اخبار روز

42000 زندانی شاغل داریم

رئیس سازمان زندان ها گفت: بنیاد تعاون زندانیان به عنوان یک نهاد اقتصادی بازوی توانمند سازمان زندان ها برای تحقق برنامه ها، اهداف و وظایف سازمان است.

به گزارش ایلنا، غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان ها در نشست مدیران استانی و ستاد بنیاد تعاون زندانیان با تاکید بر اینکه در دوره مدیریت گذشته پیشرفت های زیادی در زمینه توسعه اشتغال حاصل شده است، گفت: افزایش دستمزد زندانیان، مهمترین ویژگی دوره قبل است که تا همین اواخر حداکثر تعامل بین بنیاد تعاون زندانیان و سازمان زندانها محسوب می شد.

محمدی گفت: بنیاد تعاون زندانیان به عنوان یک نهاد بازرگانی بازوی توانمند سازمان زندان ها برای تحقق برنامه ها، اهداف و ماموریت های سازمان است.

وی ادامه داد: وظایف سازمان زندان ها شامل اجرای تصمیمات مراجع قضایی در خصوص اجرای احکام زندان است و وظیفه دوم اجرای اقدامات امنیتی و انتظامی برای بازداشت مجرمان است و وظیفه بعدی این سازمان است. که مهمترین وظیفه آن را تربیت مجدد و روشنگری زندانیان می نامند.

وی ادامه داد: زندان ها انبار نگهداری نمی کنند، برای اصلاح و تربیت افرادی که به بیراهه رفته اند کار می کنند. سنگ بنای این وظیفه، اصلاح و تربیت، حرفه آموزی و اشتغال است.

رئیس سازمان زندان ها گفت: بارها مشاهده شده است که عده ای به خاطر حرفه ای که آموخته اند به زندان رفته اند اما زندگی خوشی داشته اند و گواهینامه گرفته و مشغول به کار شده اند. این نمونه بارز بازپروری زندانیان است. وظیفه مهم سازمان زندان توسط بازوی قدرتمند آن یعنی بنیاد تعاون زندانیان انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیران بنیاد تعاون زندانیان باید در قبال سیاست های راهبردی تعیین شده توسط هیات مدیره بنیاد تعاون زندانیان پاسخگو باشند، برخی رویکردهای جدید هیات مدیره بنیاد تعاون زندانیان را برشمرد و گفت: ملاک ماست. برای پیشرفت در کسب و کار این است که از خود به عنوان ابزاری برای رعایت مقررات در حوزه کاری خود استفاده کنیم. در آخرین اصلاحیه بنیاد تعاون زندانیان که در سال های اخیر چندین بار اصلاح شده، آمده است که بنیاد تعاون زندانیان مسئولیت اشتغال و حرفه آموزی، ایجاد خدمات فرهنگی، ورزشی و رفاهی برای زندانیان، حمایت از معیشت را بر عهده دارد. خانواده زندانیان و آزادی زندانیان. اینها مهمترین وظایف بنیاد تعاون زندانیان است.

وی یادآور شد: در سال 1320 انجمن تعاون، حرفه آموزی و صنعت زندانیان تأسیس شد که پس از انقلاب نام خود را تغییر داد و رسالت کلی آن نیز همین است. این چارچوب اصلی است که برای بنیاد تعاون زندانیان ایجاد شده و اگر از سایر فعالیت‌های این جامعه درآمد حاصل می‌شود، باید برای انجام این وظایف استفاده شود.

رئیس سازمان زندان ها در بخشی دیگر از سخنان خود توضیح داد: شرکت هایی در بنیاد ایجاد شده است که در بحث اشتغال، هم کارآفرین، هم بنیاد و هم به وظایف اصلی بنیاد کاری ندارند زندانی باید منتفع شود، اما اکنون گاهی می بینید که سود فقط نصیب کارآفرین می شود. اجاره، گمرک، مالیات، آب، برق و گاز را نمی پردازد و محصولات خود را به قیمت معمولی بازار در بازار می فروشد، اما حقوق مناسبی را به زندانی نمی پردازد و گاهی اوقات نیز زندانی آنقدر بابت کار دریافت نمی کند. او انجام می دهد. نباید به کارآفرینان فرصت داد که کمتر از کاری که در زندان انجام می دهند، دستمزد دریافت کنند.

وی تاکید کرد: دستمزد زندانیان در یکی در دو سال گذشته افزایش یافته است اما هنوز با رشد عرضه و قیمت کالا فاصله زیادی دارد. بنابراین تناسب پرداختی به زندانیان باید مورد توجه بنیاد تعاون زندانیان باشد.

محمدی تصریح کرد: رویکرد جدید سازمان زندان ها که باید در بنیاد تعاون زندانیان اجرا شود، توسعه اشتغال صنعت محور است که پایدارترین نوع اشتغال است و بالاترین ظرفیت اشتغال را برای زندانیان فراهم می کند.

وی افزود: اکنون 42 هزار زندانی شاغل داریم که در مقیاس زندانیان توانمند عدد مناسبی نیست، اما با رشد شغلی مواجه هستیم.

محمدی در پایان گفت: برای جهش در اشتغال باید بر توسعه اشتغال صنعت محور برای جذب زندانیان بیشتر و پرداخت دستمزد بیشتر به زندانیان شاغل تمرکز کنیم و این امر موجب ثبات اشتغال زندانیان می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا