دانستنی ها

با این 4 روش ساده تخم مرغ سالم از تخم مرغ فاسد را تشخیص دهید!

تخم‌مرغ، یک ماده غذایی پرمصرف است که تقریبا در اغلب دستور‌های آشپزی به آن نیاز داریم. اما بعضی وقتها تخم مرغی که می خریم، به دلیل ماندگاری زیاد، فاسد است.

با مصرف تخم مرغ پروتئین های مفید زیادی را در اختیار بدن خود قرار می دهید. با این حال، اگر تخم مرغ گندیده بخورید، این داستان کاملاً برعکس است. مصرف مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته می تواند باعث مسمومیت جدی شود. مسمومیت با سالمونلا یکی از انواع این مسمومیت است. بنابراین، باید بدانید که تخم مرغ های فاسد چه ویژگی هایی دارند.

به گزارش مجله اکالا، روش های مختلفی را برای تشخیص تخم مرغ سالم از تخم مرغ فاسد بررسی می کنیم. با ما بمان.

4 راه برای تشخیص تخم مرغ سالم از تخم مرغ فاسد

روش 1) تخم مرغ را در آب بریزید

این روش ریشه در تاریخ دارد. این روش احتمالاً یکی از رایج ترین روش های تشخیص تازگی یا پوسیدگی تخم مرغ است. برای استفاده از این روش ابتدا تخم مرغ ها را از یخچال خارج کرده و صبر کنید تا به دمای محیط برسند. سپس وقتی تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی ریختید، به اندازه‌ای آب بریزید که روی آن‌ها بپوشد. ممکن است در زیر با سه موقعیت روبرو شوید.

تخم مرغ کاملاً ته نشین می شود. با دیدن این علامت می توانید مطمئن شوید که تخم مرغ سالم است و هیچ مانعی برای استفاده از آن وجود ندارد.

تخم مرغ ته نشین می شود، اما قسمت باریک تر به ته ظرف نزدیک تر است. این بدان معنی است که قسمت ضخیم تخم مرغ کمی به سمت بالا شناور می شود. در این صورت باید بدانید که این تخم مرغ ممکن است کاملا فاسد نشده باشد اما قدیمی است و دیگر قابل استفاده نیست. زیرا شما نباید این ریسک را بپذیرید. پس از مصرف آن خودداری کنید.

تخم مرغ روی آب شناور است. این قطعا یک پرچم قرمز است. وقتی یک تخم مرغ گندیده را در آب می اندازید، شناور می شود و غرق نمی شود. توصیه ما این است که فکر مصرف این تخم مرغ را از خود دور کنید.

روش دوم) تخم مرغ را بو کنید

استفاده از حس بویایی همیشه به ما کمک کرده تا فاسد شدن یک ماده غذایی را تشخیص دهیم. به همین دلیل حس بویایی ما با بوی غذای فاسد آشناست و جزئی از غریزه ماست. بنابراین، برای تشخیص یک تخم مرغ سالم از یک تخم مرغ فاسد، آن را بو کنید.

اگر بوی خاصی نداشت و علائم دیگری مشاهده نکردید، می توانید از سالم بودن تخم مرغ مطمئن باشید. با این حال، اگر بوی گندیدگی می دهد، بدون در نظر گرفتن علائم دیگر، تخم مرغ ها را دور بیندازید. چون دیگر خوراکی نیستند. پس از بهبود سلامتی شما باید از پختن آنها خودداری کنید.

روش سوم) تخم مرغ را بشکنید

و ساده ترین و مطمئن ترین راه ممکن برای تشخیص فاسد بودن تخم مرغ: شکستن تخم مرغ! بارها برای من پیش آمده است که یک تخم مرغ را در تابه شکستم و ناگهان لکه خونی پیدا کردم. در چنین شرایطی هیچ کاری نمی توانم بکنم جز اینکه تمام تخم مرغ ها و روغن هایی را که در تابه ریخته ام دور بریزم و تابه را بشورم و دوباره این کار را روز از نو و روز از نو انجام دهم! بله، این کار دشواری است. بنابراین تصمیم گرفتم تخم مرغ را در یک کاسه کوچک قبل از شکستن آن در تابه آزمایش کنم. این روش کار کمتری دارد. به طور خلاصه می خواهم بگویم که اگر از هیچ یک از این روش ها مطمئن نیستید ابتدا آن را بشکنید و ظاهر آن را کاملا بررسی کنید. از این پس می توانید با خیال راحت تخم مرغ بپزید و بنوشید.

علائم ظاهر شدن تخم مرغ های فاسد

علائم قابل مشاهده تخم مرغ فاسد عبارتند از:

زرده تخم مرغ: زرده تخم مرغ سالم شفاف است و شبیه کره سالم و رنگارنگ است. هیچ اثری از لکه خون در داخل نیست.

سفیده تخم مرغ: در یک تخم مرغ سالم، سفیده کاملاً زرده را احاطه کرده و خط بین این دو یعنی بین زرده و سفیده مشخص است. به بیان واضح تر، سفیده یک تخم مرغ سالم پخش نمی شود و نمی شکند. بنابراین، هنگامی که یک تخم مرغ سالم را می شکنید، سفیده و زرده به هم نمی پیوندند و مرز بین آنها به وضوح قابل مشاهده است. همچنین، زرده کاملاً روی نقطه است. بدون اینکه لکه فساد روی آن باشد!

روش چهارم) تخم مرغ را تکان دهید

عجیب اما واقعی! آیا تا به حال تخم مرغ را تکان داده اید تا ببینید چه کار می کند؟ مثل تکان دادن تخم مرغ است! فکر می کنم این را در سری های بعدی تکرار کنید. شاید قبلاً متوجه آن نشده باشید، اما وقتی تخم مرغ را تکان می دهید، نباید صدایی ایجاد کند. این بدان معنی است که تمام محتویات تخم مرغ در جای خود قرار دارد.

اما اگر آن را تکان دادید و صدایی شنیدید، بدانید که تخم مرغ شما قطعا خراب شده و باید آن را دور بریزید. این صدا ناشی از کیسه های هوایی است که در داخل تخم مرغ فاسد تشکیل شده است. این کیسه ها حاوی CO2 هستند که دلیل واضحی برای عدم استفاده از تخم مرغ های مورد نظر است.

سخن آخر

البته راه های تشخیص بد یا سالم بودن تخم مرغ به این 4 روش ختم نمی شود. شما می توانید بسیاری از اسرار درونی تخم مرغ را از ظاهر آن یاد بگیرید. به عنوان مثال، تخم مرغ ترک خورده را نمی توان به هیچ وجه استفاده کرد. پس زیاد آن را دور سرتان نپیچید. با مشاهده اولین نشانه های فساد تخم مرغ ها را دور بریزید.

مسمومیت ناشی از مصرف تخم مرغ فاسد غیرقابل تحمل و طاقت فرسا است. این مسمومیت به راحتی از سر شما خارج نمی شود. بنابراین، اگر نمی خواهید سلامتی خود را به خطر بیندازید، این نکات را در نظر داشته باشید و در صورت مشاهده هر یک از آنها اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا