اخبار روز

5 سکانس از استقلال نکو

ایمان گدرزی; جواد نکونام و شاگردانش لیگ بیست و سوم را با برتری بزرگ آغاز کردند. آبی پوشان با وجود تمام مشکلاتی که این تیم از نظر بدهی و مسائل مدیریتی داشت، نشان دادند که هیچ چیزی از بیرون زمین نمی تواند روی بازی آنها در داخل زمین تاثیر بگذارد. در این گزارش به بررسی پنج نکته استقلال نسخه 23 می پردازیم.

۱. یک درسی در فوتبال وجود دارد که می گوید تیم ها شبیه مربیان خود می شوند. این قانون به شدت در مورد استقلال اعمال می شود. استقلال نکونام تیمی است که 100 درصد تحت تاثیر سرمربی خود است. درست مثل روزهای فوتبال جواد. تیمی که با وجود تمام کمبودهای فنی روحیه پیروزی دارد. دوربین های تلویزیونی تصاویر جالبی از چهره و واکنش های جواد نکونام در حاشیه در حالی که او تیمش را هدایت می کرد و با گرمی وصف ناپذیری شاگردانش را تشویق می کرد، ثبت کردند. این روحیه شکست ناپذیر نکو است که اکنون در تیم او یافت می شود. تیمی که 2 گل از حریف عقب است اما تسلیم نمی شود 3 گل می زند و برنده زمین را ترک می کند.

۲. در فصل جاری استقلال تیمی کاملا متفاوت از فصل گذشته است. هم در فلسفه بازی، هم در شکل بازی و هم در تاکتیک. شاید این تغییرات اساسی باعث شده است که استقلال هنوز به طور کامل تثبیت نشده و فراز و نشیب های زیادی را تجربه کند. سیستم و ترکیب استقلال مقابل هواداران دقیقا مثل بازی قبل در رفسنجان و مقابل مس بود. نکونام 3-5-2 را به عنوان سیستم اصلی خود انتخاب کرده است که در طول بازی دائماً تغییر می کند زیرا بازیکنان به سیستم های دیگر مخصوصاً 3-4-3 تغییر می کنند. سیستمی که نکو دوستش دارد اما حضور سه مدافع میانی به نوعی ریسک بزرگی محسوب می شود. جدا از اینکه بازی 3 دفاعی در فوتبال ایران زیاد رایج نیست و بازیکنان ایرانی با آن آشنایی ندارند، نیاز به مدافعان تاکتیکی دارد که در فوتبال ایران وجود ندارد. راز اشتباهات دفاعی و گل های به خودی استقلال را باید در این سیستم دید. نظامی که با وجود مشکلات به استقلال می رسد.

۳. بازی با هواداران بازی مهرداد بود. فصل گذشته خط حمله استقلال روی دوش محبی و قیدی قرار گرفت و مهرداد محمدی تکی در این فصل وظیفه دو ستاره سال گذشته را برعهده خواهد گرفت. شاید مهرداد فاقد سرعت و تکنیک و خلاقیت باشد اما به مراتب گلزن و تیرانداز بهتری است و مهمتر از همه چپ پا است. شوت‌های پای چپ نسبت به ضربه‌های پای راست دقیق‌تر هستند و شوت‌های پای چپ بیشتر به گل تبدیل می‌شوند. البته در ضربات پنالتی اینطور نیست.
هوش و کیفیت مهرداد در هر دو گل به وضوح نمایان بود. اما سوپرگل دوم او شب درخشان مهرداد را به پایان رساند. گل دوم مهرداد محمدی برای هواداران کپی گل اصلی او برای السیلیه در لیگ ستارگان قطر بود.
در دقیقه 84 بازی با هواداران، مهرداد محمدی توپ را از سمت راست به وسط زمین آورد و با ضربه محکمی که از پشت محوطه جریمه با پای چپ داشت، گل دوم خود را به ثمر رساند و سوم برای آبی ها نکته جالب این است که مهرداد محمدی که فصل گذشته در باشگاه السیلیه بازی می کرد، دقیقاً همین گل را به ام صلال زد و این نشان می دهد که او به گلزنی از این دست عادت کرده است.
مهرداد محمدی بدون شک ستاره استقلال در بازی با هواداران بود و آبی ها به خاطر درخشش او در ادامه فصل مورد تحسین ویژه قرار گرفتند. شاید اگر محمدی در ابتدای فصل و در تمرینات پیش فصل آسیب مالی ببیند! اینطور نبود و چون در تمرینات نقش پررنگی داشت، می توانست زودتر در استقلال مستقر شود و کمک بیشتری به استقلال کند.

۴. درست است که مهرداد محمدی ستاره استقلال در خط حمله است و این تیم را به خاک و خون می کشد، اما نمی توان فقط یادگاری از یک فصل پر استرس را روی دیوار مهرداد نوشت. آرمان رمضانی، ارسلان مطهری و پیمان بابایی آنقدر در خط حمله استقلال ضعیف عمل کرده اند که آبی ها به شدت به حضور بلانکو نیاز دارند. بلانکو قطعه گمشده استقلال در خط حمله است که می تواند زهر خط حمله استقلال را چند برابر کند و با کیفیتی که دارد آن را کشنده تر کند. حضور او خط حمله آبی ها را تضمین می کند. حضور بلانکو آنها را به تیم بهتر و خطرناک تری در خط حمله تبدیل می کند. باید دید قرارداد بلانکو چه زمانی امضا می شود و او تا چه زمانی پشت خط می ماند.

۵. 6 بازی و 15 امتیاز شروعی عالی برای نکونام و استقلال که معمولاً در همین هفته های اول قهرمانی را به پرسپولیس واگذار کردند. در هر صورت استقلال نکونام در جمع آوری امتیاز و آزاد نبودن ضعف دارد. استقلال، پرسپولیس و سپاهان درست در ابتدای لیگ از بقیه جدا شدند. آنها با خیالی آسوده دانه های دوم و سوم را شکست دادند و با این کار بازی هایشان با یکدیگر حساس تر از همیشه می شود.

257 251

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا