اخبار روز

5 عادتی که متابولیسم شما را کند می کند

در معرض نور خورشید قرار نگیرید

به گزارش همشهری آنلاین، بدن ما برای تولید ویتامین D به نور خورشید متکی است و نقش مهمی در عملکرد متابولیک دارد. بدون نور کافی خورشید، در معرض کمبودهایی قرار می گیریم که می تواند بر عملکرد بدن ما تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، نور ناکافی خورشید می تواند ریتم شبانه روزی بدن را مختل کند و بر هورمون های تنظیم کننده متابولیسم مانند ملاتونین و سروتونین تأثیر بگذارد.

بد بخواب

خواب خوب برای سلامت متابولیک ضروری است زیرا هورمون هایی مانند لپتین و گرلین را که گرسنگی و سیری را کنترل می کنند، تنظیم می کند. وقتی بد می‌خوابیم، این تعادل ظریف را به هم می‌ریزیم و منجر به هوس‌های غذایی و افزایش وزن می‌شویم.

علاوه بر این، خواب ناکافی یا ضعیف حتی می تواند هورمون هایی مانند انسولین و کورتیزول را مختل کند و منجر به اختلالات متابولیک و افزایش خطر چاقی و دیابت شود.

خوردن غذاهای ناسالم زیاد

غذاهای فرآوری شده مملو از شکر تصفیه شده، چربی های ناسالم و افزودنی های مصنوعی، متابولیسم ما را خراب می کند. آنها سطح قند خون را افزایش می دهند و به مرور زمان منجر به مقاومت به انسولین و اختلالات متابولیک می شوند.

در معرض نور آبی در شب

استفاده مداوم از صفحه نمایش ما را در معرض نور آبی مصنوعی قرار می دهد که می تواند ریتم طبیعی شبانه روزی بدن ما را مختل کند. این اختلال نه تنها بر ریتم خواب ما تأثیر می گذارد، بلکه فرآیندهای متابولیک را مختل می کند و به افزایش وزن و اختلالات متابولیک کمک می کند.

استرس

استرس مزمن منجر به ترشح کورتیزول، هورمون استرس اولیه در بدن ما می شود. افزایش سطح کورتیزول می تواند منجر به افزایش اشتها، میل به غذاهای پرکالری و ذخیره چربی اضافی شود که همه اینها تعادل متابولیک را مختل می کند.

سایر اشتباهات رایج دیگری که ما اغلب در مورد متابولیسم خود مرتکب می شویم شامل رژیم های غذایی شدید یا محدودیت های کالری شدید، حذف وعده های غذایی به خصوص صبحانه، مصرف بیش از حد کافئین یا نوشیدنی های انرژی زا و بی توجهی به مصرف مایعات می تواند فرآیندهای متابولیک را مختل کند و سطح انرژی کلی را کاهش دهد و در نتیجه عملکرد روزمره را مختل کند. .

با اجتناب از این موارد و اتخاذ یک رویکرد متعادل که شامل رژیم غذایی، ورزش، خواب و مدیریت استرس است، افراد می توانند بهتر از متابولیسم خود حمایت کنند و به سلامت و تندرستی بیشتر کمک کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا