اخبار روز

با 5 راه برای خرید طلا در بورس آشنا شوید!

سرمایه‌گذاری در بازارهای پویا و با قدرت نقدشوندگی بالا، امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است. طلا همواره به عنوان یکی از دارایی‌های مطمئن‌ترین در جهان، بسیاری از سرمایه‌گذاران را جذب کرده است. با این حال، به دلیل هزینه‌های بسیار بالا مربوط به این دارایی، حاشیه سودی که باید به سهامداران منتقل شود، ممکن است از آنها سلب شود. بنابراین، برای رفع این دغدغه، بورس مناسبی برای خرید طلا مورد نیاز است.


نگرانی افراد کم درآمد برای داشتن پس‌انداز مطمئن و حفظ ارزش پول ملی خود در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده است. به خصوص همزمان با تورم های بالا که به یکباره ارزش پس اندازهای به دست آمده را کاهش داد و سرمایه گذاری های خرد را با نگرانی های زیادی مواجه کرد. در همین حال، یکی یکی از روش‌های سنتی حفظ ارزش پول ملی، خرید طلا است، اگرچه علاوه بر نرخ بالا، هزینه نگهداری آن نیز بسیار بالاست. علاوه بر این، سرقت آن همیشه باعث نگرانی می شود. بررسی های اقتصاد آنلاین نشان می دهد که پنج راه وجود دارد که افراد می توانند ثروت خود را به طلا تبدیل کنند و تمام خطرات جانبی ذکر شده در بالا را به حداقل برسانند.

۱. گواهی سپرده سکه طلا

گواهی سپرده سکه طلا یک سند امنیتی است که نشان می دهد شما چند سکه را به انبارهای معرفی شده از سوی سازمان بورس تحویل داده اید. این گواهی مالکیت شما را بر مقدار مشخصی از سکه های سپرده شده تایید می کند و نوعی پشتیبانی و بلیط است که در ازای دارایی صادر می شود. این اوراق دارای تاریخ سررسید هستند و شما می توانید به 3 روش تحویل فیزیکی در سررسید، نوسان یا تمدید سررسید در این اوراق سرمایه گذاری کنید.

۲. صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی با پشتوانه طلا

در راستای متنوع سازی ابزارهای بازار سرمایه، صندوق های مبتنی بر طلا نیز وجود دارند که از قوانین خاصی برای تقسیم پرتفوی دارایی خود پیروی می کنند. حداقل 70 درصد و حداکثر 90 درصد از سبد یک صندوق طلا را دارایی هایی مانند گواهی سپرده سکه، پیش پرداخت سکه، گواهی سپرده شمش طلا و سایر ابزارهای مبتنی بر دارایی های طلا تشکیل می دهد. مابقی سبد این وجوه به دارایی هایی مانند سپرده های بانکی، اوراق با درآمد ثابت و … اختصاص دارد. می توان ادعا کرد که با توجه به ترکیب سبد، این صندوق ها ریسک بسیار کمتری را نسبت به خود طلا به سهامداران خود تحمیل می کنند. زیرا بین 10 تا 30 درصد بر اساس اوراق با درآمد ثابت است و در مواقع اصلاح یا سقوط به عنوان ترمز عمل خواهد کرد!

۳. گواهی سپرده شمش طلا

خرید و فروش شمش طلا از طریق اتاق طلای بورس کالا انجام می شود. هر گواهی سپرده شمش طلا معادل 0.1 گرم یا 100 دوده طلا است. اگر قصد خرید این اوراق و دریافت فیزیکی شمش طلا را دارید، باید حداقل 11000 گواهی سپرده شمش طلا خریداری کنید.

۴. قرارداد اختیار معامله (آپشن) سکه طلا

در این روش کف و سقف مشخصی برای خرید و فروش سکه طلا تعیین می شود. قراردادهای اختیار معامله سکه طلا، قراردادهایی هستند که به خریدار اوراق، بسته به نوع قرارداد، حق خرید یا فروش سکه طلا را در تاریخ انقضای قرارداد می دهند. فروشنده موظف است در صورت درخواست خریدار، سکه طلا را به خریدار بفروشد یا از خریدار بخرد. این روش برای افرادی که از رشد قیمت طلا مطمئن هستند اما تعادل کافی برای خرید آن را ندارند بسیار مناسب خواهد بود.

۵. قرارداد آتی صندوق طلا

قرارداد آتی طلا قراردادی است که بر اساس آن خریدار متعهد می شود در زمان معینی در آینده (مثلاً یک ماه بعد) 1000 واحد از صندوق سرمایه گذاری طلا را از فروشنده بخرد و فروشنده متعهد می شود در آن زمان 1000 واحد را خریداری کند. زمان داده شده. صندوق سرمایه گذاری صندوق طلا را با قیمتی مشخص به خریدار قرارداد آتی می فروشد. قراردادهای آتی دارای دو ویژگی منحصر به فرد هستند که آنها را در بین سرمایه گذاران جذاب کرده است: بازار دو طرفه و اهرم مالی. یعنی در بازار آتی برای انجام معامله نیازی به پرداخت کل ارزش معاملاتی نیست و تنها با داشتن درصدی از سرمایه مورد نیاز می توان در این بازار معامله کرد. در واقع هر معامله گر می تواند چندین برابر سرمایه خود در بازار آتی سرمایه گذاری کند.

البته دو روش اخیر نیاز به تحلیل دارد و بدون دانش کافی ریسک سرمایه گذاری بالاتر از خرید فیزیکی طلا خواهد بود. اما با توجه به مباحث مطرح شده نمی توان منکر جذابیت این بازارها شد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا