اخبار روز

4 پیش بینی قیمت دلار/ اعلام قیمت واقعی دلار!

قیمت دلار که در نیمه اول هفته جاری روندی ثابت را پشت سر گذاشت و در کانال 50 هزار تومانی حرکت کرد، از عصر سه شنبه روند صعودی جدیدی را آغاز کرد و دوباره وارد کانال 51 هزار تومان شد.

عصر سه شنبه با افزایش گمانه زنی ها درباره ادامه تحریم تسلیحاتی ایران، قیمت دلار در بازار آزاد تهران افزایش یافت که نشان از تمایل آن برای ورود به کانال 51 هزار تومانی داشت. این روند با انتشار اخباری مبنی بر اصابت موشک به بیمارستانی در غزه، افزایش تنش های سیاسی در کشورهای خاورمیانه و ارسال دلار به کانال 51 هزار تومانی بامداد چهارشنبه ادامه یافت.

حال سوال این است که در نهایت کدام دلار با انتخاب ماه وارد روند خواهد شد. آیا 52 هزار و 53 هزار تومان به مقاومت حمله می کند یا 50 هزار تومان به خط مقاومت جدید عقب نشینی می کند؟

آیا الزاماتی برای افزایش وجود دارد؟

برزو حق شناس، اقتصاددان با نگاهی به روند افزایشی قیمت دلار گفت: قبل از اتفاقات اخیر در منطقه، احتمال نفوذ به کریدور 50 هزار تومانی بالا بود. از 49000 تومان. وی در ادامه افزود: اگر بازارساز اصرار به نگه داشتن قیمت دلار یا هر کالایی زیر ارزش ذاتی داشته باشد، قیمت با کوچکترین انگیزه به سمت ارزش ذاتی حرکت می کند و بهار آزاد می شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه قیمت دلار در هفته گذشته به ارزش ذاتی خود نزدیک شد و بهار آزاد شد، خاطرنشان کرد: آمارها و مشکلات کلان اقتصادی در ماه های آینده دلیل افزایش قیمت دلار است. ما به ژانویه نزدیک می شویم، تقاضا برای دلار به روش سنتی افزایش می یابد.

هدررفت منابع ارزی با سرکوب دلار

وی با اشاره به فضای روانی بازارهای مالی، اتفاقات اخیر و مشکلات کلان اقتصادی، تاکید کرد: شرایط به نفع افزایش قیمت دلار است و اگر بازارساز اصرار به کاهش مجدد قیمت این اسکناس داشته باشد، این کار را انجام خواهد داد. نتیجه ای جز هدر دادن منابع ارزی ارزی کشور نخواهد داشت.

حق‌شناس گفت: «با توجه به روند قیمت این اسکناس، دلار بالای کریدور ۵۰ هزار تومانی تثبیت می‌شود. هر چند ممکن است که قیمت در کف یا پایین کریدور مذکور نوسان داشته باشد اما بعید است که تا پایان هفته جاری قیمت این اسکناس کانال ۵۰ هزار تومان را از دست بدهد.»

کریدور ۴۰ هزار تومانی از دسترس دور می‌شود؟

عبدالله مشکانی، اقتصاددان دیگر با اشاره به اینکه با توجه به رشد نقدینگی، نرخ تعادلی دلار در اقتصاد ایران بالاتر از ارقام فعلی است، گفت: نقدینگی همچنان در کشور رو به رشد است. در کشور افزایش یافت منطقه به صورت احساسی بر قیمت دلار تاثیر گذاشت اما تاثیر عمده ای بر اقتصاد کشور نداشت. وی در ادامه افزود: برای این هفته برداشت معامله گران این بود که واکنش بازار در هفته گذشته هیجانی بود و به همین دلیل قیمت دلار کاهش یافت.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه احتمال کمی برای کاهش قیمت دلار به زیر نرخ های فعلی وجود ندارد، گفت: طبق سال های گذشته تقاضای دلار از پاییز به بعد برای واردات کالا برای بازار شب عید افزایش می یابد. احتمالاً در یک تا دو ماه آینده افزایش خواهد یافت. با این حال، بعید است که سقف قبلی در این یادداشت مانند سال گذشته شکسته شود.

وی با اشاره به اینکه به اعتقاد تکنیکالیست‌ها هفته گذشته اسپایک (حرکت قیمت با مقیاسی بزرگ در بازه‌ای کوتاه) در روند قیمت دلار رخ داده گفت: «این هفته نیز هیجان بازار تخلیه شد و دلار در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت.»

اما سوال اینجاست که آیا در صورت تمدید تحریم ها علیه ایران در 5 مهرماه، بازار ارز افزایش می یابد؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: تحریم های مذکور تسکین دهنده است و تاثیر محسوسی بر اقتصاد ایران ندارد، ممکن است تاثیر عاطفی بر بازار داشته باشد اما تاثیر واقعی بر اقتصاد کشور ندارد.

ریسک‌های سیستماتیک بازار ارز مرتفع شد؟

جواد فلاحیان، اقتصاددان دیگر نیز با اشاره به ریسک های بازار در هفته گذشته گفت: هفته گذشته شاهد تنش در منطقه بودیم و موضوع درگیری بین حماس و اسرائیل ریسک های سیستماتیک بازار را افزایش داد. برای دارایی های امن مانند طلا و دلار افزایش می یابد. این افزایش تقاضا باعث شد تا دلار به صورت احساسی تا مرز 53 هزار تومان صعود کند. وی افزود: با توجه به عادی شدن شرایط در هفته جاری و کاهش تقاضا برای دلار، شاهد کاهش قیمت این اسکناس بودیم.

این کارشناس اقتصادی در خصوص ارزش ذاتی دلار گفت: در صورت عدم ریسک در بازار، قیمت واقعی دلار با توجه به شرایط رکودی و سیاست های انقباضی حاکم در محدوده 48 تا 50 هزار تومان است. در» بازار داخلی.» بنابراین اگر رویداد خاصی سیگنالی به بازارهای مالی ندهد، دلار به محدوده قیمتی قبلی باز می گردد.

فلاحیان با تاکید بر اینکه متاسفانه بازار ما روی ریسک‌های سیستماتیک از خود واکنش زیادی نشان می‌دهد، گفت: «باید توجه داشت اگر در هفته گذشته در شرایط متزلزلی قرار داشتیم، یعنی اقتصاد انبساطی بود،‌ قیمت دلار با سیگنال‌هایی که از طرف کشور ما و کشورهای همسایه رد و بدل می‌شد شاید تا ۶۰ هزار تومان نیز بالا می‌رفت.»

حرکت رفت و برگشتی دلار دوام ندارد

سجاد بوربور، فعال و اقتصاددان نیز به نوسانات قیمت دلار در سال جاری اشاره کرد و گفت: با وجود نقدینگی 6800 همات، رشد اقتصادی ناپایدار سه درصد، تورم بالای 40 درصد و دلار 48. 51000 تومان ارزش در واقع قیمت ثابت شده و متقاضیان دلار را با این قیمت می خرند. یعنی نه گران و نه ارزان. این اتفاق نادری در اقتصاد ایران در 20 سال گذشته است که ارزش دلار کاملاً با قیمت دلار مطابقت داشت.

وی افزود: قیمت دلار با تصمیم سیاستگذاران مهار شده است و دولت کاری جز سرکوب این اسکناس نمی تواند انجام دهد چرا که تورم 50 درصدی به طور فزاینده ای همه کالاها و خدمات را تحت تاثیر قرار می دهد و دلار یکی از این کالاها است. .

تاکید می‌کنیم که در جست‌وجوی ریشه‌یابی وضعیت فعلی به قیمت‌گذاری تعیین‌شده توسط دولت متوسل می‌شویم: «اگر قیمت دلار زیر کانال 50 هزار تومان عرضه شود، فعالان اقتصادی دلار یا طلا می‌خرند و نمی‌خرند. اجازه دهید قیمت.» بیش از این مقدار کاهش یابد.

این فعال اقتصادی درباره رفت و برگشت قیمت دلار با سیگنال های سیاسی گفت: رفت و برگشت دلار را نمی توان روند تلقی کرد. با توجه به اینکه نسبت سپرده‌های بلندمدت کاهش یافته و پول به سمت سپرده‌های تقاضای حرکت می‌کند.

وی روند دلار را صعودی پیش‌بینی کرد و گفت: «بالا و پایین‌های فعلی قیمت دلار نوسان است و فعالان اقتصادی نباید به آن توجهی کنند. چشم‌انداز این اسکناس با توجه به مولفه‌های موثر بر قیمت، صعودی است و حرکت‌های کاهشی نیز استراحت در مسیر افزایشی است.»

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا