اخبار روز

36 سال پس از یک حادثه دلخراش/ اتفاقی که در نشست فیلم «کاگه» افتاد.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره ملی فیلم ایران که چهارشنبه 5 آذرماه برگزار شد. اردیبهشت ماه در اولین روز جشنواره در پردیس سینمایی باغ کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمود گابرلو مجری و منتقد درباره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی گفت: خوشحالم که این جشنواره برگزار می شود هر چند که باید زودتر برگزار می شد و سینما و تصویرسازی می تواند این هویت ملی و تاریخی را برای نسل های آینده به تصویر بکشد. در شرایطی که بی هویتی در جامعه وجود دارد، سینما می تواند این کار را انجام دهد و هویت ملی و تاریخی را نه تنها در ایران بلکه به جهان نشان دهد. امیدوارم این جشنواره بستر مناسبی برای احیای هویت، فرهنگ و اقوام ایرانی باشد.»

وی در ادامه گفت: خوشحالم که در روز اول جشنواره فیلمی را دیدیم که از این زاویه به تاریخ یک ملت مظلوم می پردازد و در خود فیلم هم چنین آمده است حادثه پس از 36 سال در حالی که سینمای ایران کمتر به این حادثه تلخ پرداخته و در به تصویر کشیدن حقیقت مردم کرد ناکام مانده است. خوشحالم که کارگردان جوانی این فیلم را ساخت.»

سعیدزاده کارگردان فیلم سینمایی «کاجه» در ابتدای سخنان خود گفت: خوشحالم که جشنواره ملی فیلم اقوام ایران حتی اگر دیر شده باشد برگزار می شود زیرا ما نیاز به جشنواره ای داشتیم تا نماینده مردم ایران باشد. هویت و رویدادهایی که برای مردم و گویش ها اتفاق افتاده است. خوشحالم که تونستم این فیلم رو بسازم چون خیلی سخت بود.»

وی در ادامه با بیان اینکه چگونه به ایده داستان این فیلم رسیده است، گفت: در سفری که به سردشت و مهاباد داشتیم، تابلویی از بیمارستانی دیدم که جانبازان شیمیایی بودند بیمارستان و افرادی را دیدم که با وجود سنشان در بمباران شیمیایی سال 66 با گاز خردل شیمیایی شدند. اگرچه افرادی در آنجا ایستاده اند، اما رنگ پوست خاصی دارند و بیمار هستند.

این کارگردان افزود: با شورای شهر و شهرداری سردشت تماس گرفتم و ایده داستان پیش از این در فیلم «درخت گردو» به بمباران سردشت اشاره شده بود، اما می خواستم به عواقب آن حادثه بپردازم. به مشکلاتی که با آن روبه رو هستند مربوط می شود، اما این افراد به مرور زمان جان خود را از دست دادند و این برای من دغدغه ای شد که فیلمسازان سختی های خود را نشان دهند. غم انگیز بود. ما خرداد 1402 در مرحله پیش تولید چندین بار به سردشت رفتیم و 12 تا 14 روز در آنجا فیلمبرداری کردیم و کار را با دو دوربین ضبط کردیم.

سعیدزاده درباره قبول ساخت این فیلم نیز گفت: «کاگه» روایتی تلخ از مردمی است که در کشور ما زندگی می کنند اما به گونه ای دیگر چون هر روز منتظر مرگ هستند. یکی آنها از خودشان هستند.»

این کارگردان درباره روند تحقیق و نگارش فیلمنامه توضیح داد: دوستی به نام آقای هیمن ما را در این سفر همراهی کرد و مدارک، مدارک و سوابق سردشت و افرادی که 36 سال هنوز جانباز بودند را در اختیار ما قرار داد. . او را به ما معرفی کرد که در نوشتن فیلمنامه بسیار مفید بود.

سعیدزاده درباره اصالت کاراکترها گفت: با دوستانه شدن روابط با عراق بعد از جنگ، از یک بعثی استفاده کردیم که یک شخصیت واقعی بود و آن هم کار ما را سخت کرد.»

پرویز ابراهیمی دستیار و ناظر کارگردان این فیلم درباره وظایف خود گفت: در شرایط سختی کار می کردیم زیرا فاصله روستا تا سردشت زیاد بود و باید مسافتی را طی می کردیم و تهیه تجهیزات برای آن سخت بود. اما دردی که «این افراد دارند ما را می کشند و ما را به سمتی که باید کار کنیم هدایت می کنند».

وی همچنین در تشریح مسئولان و همکاری آنها گفت: ما این فیلم را برای مردم سردشت ساختیم و کمک زیادی به ما کردند اما مسئولان با وجود قول هایی که به ما دادند همکاری نکردند.

سعیدزاده ادامه داد: ما در تعطیلات رسمی به این شهر رفتیم و این باعث شد که مسئولان به طور کامل به ما کمک نکردند، اما وقتی مردم سر کار آمدند و پدرها و پدربزرگ‌هایی که شیمی‌دان بودند و نگران بودند، فیلمسازان تهرانی به این سمت آمدند. مرزی آمد. نشان دادن نقاط ضعف بسیار جذاب بود. از طرفی به مردم دلسوزی می کردیم و اتفاقاً تا پاسی از شب مشغول فیلمبرداری بودیم و احساس خستگی نمی کردیم. به همین دلیل است که ما به مقامات مراجعه نکردیم تا آنها را سر کار بیاوریم.»

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم ایران تا 9 اسفند در پردیس سینمایی باغ کتاب ادامه دارد.

بنیاد ایران شناسی و موسسه فرهنگی هنری فصل هنری این رویداد سینمایی را با موضوع «مردم، ریشه های سرزمین ایران» برگزار می کنند.

۵۷۵۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا