دانستنی ها

5 خوراکی که از زانو درد جلوگیری می کند

کاهش مایع مفصلی می تواند باعث درد زانو شود. به این ترتیب فرد ممکن است احساس سفتی در زانو، آب شدن غضروف ها، کلسیفیکاسیون و محدودیت حرکتی را تجربه کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در اینجا از 5 ماده غذایی برتر که باعث افزایش مایعات مفاصل در بدن می شوند صحبت می کنیم.

مایع مفصلی چیست؟

مایعات موجود در مفصل زانو به عنوان روان کننده های طبیعی عمل می کنند و عملکرد و تحرک ما را تضمین می کنند. نام این مایع سینوویال است. در صورت از دست دادن مایعات، مشکلات سلامتی مانند درد شدید، کلسیفیکاسیون، آرتروز، گرفتگی صدا در زانو، غضروف زانو، آب شدن منیسک، تورم و درد ایجاد می شود. یکی آنها یکی پس از دیگری ایجاد می شوند.

چرا مایع مفصلی کاهش می یابد؟

یکی یکی از شرایطی که باعث کاهش ترشح مایع سینوویال می شود، بار وارد شده به مفصل است. زانو در شرایطی مانند کار پشت میز یا قفل شدن در رختخواب تحت فشار کمتری قرار می گیرد. اگر مفصل زانو به اندازه کافی خوب عمل نکند، پس از مدتی تولید مایع مفصل زانو کاهش می یابد. در نتیجه استفاده ناکافی از مفصل زانو، درد و محدودیت حرکتی در زانو ایجاد می شود. با این حال، گاهی اوقات ممکن است از دست دادن مایعات در زانوها به دلیل حرکت زیاد رخ دهد.

هنگامی که مفصل زانو برای مدت طولانی بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد، به مایع مفصلی بیشتری نیاز دارد. بدن انسان تا حدودی می تواند این وضعیت را تحمل کند. اگر استفاده بیش از حد از مفصل زانو ادامه یابد، پس از مدتی مایع مفصل کافی نخواهد بود. استفاده بیش از حد از مفصل زانو نیز باعث از دست دادن مایعات در زانو می شود.

چگونه از کاهش مایعات در زانو جلوگیری کنیم؟

برخی از غذاها می توانند به ما در کاهش از دست دادن مایعات کمک کنند. ما در مقاله زیر این مواد مغذی مهم را فهرست کرده ایم. غذاهایی که ممکن است باعث افزایش مایع مفصلی شوند.

غذاهای حاوی ژلاتین

ژلاتین حیوانی مصرف شده با غذا با افزایش سنتز بافت های کلاژن در بدن ما باعث تقویت غضروف و بافت های همبند می شود. از این نظر، افزودن مقدار زیادی ژله، ژلاتین و ویتامین C به غذاهای ما می تواند نقش مفیدی در محافظت و ترمیم غضروف و ترمیم بافت داشته باشد.

منابع کلسیم

کلسیم برای استحکام استخوان ها لازم است. کلسیم مهم ترین ماده معدنی برای سلامت استخوان است. گروه سنی 10 تا 20 سال باید 1300-1200 میلی گرم کلسیم در روز، گروه سنی 20 تا 50 سال 1000 میلی گرم کلسیم در روز و افراد بالای 50 سال باید 1200 میلی گرم کلسیم مصرف کنند.

محصولات لبنی، انواع پنیر، سویا، سبزیجات برگ سبز و دانه ها را می توان به عنوان منابع کلسیم ترجیح داد.

آب قلم، آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان با محتوای اسیدهای آمینه ضروری مانند گلیسین، پرولین و آرژنین منبع عالی کلاژن است. افزودن آب استخوان به رژیم غذایی گاه به گاه برای جبران از دست دادن کلاژن در بدن ایده آل است. با این حال، اگر کلسترول و بیماری های قلبی عروقی دارید، باید مراقب باشید.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ یکی یکی از بهترین منابع کلاژن محسوب می شود. زیرا حاوی اسیدهای آمینه دیگری مانند گلیسین و پرولین است که کلاژن را تشکیل می دهند. برای سلامت استخوان ها و مفاصل، باید مراقب باشید که سفیده تخم مرغ را برای صبحانه حذف نکنید.

میوه های قرمز

میوه های قرمز رنگ مانند توت فرنگی، تمشک، تمشک و زغال اخته سرشار از ویتامین C هستند و از تولید کلاژن حمایت می کنند. به لطف اسید الاژیک، نوعی آنتی اکسیدان، توت فرنگی همچنین دارای اثر محافظتی در برابر تخریب کلاژن است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا