دانستنی ها

این ۵ تغییر ساده در رژیم غذایی را رعایت کنید تا به دیابت نوع ۲ مبتلا نشوید!

دیابت نوع ۲ اتفاق می‌افتد وقتی که بدن به تولید انسولین کافی ناتوان است یا نمی‌تواند به درستی از انسولین استفاده کند.

انسولین یک هورمون است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و به خون کمک می‌کند تا گلوکز به سلول‌های بدن جابجا شود تا فرآیند تولید انرژی انجام شود. اگرچه، مشکلات مربوط به انسولین و سلول‌ها می‌تواند منجر به بالا رفتن قند خون شده و در نتیجه باعث بروز دیابت نوع ۲ شود.

دیابت نوع ۲ یک بیماری مزمن است و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تحت تأثیر آن هستند. دیابت ناکنترل شده می‌تواند مشکلاتی مانند نابینایی، نارسایی کلیه، بیماری قلبی و سایر عوارض جانبی را به دنبال داشته باشد. هر چند نمی‌توانید عوامل خاصی مانند ژنتیک یا سابقه خانوادگی را در ایجاد دیابت تغییر دهید، اما با اعمال تغییرات کوچک در سبک زندگی خود، می‌توانید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

برای جلوگیری از دیابت نوع ۲، پنج استراتژی غذایی می‌توانند مفید باشند. ترکیب این تغییرات غذایی با یک سبک زندگی فعال می‌تواند به شما در پیشگیری از دیابت کمک کند.

1) آب را به عنوان نوشیدنی اصلی خود بنوشید

نوشیدن آب به جای نوشابه های گازدار و شیرین به تنظیم سطح قند خون و انسولین کمک می کند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. مصرف نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و آب میوه های مصنوعی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و دیابت خودایمنی نهفته در بزرگسالان (LADA) مرتبط است و بروز دیابت نوع 2 را 18 درصد افزایش می دهد. از طرفی افزایش مصرف آب منجر به مدیریت بهتر قند خون می شود.

این ۵ تغییر ساده در رژیم غذایی را رعایت کنید تا به دیابت نوع ۲ مبتلا نشوید!

2) مصرف غذای فرآوری شده را به حداقل برسانید

استفاده از غذاهای کامل و مغذی و کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند. مصرف رژیم‌های غذایی حاوی غذاهای فرآوری شده، از جمله سوسیس و کالباس، چیپس و پفک، روغن‌های حاوی ترانس، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. در عوض، مصرف غذاهای مغذی مانند غلات کامل، چربی‌های مفید، آجیل، سبزیجات و میوه‌ها، می‌تواند این خطر را کاهش دهد. پس، توصیه می‌شود که در رژیم غذایی خود، به مصرف غذاهای کامل و مغذی توجه کرده و مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید.

این ۵ تغییر ساده در رژیم غذایی را رعایت کنید تا به دیابت نوع ۲ مبتلا نشوید!

3) منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

منیزیم نقش موثری در پیشگیری از دیابت نوع 2 دارد. طبق این مطالعه، کمترین میزان مصرف منیزیم (کمتر از 50 میلی گرم در روز) و بیشترین مقدار مصرف منیزیم (150 میلی گرم در روز یا بیشتر) با کاهش 22 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. .

منابع غنی منیزیم شامل چغندر، غلات کامل (مانند برنج قهوه ای، گندم سیاه، کینوا و ارزن)، حبوبات، انجیر و آلو، دانه ها (مانند دانه کدو تنبل، کنجد و آفتابگردان) و شکلات تلخ است.

این ۵ تغییر ساده در رژیم غذایی را رعایت کنید تا به دیابت نوع ۲ مبتلا نشوید!

4) رژیم غذایی مدیترانه ای را دست کم نگیرید

رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به‌طور چشمگیری به بهبود سلامتی و کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این، رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله سرطان و استقرار سلامتی قلبی شود. این نوع رژیم غذایی شامل انواع غذاهای غنی از مواد مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها، دانه‌ها، غلات کامل و چربی‌های سالم برای قلب است. پیروی از الگوی غذایی مدیترانه‌ای به بهبود سطح قند خون و پیشگیری از دیابت نوع دو کمک می‌کند.

این ۵ تغییر ساده در رژیم غذایی را رعایت کنید تا به دیابت نوع ۲ مبتلا نشوید!

5) قهوه و چای بنوشید

قهوه و چای حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی‌فنل هستند که دارای اثرات ضددیابتی هستند. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف روزانه قهوه یا چای می‌تواند در پیشگیری از بروز دیابت مفید باشد. به گفته مطالعات، مصرف روزانه قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا ۵۴ درصد کاهش می‌دهد. مصرف روزانه چای سبز نیز با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو مرتبط است.

این ۵ تغییر ساده در رژیم غذایی را رعایت کنید تا به دیابت نوع ۲ مبتلا نشوید!

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا