینامیکس F-16 بود. این یک جنگنده چندمنظوره است که به دلیل چابکی و اویونیک پیشرفته شناخته شده است و برای ماموریت های هوا به هوا و هوا به زمین ایده آل است. در دهه 1980، ایالات متحده و اسرائیل در ساخت هواپیمای جنگنده مبتنی بر F-16 با یکدیگر همکاری کردند، اما افزایش هزینه ها باعث شد که ایالات متحده از این پروژه خارج شود و هواپیماهای جنگنده لاوی اسرائیل ناتمام بماند. اسرائیل سپس طرح های توسعه لاوی را به چین فروخت که شامل دسترسی به فناوری F-16 بود.

هواپیمای تولید نهایی به چنگدو J-10 معروف شد، یک جنگنده تک موتوره، بال مثلث، چند منظوره با طراحی کانارد. این هواپیما توسط دنگ شیائوپینگ، رئیس جمهور وقت چین، در دهه 1980 مجوز گرفت. J-10 که در ابتدا به عنوان یک جنگنده تخصصی طراحی شد، بعدها به یک هواپیمای همه کاره تبدیل شد. J-10 به طور رسمی در سال 2007 معرفی شد و تا به امروز بیش از 700 نمونه از آن تولید شده است. نسخه J-10C دارای فناوری بهبود یافته از جمله رادار AESA و موشک های پیشرفته است، در حالی که نسخه صادراتی J-10CE توسط نیروی هوایی پاکستان خریداری شد.

5 شکارچی چینی کپی شده از شکارچیان آمریکایی

4- JF-17 Thunder (F-16)

JF-17 Thunder، یک سرمایه گذاری مشترک بین پاکستان و چین، یک جایگزین مقرون به صرفه با قابلیت های مدرن ارائه می دهد که اساساً برای تقلید از ویژگی های F-16 طراحی شده است. این پلت فرم از نظر بصری بسیار شبیه به F-16 است. J-7 چینی بر اساس پلت فرم MiG-21 ساخته شده بود، اما پس از اینکه چین طراحی F-16 را از طریق برنامه “لاوی” اسرائیل به دست آورد، دوباره فناوری های هر دو هواپیما را برای توسعه یک جنگنده جدید ترکیب کرد.

FC-1 که در پاکستان به عنوان JF-17 شناخته می شود، دارای ویژگی های F-16 و MiG-21 است، از جمله دماغه و دم به سبک F-16 با طراحی بال به سبک MiG-21. آخرین نوع JF-17 دارای قابلیت های پیشرفته ای مانند رادار AESA، سوخت گیری هوا به هوا، افزایش استفاده از مواد کامپوزیت، فناوری fly-by-wire و موشک های هوا به هوای پیشرفته چینی است.

JF-17 همچنین در پاکستان تولید و به مشتریانی در میانمار و نیجریه فروخته می شود.

5 شکارچی چینی کپی شده از شکارچیان آمریکایی

۳- چنگدو J-20 (F-22)

چنگدو J-20 یک مشتق نه چندان ظریف از لاکهید مارتین F-22 Raptor است. J-20 که یک جنگنده رادارگریز نسل پنجم با تاکید بر برتری هوایی و فناوری حسگر پیشرفته در نظر گرفته می شود، اولین جنگنده رادارگریز چین است که اولین پرواز خود را در 11 ژانویه 2011 انجام داد و به طور رسمی در نمایشگاه هوایی چین 2016 رونمایی شد. . این هواپیما در مارس 2017 وارد خدمت شد و در سپتامبر همان سال آموزش رزمی را آغاز کرد. اولین واحد رزمی در فوریه 2018 تشکیل شد.

نقش تاکتیکی J-20 برتری هوایی و حملات دقیق هوا به زمین است. J-20 سومین جنگنده عملیاتی نسل پنجم در جهان است که پس از F-22 و F-35 انجام می شود. اگرچه طراحی آن شبیه به F-22 است – به دلیل جزئیات طراحی ظاهرا به سرقت رفته – کارشناسان بر این باورند که قابلیت های پنهان کاری J-20 به دلیل مواد ساخت و پوشش های جاذب رادار محدود شده است. علیرغم نگرانی ها در مورد مساحت راداری بزرگتر از F-22، چین حدود 300 فروند J-20 ساخته و قصد دارد به تولید انبوه خود ادامه دهد.

5 شکارچی چینی کپی شده از شکارچیان آمریکایی

2- J-31 Gyrfalcon (F-35)

جنگنده شنیانگ J-31 (همچنین با نام های FC-31 و J-35 نیز شناخته می شود) بسیار شبیه به لاکهید مارتین F-35 است و شباهت ظاهری قابل توجهی به F-22 دارد. با تاکید بر رادارگریزی و تطبیق پذیری، J-31 یک هواپیمای جنگنده متوسط ​​دو موتوره نسل پنجم است که در حال حاضر در چین در حال توسعه است. اولین تصاویر این مدل هواپیمای جنگنده F-60 نام داشت و در سال 2011 در اینترنت مشاهده شد. اولین نمونه از این هواپیما اولین پرواز خود را در 31 اکتبر 2012 انجام داد. J-31 در دو نوع – یک جنگنده مبتنی بر ناو و یک نسخه زمینی برای صادرات – در تلاشی مستقیم برای رقابت با F-35 در دسترس خواهد بود. یک نمونه اولیه بهبود یافته با تغییرات و استتار پیشرفته اولین پرواز خود را در دسامبر 2016 انجام داد. از نوامبر 2018، این برنامه وضعیت توسعه اولویت را از نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق و نیروی هوایی نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق دریافت کرد. اگرچه J-31 عناصر طراحی را از F-35 و F-22 به عاریت گرفته است، توسعه آن به دلیل تجربه محدود چین در زمینه فناوری پنهان کاری با مشکل مواجه شده است.

5 شکارچی چینی کپی شده از شکارچیان آمریکایی

۱- اژدهای پنهان، J-16D (E/A-18G)

J-16D از هواپیمای جنگنده EA-18 Growler بوئینگ الهام گرفته شده است. وظیفه تاکتیکی آن جنگ الکترونیک و سرکوب هدفمند پدافند هوایی دشمن است. در سبک کمی متفاوت از تقلید، بدنه هواپیما تا حد زیادی از همتای آمریکایی خود گرفته شده است. در عوض، تسلیحات، تجهیزات اویونیک، تجهیزات تاکتیکی و نقش رزمی برای منعکس کننده عملکرد و اثربخشی Growler در نظر گرفته شده است. در دهه 1970، شنیانگ یک جنگنده سبک جدید با موتور رولزرویس اسپی 512 پیشنهاد کرد که عملکرد بهتری نسبت به MiG-19 و MiG-21 داشت. J-16 جانشین J-11 است که در سال 1998 به عنوان نسخه چینی Sukhoi Su-27 SK پس از قرارداد 2.5 میلیارد دلاری برای تولید 200 هواپیما با استفاده از کیت های عرضه شده توسط روسیه وارد خدمت شد. ادغام اولیه با چالش هایی همراه بود که منجر به بازگشت موقت به موتورهای روسی شد تا اینکه موتور WS-10A ساخت چین در سال 2009 مؤثر واقع شد و نیاز کشور به موتورهای روسی و آمریکایی را از بین برد.

۲۲۷۲۲۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما