اخبار روز

رعایت این3 نکته مهم ایمنی هنگام استفاده از Wi-Fi در مکان های عمومی الزامی است!

به نقل از شمانیوز، هنگام استفاده از شبکه های وای فای رایگان در اماکن عمومی باید مراقب امنیت خود باشید. در غیر این صورت، تمام اطلاعات خود را از دست خواهید داد!

در سال های اخیر مفهوم دورکاری بیشتر مورد توجه کارفرمایان قرار گرفته است و کافی شاپ ها و سایر اماکن عمومی را به جایگاه دوم شغلی بسیاری از افراد تبدیل کرده است!

خود افراد به طور طبیعی می خواهند مسئولیت های شغلی خود را از یک کافی شاپ یا مکان های مورد علاقه دیگر انجام دهند نه اینکه در یک محیط کاری شلوغ و پر استرس کار کنند.

از طرفی کار از مکان های عمومی به خصوص اگر از شبکه های وای فای رایگان استفاده می کنید، خطرات امنیتی زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.

بنابراین، اگر شما یکی از افرادی هستید که کار از راه دور را به کار در محل کار ترجیح می دهید، باید نکاتی را برای محافظت از اطلاعات خود رعایت کنید.

امروز سعی داریم نکات ایمنی مهمی را که در استفاده از شبکه های وای فای رایگان باید رعایت کنید را آموزش دهیم. اگر این نکات را تا حد امکان رعایت کنید، می توانید از امنیت داده های خود مطمئن باشید. با این حال، رعایت نکردن این نکات می تواند عواقب جدی برای ایمنی شما داشته باشد.

هنگام استفاده از وای فای رایگان چه نکات ایمنی را باید در نظر گرفت؟

1- از VPN استفاده کنید

یک VPN می تواند به عنوان یک قلعه قوی برای اتصال شما عمل کند و با رمزگذاری فعالیت اینترنتی شما، فعالیت شما را از تهدیدات احتمالی در امان نگه دارد.

هنگامی که به Wi-Fi عمومی متصل هستید، VPN به عنوان یک اتصال رمزگذاری شده بین دستگاه شما و اینترنت عمل می کند و از داده های شما در برابر تهدیدات سایبری محافظت می کند.

استفاده از یک VPN قدرتمند و ایمن یک الزام مطلق است، به خصوص زمانی که مشغول فعالیت های حساسی مانند خرید در فروشگاه ها، بانک ها یا امور مالی هستید!

اتصال به VPN یک فرآیند ساده است. در مرحله اول باید سرویس VPN مناسب را با توجه به نیاز و بودجه خود انتخاب کنید. گزینه های مناسبی که توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار گرفته و رضایت بسیاری از کاربران را به همراه داشته است، دسترسی به اینترنت خصوصی، NordVPN و Surfshark است.

بسیاری از ارائه دهندگان خدمات VPN خدمات مختلفی را به کاربران ارائه می دهند، از خدمات رایگان اولیه تا اشتراک های پولی با ویژگی های بیشتر.

پس از انتخاب سرویس دهنده و خرید سرویس مورد نظر، باید نرم افزار مربوطه را بر روی سیستم خود نصب کرده و سپس از طریق نام کاربری و رمز عبوری که در اختیار شما قرار می گیرد به سرور مورد نظر متصل شوید.

هنگام استفاده از VPN باید به چند نکته توجه کنید. اول از همه، باید مطمئن شوید که ارائه دهنده خدمات هیچ اطلاعاتی در مورد سابقه مرور اینترنت شما و موارد دیگر ذخیره نمی کند.

همچنین همیشه سعی کنید سرویس هایی را انتخاب کنید که از پروتکل های امنیتی قوی استفاده می کنند و چندین سرور در نقاط مختلف دنیا ارائه می دهند که بتوانید به آنها متصل شوید.

همچنین به خاطر داشته باشید که استفاده از سرویس VPN ممکن است سرعت اینترنت شما را کمی کاهش دهد. زیرا اطلاعات را به سرور دیگری منتقل می کند و سپس در اختیار شما قرار می دهد.

2- به شبکه های وای فای عمومی امن متصل شوید

رعایت این3 نکته مهم ایمنی هنگام استفاده از Wi-Fi در مکان های عمومی الزامی است!

مهمترین اصل برای افرادی که قصد کار از راه دور را دارند حفظ امنیت داده های شخصی است. بنابراین رعایت نکات امنیتی هنگام استفاده از شبکه های وای فای رایگان اهمیت دو چندان می یابد.

در این راستا، همیشه باید سعی کنید به شبکه های وای فای مطمئن متصل شوید تا خطر سرقت اطلاعات را به حداکثر برسانید و به راحتی کار کنید.

برای این کار لازم است قبل از هر چیز تفاوت شبکه های رمزگذاری شده و بدون رمز را بدانید تا بتوانید امن ترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.

شبکه های رمزگذاری شده، همانطور که از نام آن پیداست، شبکه هایی هستند که از پروتکل های رمزگذاری متفاوتی استفاده می کنند و برای اتصال به رمز عبور نیاز دارند.

برای شناسایی این دسته از شبکه ها، باید مطمئن شوید که در لیست شبکه های موجود، قفلی در کنار نام شبکه خود مشاهده کنید.

البته باید مراقب باشید که برخی از مکان های عمومی شناخته شده اصولا اینترنت رایگان و ایمن را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. به عنوان مثال، قهوه‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد یا استارباکس همیشه متعهد به ارائه اینترنت امن هستند و اتصال به شبکه‌های رایگان آن‌ها باعث می‌شود از امنیت راحت باشید.

در همین حال، مکان‌هایی مانند کتابخانه‌های عمومی یا برخی مکان‌های خصوصی‌تر معمولاً برای ارائه شبکه‌های Wi-Fi امن شناخته می‌شوند.

3- به دنبال پروتکل HTTPS باشید

رعایت این3 نکته مهم ایمنی هنگام استفاده از Wi-Fi در مکان های عمومی الزامی است!

یکی دیگر از نکات امنیتی که باید هنگام دسترسی به اینترنت از طریق شبکه های Wi-Fi رایگان رعایت کرد، استفاده از سایت هایی با پیشوند HTTPS است.

پروتکل امن HTTPS داده های مبادله شده بین دستگاه شما و اینترنت را رمزگذاری می کند و یک لایه امنیتی ثانویه بر روی داده های حساس شما قرار می دهد.

اکثر مرورگرهای مدرن مانند گوگل کروم، فایرفاکس، سافاری و مایکروسافت اج، وب سایت های استفاده شده از این پروتکل را از سایر وب سایت های دارای نمادهای گرافیکی متمایز می کنند.

به عنوان مثال در گوگل کروم وب سایت هایی با پروتکل HTTPS ایمن با قفل نمایش داده می شوند.

مرورگرهای مدرن همچنین در صورت دسترسی به وب سایت های ناامن به کاربران هشدار می دهند و آنها را از عواقب احتمالی دسترسی به آنها آگاه می کنند.

استفاده از HTTPS هنگام استفاده از شبکه Wi-Fi عمومی اهمیت بیشتری پیدا می کند. زیرا در این شرایط داده های شما در معرض خطرات سایبری بیشتری قرار می گیرند و استفاده از این پروتکل می تواند یک لایه امنیتی اضافی بین دستگاه شما و سرور وب سایت ایجاد کند.

این پروتکل دسترسی هکرها به اطلاعات کلیدی شما مانند اطلاعات ورود به سیستم، اطلاعات شخصی یا جزئیات حساب بانکی را بسیار دشوارتر می کند.

همچنین، برای افزایش امنیت خود، می‌توانید از افزونه‌هایی مانند HTTPS Everywhere استفاده کنید که هنگام اتصال به هر وب‌سایتی، شما را به نسخه‌ای حتی امن‌تر متصل می‌کند.

این افزونه می تواند امنیت مرور اینترنت شما را تضمین کند، حتی زمانی که به طور تصادفی به یک سایت ناامن دسترسی پیدا کنید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا