دانستنی ها

4 نکته مهم و ساده برای محافظت از سلامت مغز

مغز انسان بالغ تقریباً 1.2 تا 1.4 کیلوگرم وزن دارد و تقریباً 2 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد. اما این دو درصد تاثیر بسیار زیادی روی شخصیت، سلامت و حافظه ما دارند و توجه به این موضوع بسیار مهم است.

مغز افکار، حرکات و احساسات ما را کنترل می کند و نقش پر رنگی در سلامت جسمی و روانی ما دارد. میلیاردها سلول عصبی در مغز وجود دارد که همه چیز را در بدن ممکن می کند. این سلول های مغزی که نورون نامیده می شوند، اطلاعات را به بقیه بدن ارسال می کنند. اگر آنها به درستی کار نکنند، ممکن است ماهیچه ها نتوانند به درستی حرکت کنند، قسمت هایی از بدن ممکن است حس خود را از دست بدهند و تفکر ممکن است کند شود. نورون هایی که آسیب دیده یا از بین رفته اند، بازسازی نمی شوند، بنابراین مراقبت از آنها مهم است. اینها به سلامت مغز کمک خواهند کرد.

1- مراقب سلامتی خود باشید

برخی از شرایط پزشکی می توانند خطر مشکلات تفکر و حافظه را افزایش دهند. آنها همچنین ممکن است خطر سکته مغزی را افزایش دهند. می تواند به رگ های خونی در مغز آسیب برساند. شایع ترین آنها عبارتند از دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا.

2- دوستان خود را ملاقات کنید

با دوستان بیرون بروید، اجتماعی بودن به کاهش افسردگی و استرس کمک می کند. هر دوی اینها می توانند باعث از دست دادن حافظه شوند. انزوای اجتماعی و تنهایی نیز با کاهش مهارت های تفکر و افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

3- مغز خود را به چالش بکشید

همانطور که فعالیت بدنی بدن شما را سالم نگه می‌دارد، فعالیت‌هایی که ذهن شما را مشغول می‌کنند نیز می‌توانند مغز شما را سالم نگه دارند. این فعالیت ها می توانند به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک کنند. نمودار واژگان می تواند به خواندن، نواختن و یادگیری یک ساز کمک کند.

4- در مصرف دارو دقت کنید

برخی از داروها بر توانایی مغز شما برای واکنش، برنامه ریزی، حل مشکلات و کنترل تکانه ها تأثیر می گذارند. دستورالعمل های دارو را به دقت دنبال کنید، به خصوص داروهای بدون نسخه.

مغز انسان بالغ تقریباً 1.2 تا 1.4 کیلوگرم وزن دارد و تقریباً 2 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد. اما این دو درصد تاثیر بسیار زیادی روی شخصیت، سلامت و حافظه ما دارند و توجه به این موضوع بسیار مهم است.

منبع: بازتاب آنلاین

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا