5 شاهکار معماری معروف استاد ژاپنی

معمار مشهور ژاپنی، تادائو آندو، خالق این پنج اثر خارق العاده، تنها معمار است که برنده چهار جایزه معتبر در این زمینه شده است: پریتزکر، کارلسبرگ، امپریال پرمیوم و جایزه کیوتو. آندو که در سال 1941 در اوزاکای ژاپن به دنیا آمد، قبل از اینکه معمار شود، یک بوکسور و مبارز حرفه ای بود، اگرچه هیچ آموزشی در این زمینه نداشت. سادگی معماری آن بر مفهوم احساس و تجربه فیزیکی که در اصل متاثر از فرهنگ ژاپنی است تأکید می کند.

به گزارش فرادید، در این کتاب آمده است:آندو. آثار کامل از 1975 تا امروزفیلیپ درو، مورخ و منتقد معماری، ساختمان‌های خود را «هنر زمین» نامیده است، زیرا «سعی می‌کنند از زمین بیرون بیایند». آثار آندو که برخی آنها را شبیه به اشعار «هایکو» توصیف می کنند، ترکیبی از بتن، آب، نور و فضا هستند. برای معمار، موفقیت یک ساختمان به متافیزیک یا زیبایی بستگی ندارد، بلکه بیشتر به تجسم خرد فیزیکی بستگی دارد.

خانه آزوما

خانه آزوما در سومیوشی که به نام خانه ردیف نیز شناخته می شود. یکی این یکی از اولین کارهای این معمار خودآموخته است. برای این اقامتگاه ابتکاری، آندو فضای اختصاص داده شده به زندگی روزمره را به سه قسمت تقسیم کرد که شامل یک هندسه دراماتیک و یک فضای انتزاعی است که به بازی باد و نور اختصاص دارد. این سازه بتنی در ابتدا در میان مجموعه ای از خانه های چوبی فرسوده قرار داشت که بسیاری از آنها در مرکز اوزاکا یافت می شوند.

5 شاهکار معماری معروف استاد ژاپنی

آندو با این ساختمان یک فضای زندگی بسیار خودکفا ایجاد کرده است که نوید حریم خصوصی را می دهد که خانه های سنتی ندارند. ویژگی‌های کارهای بعدی او را می‌توان در این پروژه اولیه مشاهده کرد. گفتنی است آندو در سال 1976 برای خانه آزوما جایزه ای از انجمن معماری ژاپن دریافت کرد.

موزه هنر چیچو

5 شاهکار معماری معروف استاد ژاپنی

موزه هنر چیچو یک موسسه هنر مدرن منحصر به فرد در جزیره ناوشیما ژاپن است. این موزه که بیش از پنج گالری هنری مجزا را در خود جای داده است، در سال 2004 به عنوان مکانی برای بازنگری در رابطه بین طبیعت و انسان ساخته شد. این موزه در زیر زمین ساخته شده است تا مناظر زیبای دریای داخلی ستو را خراب نکند.

5 شاهکار معماری معروف استاد ژاپنی

علیرغم موقعیت زیرزمینی ساختمان، موزه به گونه ای طراحی شده است که امکان استفاده زیاد از نور طبیعی برای روشن کردن آثار هنری را فراهم می کند و بر ظاهر و محیط فضا در زمان های مختلف روز و سال تأثیر می گذارد. به جز در ورودی، هیچ دیوار خارجی وجود ندارد و این یک برنامه ریزی جالب است که احساس زیرزمینی بودن یا هر گونه احساس کلاستروفوبیا را که مانع تجربه فضاها می شود، از بین می برد.

کلیسای ایباراکی کاسوگائوکا

5 شاهکار معماری معروف استاد ژاپنی

در شهر کوچک ایباراکی، نه چندان دور از اوزاکا، یکی یکی از معروف ترین آثار آندو، کلیسای ایباراکی کاسوگائوکا یا کلیسای نور را ببینید. کلیسای ایباراکی کاسوگائوکا نشان دهنده علاقه فلسفی آندو به رابطه بین طبیعت و معماری و روشی است که نور می تواند ادراکات فضایی جدیدی را ترسیم کند. کلیسای نور که در سال 1989 تکمیل شد، بازسازی یک مجموعه مسیحی موجود در ایباراکی بود.

5 شاهکار معماری معروف استاد ژاپنی

برای معمار، کلیسای نور معماری دوگانگی است: جامد و خالی، نور و سایه، آرام و خشن. این تفاوت‌های همزیستی، قطعاً بنای مذهبی را از زیور آلات خالی کرده و فضایی پاک و بی‌آلوده ایجاد کرده است. ترکیب نور و استحکام به منظور افزایش آگاهی بازدیدکنندگان از معنویت درونی آنهاست.

معبد آب

5 شاهکار معماری معروف استاد ژاپنی

معبد آب آندو در جزیره آواجی نشان دهنده یک تغییر دریایی در سنت معماری معابد ژاپنی است که از طریق وارونگی ساختارشکنانه از مزایای سنتی فضای مقدس، یک تجربه حسی واقعا منحصر به فرد ایجاد کرده است. هنگام قدم زدن در میان شکوفه های نیلوفر آبی، بیننده احساس می کند که اینجا مکانی فراتر از زندگی روزمره است، جایی که ادغام معماری و طبیعت را می توان احساس کرد.

5 شاهکار معماری معروف استاد ژاپنی

معبد آب که توسط تپه‌های سرسبز مشرف به خلیج اوزاکا احاطه شده است، سازه‌ای هزارتویی است که مجسمه یاکوشی نیورای، بودای پزشکی و شفابخش را در خود جای داده است. بازدیدکننده پس از پایین آمدن از یک پلکان باریک که در کنار آن دیوارهای بتنی مشخصه آثار آندو قرار دارد، به فضای مقدسی می رسد که در آن همه چیز در قرمز گرم غرق شده است، استفاده نسبتاً نادری از رنگ توسط معمار.

خانه 4*4

5 شاهکار معماری معروف استاد ژاپنی

4×4 House یک اقامتگاه خصوصی در Taromi-ku، کوبه، هیوگو در ساحل دریای داخلی ژاپن است. خانه 4*4 کاملاً با نیازهای سایت سازگار است. خانه اول در زمین کوچکی به مساحت 65 متر مربع و قطعه دوم مجاور آن 74 متر مربع بود. عامل تعیین کننده این پروژه زلزله هانشین بود که ویرانی های وحشتناکی را در منطقه ایجاد کرد.

5 شاهکار معماری معروف استاد ژاپنی

بخش مهمی از مفهوم خانه 4*4 نه تنها عملکرد نور و آب، بلکه صدای باد نیز بود. این خانه استفاده دقیق از هندسه را با هدف ایجاد یک قطعه معماری که در این صورت بخشی از دریا می شود ترکیب می کند. آندو مانند بسیاری از ساختمان های خود از بتن مسلح برای سازه سازه اول و از بتن اکسپوز برای دیوارهای خارجی و سقف های داخلی استفاده کرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما