دانستنی ها

3 شیوه ساده اما تاثیرگذار برای رفع یبوست

اکثر مردم سه بار در روز تا سه بار در هفته اجابت مزاج دارند. یبوست حالتی است که در آن حرکات روده کمتر از حد انتظار است و عمل دفع مشکل می شود. اگرچه یبوست یک مشکل رایج است، اما همچنان می تواند آزاردهنده و استرس زا باشد.

به گزارش بازتاب آنلاین، خوشبختانه اکثر افراد مبتلا به یبوست می توانند با درمان های خانگی مانند تغییر رژیم غذایی، مصرف مایعات یا استفاده آگاهانه از ملین ها این مشکل را برطرف کنند.

1. مصرف فیبر را افزایش دهید

یکی از اولین اقداماتی که می توانید برای رفع یبوست انجام دهید، افزایش مصرف فیبر از طریق رژیم غذایی است. نیاز به فیبر بر اساس سن و جنسیت متفاوت است، اما به طور کلی، بزرگسالان به ۲۲ تا ۳۴ گرم فیبر در روز نیاز دارند. می توانید میوه ها و سبزیجات را با پوست آنها بخورید تا فیبر بیشتری دریافت کنید.

دو نوع مختلف فیبر وجود دارد: محلول و نامحلول. هر دو نوع فیبر برای سلامتی، هضم غذا و پیشگیری از بیماری مهم هستند. اما آنها در بدن متفاوت عمل می کنند. فیبر محلول آب را از غذا جذب می کند. با این کار تبدیل به ماده ای ژل مانند می شود و هضم را کند می کند. برخی از انواع فیبر محلول ممکن است به کاهش کلسترول و خطر بیماری قلبی کمک کند. فیبر محلول در این غذاها یافت می شود: سبوس جو دوسر، آجیل، لوبیا، عدس، نخود فرنگی، میوه ها و سبزیجات.

از طرف دیگر فیبر نامحلول آب را جذب نمی کند و می تواند به عبور سریعتر غذا از معده و روده کمک کند و یبوست را برطرف کند. فیبر نامحلول را می توان در سبوس گندم، سبزیجات و غلات کامل یافت.

۳ روش ساده اما کلیدی برای رفع یبوست

2. تامین آب

هیدراته نگه داشتن بدن یک اقدام مهم برای رفع یبوست است. آب، سایر مایعات، و مواد غذایی با محتوای آب بالا می توانند به فیبرها کمک کنند تا بهتر کار کنند و مدفوع را راحت تر دفع کنند. آب، آب میوه های طبیعی، آب سبزیجات و سوپ های رقیق گزینه های خوبی برای هیدراتاسیون هستند.

علاوه بر اینکه برای سلامت کلی شما مفید است، هیدراته ماندن می تواند در وهله اول از یبوست نیز جلوگیری کند. برای این منظور روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید.

۳ روش ساده اما کلیدی برای رفع یبوست

۳. ملین‌های اُسمُزی

ملین های اسمزی آب را از سایر اندام های بدن جذب کرده و به روده بزرگ می رسانند. با تجمع آب در روده، مدفوع نرم‌تر شده و فرآیند دفع آسان‌تر می‌شود. روان کننده های نمکی یکی آنها نوعی ملین اسمزی هستند و حاوی نمکی هستند که آب را در روده بزرگ نگه می دارد. بهتر است این داروها را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

۳ روش ساده اما کلیدی برای رفع یبوست

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا