اخبار روز

3 نکته در مورد نحوه گیر کردن در حلقه آنلاین عشق سابق

علی سلیمی: آنها ممکن است در حاشیه زندگی شما باقی بمانند، گهگاه پست های شما را لایک کنند، داستان های شما را بررسی کنند، اما هرگز نتوانند به طور کامل و واضح با شما ارتباط برقرار کنند یا اهداف خود را روشن کنند. در زبان انگلیسی به این کار (orbiting) می گویند که به معنای دور زدن چیزی یا حرکت در دایره است.

چندین انگیزه پشت این موضوع نهفته است:

1- مشکل در رها کردن روابط پایان یافته: از منظر عاطفی، بسیار چالش برانگیز و دشوار است که به طور کامل رابطه خود را با کسی که نسبت به او داشتید یا شاید هنوز احساس می کنید، قطع کنید.

2- پاداش دوپامین: بررسی مداوم پروفایل شبکه‌های اجتماعی شریک سابق خود می‌تواند سطح دوپامین را که به عنوان هورمون محرک لذت در مغز شناخته می‌شود، افزایش دهد و باعث می‌شود که فرد این کار را انجام دهد، حتی اگر برای روند بهبودی و غلبه بر رابطه شکسته مفید نباشد.

3- انتخاب نهایی: برخی از افراد این کار را انجام می دهند زیرا زمانی که روابط دیگر شکست می خورند، گزینه بازگشتی دارند.

حتی اگر این رفتار در ابتدا مضر به نظر نرسد، می تواند عواقب منفی روانی و عاطفی برای هر دو طرف داشته باشد. این رفتار دیجیتالی به ظاهر بی ضرر می تواند از طرق مختلفی مضر باشد که در اینجا به سه مورد از آنها اشاره می شود:

1- این کار می تواند از کنترل خارج شود و به دنبال زندگی واقعی شود

تعقیب شریک سابق به صورت آنلاین اغلب در ابتدا بی ضرر است، اما این فعالیت می تواند خطرناک شود و افراد به طور اجباری به دنبال اطلاعاتی فراتر از آنچه در اینترنت در دسترس است می پردازند. آنها می توانند در مکان هایی که دیگری اغلب وجود دارد رخ دهد.

مطالعه‌ای در سال 2019 تعقیب را به عنوان رفتاری تکراری که ترس از آسیب را در قربانی ایجاد می‌کند، تعریف کرد، از جمله رفتارهایی مانند: نظارت بر زندگی دیگران، نفوذ به زندگی، ارعاب و فریب است که اغلب نه تنها بر خود فرد، بلکه بر خانواده او نیز تأثیر می‌گذارد. این مشکل می تواند پیامدهای گسترده ای از جمله تحقیر عمومی و احساس درگیری شدید و از دست دادن آرامش در زندگی داشته باشد.

2- فرد با سیگنال های مختلف گیج می شود و احساس گیر افتادن می کند

لایک ها، کامنت ها و تماشای مکرر فردی که زمانی با او رابطه نزدیکی داشتیم می تواند سیگنال های متفاوتی را ارسال کند و ما را در مورد احساسات و نیت او گیج کند. ممکن است تعجب کند که آیا او علاقه مند به احیای مجدد رابطه است. این سردرگمی می تواند از نظر عاطفی برای افراد ناراحت کننده باشد. درک این نکته مهم است که این فعالیت ها بیانگر تعهد یا علاقه واقعی نیستند. تحت نظر گرفتن مداوم سابقم این تصور را ایجاد می کند که او این کارها را انجام می دهد زیرا هنوز به من اهمیت می دهد، اما در واقع حضور در زندگی دیگران کمترین کاری است که می توانید انجام دهید و کمترین هزینه را می طلبد. نگه داشتن این امید کاذب می تواند رشد شخصی و بهبود عاطفی را از یک رابطه شکسته دشوار کند.

3 نکته در مورد نحوه گیر کردن در حلقه آنلاین عشق سابق

3- سوگیری تاییدی می تواند فرد را متقاعد کند که دیگری هنوز او را دوست دارد

سوگیری تایید، تمایل افراد به ترجیح دادن اطلاعاتی است که با انتظارات و باورهای قبلی آنها سازگار است. این سوگیری بر تصمیماتی که افراد در مورد اطلاعاتی که به دنبال آن هستند یا از آن اجتناب می‌کنند تأثیر می‌گذارد، بر نحوه پردازش و تفسیر اطلاعات تأثیر می‌گذارد و بر نحوه ذخیره آن در حافظه تأثیر می‌گذارد. اگر کسی به دنبال کردن شما به صورت آنلاین ادامه دهد، ممکن است اعمال او را از منظر نوستالژیک تفسیر کنید و فکر کنید که هنوز احساسات عاشقانه ای نسبت به شما دارد، اما در واقع این فعالیت ها بسیار خودخواهانه هستند و در واقع برای احساس کنترل تلاش می کنند. آنها از نظر احساسی متعهد نیستند و به مانع دیگری در مسیر روابط سالم تر تبدیل می شوند.

اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، بهتر است سعی کنید برای خود حد و مرزی تعیین کنید، فاصله ایجاد کنید یا از دوستان نزدیک یا روانشناس برای مقابله با احساسات پیچیده ای که موقعیت در شما برمی انگیزد کمک بگیرید.

منبع: روانشناسی امروز

بیشتر بخوانید: سوء استفاده عاطفی چیست؟ آیا آگاهانه انجام می شود؟

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا