دانستنی ها

5 راه حل ساده برای سالم و جوان نگه داشتن مغز

“داری برای شام بیرون می روی. در حالی که در حال غذا خوردن هستید، دستی را روی شانه خود احساس می کنید. صدایی آشنا نام شما را می گوید.” شما نمی توانید نام آنها را به خاطر بسپارید.” این چیزی است که برای اکثر ما به روش های مختلف اتفاق می افتد.

به گزارش ایرنا، برخی تغییرات در حافظه و توانایی شناختی شما بخشی از روند طبیعی پیری است. گفته می شود بسیاری از مهارت های شناختی، مانند پردازش اطلاعات چندگانه، در حدود 30 سالگی به اوج خود می رسد و سپس با افزایش سن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اما شما مجبور نیستید آن را تحمل کنید. با انتخاب های هوشمندانه در سبک زندگی، می توانید مغز خود را تنظیم مجدد کنید و متمرکز و تیز باشید. فقط این روش ها را دنبال کنید:

1. بدون جستجوی اینترنتی به خاطر بسپارید

اینترنت برای نام بردن از بازیگری که نام او در نوک زبان شماست اما نمی توانید به یاد بیاورید بسیار مناسب است. با این حال، این منجر به یک مشکل مدرن به نام فراموشی دیجیتال می شود. شما اطلاعات را فراموش می کنید زیرا به یک دستگاه هوشمند برای به خاطر سپردن آن برای شما متکی هستید. طبق نظرسنجی شرکت امنیت اینترنتی Casper Skype، نیمی از ما بدون استفاده از دفترچه تلفن همراه خود نمی توانیم با فرزندان خود تماس بگیریم یا کار کنیم.

سارا مدنیک، استادیار علوم شناختی در UC Irvine می‌گوید: «مغز یک دستگاه استفاده از آن یا از دست دادن آن است. زمانی که چیزهای جدید یاد می گیریم و به یاد می آوریم، هیپوکامپ و قشر جلوی مغز را فعال می کنیم که در حافظه نقش دارند. اما وقتی از منابع خارجی مانند تلفن یا اینترنت برای به خاطر سپردن استفاده می کنیم، دفعه بعد که سعی می کنید این نواحی از مغز را نام ببرید. دکتر مدنیک گو می‌گوید: هر چه بیشتر فکر کنید و رویکردهای جدید را امتحان کنید، مغز شما شلوغ‌تر خواهد بود و مغز شما سالم‌تر می‌ماند.

2. چرت بزنید

خواب راحت و با کیفیت در طول شب به مغز ما کمک می کند تا آنچه را در طول روز یاد می گیریم به دانش تبدیل کند. اگرچه هیچ جایگزینی برای هفت تا هشت ساعت خواب شبانه وجود ندارد. اما یک چرت به موقع می تواند به طرز شگفت انگیزی نزدیک به یک خواب خوب شبانه باشد. یک چرت 90 دقیقه ای می تواند با نتایج یک شبه مغز از نظر تثبیت حافظه، خلاقیت و بهره وری رقابت کند. شاید برای شما سخت باشد که 90 دقیقه در روز را به خواب اختصاص دهید، اما یک چرت 30 دقیقه ای نیز می تواند به قفل شدن اطلاعات در مغز شما کمک کند.

3. هر روز ورزش کنید

گری اسمال، مدیر مرکز طول عمر در دانشگاه کالیفرنیا می گوید: خون مملو از اکسیژن و مواد مغذی است که مغز ما را تغذیه می کند. ورزش پروتئینی ایجاد می‌کند که مانند غذا برای مغز عمل می‌کند و سلول‌های عصبی را تحریک می‌کند تا رشد کنند تا نورون‌ها بتوانند ارتباط موثرتری برقرار کنند. حتی ورزش ساده و مداوم می تواند به شما در دستیابی به بهبود شناختی فوری کمک کند. یک مطالعه کوچک اما امیدوارکننده در سال 2019 نشان داد افرادی که 30 دقیقه در روز دوچرخه ثابت می‌کردند نسبت به افرادی که در آن زمان استراحت می‌کردند، توانایی بهتری در به خاطر سپردن نام‌ها داشتند.

4- بیش از یک کار را همزمان انجام ندهید

انجام چند کار باعث می شود احساس کنیم در حال رشد و بهبود حافظه خود هستیم، اما برعکس است. دکتر. اسمال می گوید: «مغز برای تمرکز روی بیش از یک کار در یک زمان طراحی نشده است. در نتیجه، زمانی که ما چند کاره می شویم، مغز ما احساس استرس می کند و اشتباهات بیشتری مرتکب می شود. این استرس، چه عمدی و چه غیر عمدی، باعث ترشح هورمون هایی می شود که در حافظه کوتاه مدت اختلال ایجاد می کنند.

به جای اینکه سعی کنید تمام لیست کارهایتان را یکجا انجام دهید، هوشمندانه تر و متعادل تر کار کنید. اول از همه، گوشی خود را از میدان دید خود خارج کنید. هنگامی که یک گوشی هوشمند معرفی می شود، حتی در صورت خاموش بودن، توانایی مغز برای ذخیره و پردازش داده ها به خطر می افتد. دکتر. اسمال می گوید اگر استفاده از رسانه های اجتماعی خیلی وسوسه انگیز است، از یک برنامه مدیریت زمان استفاده کنید تا ساعت ها را با تلفن همراه خود سپری نکنید.

5- غذاهای مفید برای مغز بخورید

تغذیه تاثیر قابل توجهی بر حافظه و تمرکز روزانه شما دارد و توانایی شما در حفظ اطلاعات و موارد دیگر را بهبود می بخشد. توت فرنگی و چغندر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. توت ها حاوی ترکیبات رنگدانه ای شبیه به آنتوسیانین هستند که به توت ها رنگ های قرمز، بنفش و آبی می دهند. آنتوسیانین ها می توانند از سد خونی مغزی عبور کرده و در ناحیه ای از مغز که با یادگیری و حافظه مرتبط است، متمرکز شوند، جایی که می توانند التهاب را کاهش دهند و سیگنال های عصبی را افزایش دهند.

چغندر سرشار از نیترات است که در خون به اکسید نیتریک تبدیل می شود. اکسید نیتریک رگ های خونی بدن را شل می کند و جریان خون را تقویت می کند. هرچه خون بیشتری به مغز شما برسد، مغز شما بهتر کار می کند.

زردچوبه سرشار از کورکومین است که یک ضد التهاب قوی است. نتایج یک مطالعه کوچک نشان داد که افراد بدون زوال عقل که حدود 90 میلی گرم زردچوبه دو بار در روز مصرف می‌کردند حافظه و توجه بهتری نسبت به افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، داشتند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا