دانستنی ها

3 پیامد خطرناک ناشی از پوکی استخوان!

امروز خیلی از افراد از پوکی استخوان رنج می برند و این پوکی استخوان عوارضی دارد که سلامتی انسان را به خطر می اندازد.

مهم ترین مسئله در پوکی استخوان این است که این بیماری باعث شکستگی استخوان در قسمت های مختلف بدن می شود. به عبارت دیگر مهم ترین پیامد این بیماری شکستگی استخوان است که در نواحی لگن، ستون فقرات و مچ دست بیشتر از سایر نقاط بدن دیده می شود.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از بهداشت نیوز، شکستگی لگن شدیدترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است و بسیار خطرناک است. خطر آنقدر زیاد است که از هر دو نفری که دچار شکستگی لگن هستند، یک نفر می میرد.

پوکی استخوان یک بیماری خاموش و مختص دوران سالمندی است که علائم واضحی ندارد. این بیماری هم زنان و هم مردان را درگیر می کند، اما در زنان بیشتر دیده می شود زیرا پس از یائسگی، هورمون های زنانه دیگر ترشح نمی شوند.

پوکی استخوان در ایران شیوع بالایی دارد. آخرین آمار وزارت بهداشت نشان می دهد که بیش از 60 درصد افراد بالای 50 سال در ایران به این بیماری مبتلا هستند. یک آمار نگران کننده این را می گوید؛ از هر 2 زن یک نفر و از هر 4 مرد بالای 50 سال یک نفر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی می شود. این آمار برای افراد بالای 70 سال حدود 80 درصد است. یعنی از هر 5 نفر بالای 70 سال 4 نفر پوکی استخوان دارند. این در حالی است که بسیاری از مردان و زنان بالای 70 سال کوچکترین اطلاعی در مورد این بیماری ندارند و هرگز تراکم استخوان خود را اندازه گیری نکرده اند!

مهم ترین مسئله در پوکی استخوان این است که این بیماری باعث شکستگی استخوان در قسمت های مختلف بدن می شود. به عبارت دیگر مهم ترین پیامد این بیماری شکستگی استخوان است که در نواحی لگن، ستون فقرات و مچ دست بیشتر از سایر نقاط بدن دیده می شود.

طبق آمار، شکستگی لگن شدیدترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان در ایران است. زیرا 20 تا 50 درصد افرادی که به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی لگن می شوند در 6 ماه تا یک سال اول پس از شکستگی می میرند.

3 قسمت مهم بدن که اغلب شکسته می شوند

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران افشین استوار در مورد این موضوع اینگونه توضیح می دهد: شکستگی های استخوانی ناشی از پوکی استخوان در هر استخوانی از بدن ممکن است اتفاق بیفتد اما بیشتر در 3 ناحیه رخ می دهد. از دیگران؛ مچ پا، ستون فقرات و لگن.

دکتر. استوار می گوید: شکستگی لگن شدیدترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است و بسیار خطرناک است. خطر آنقدر زیاد است که از هر دو نفری که دچار شکستگی لگن هستند، یک نفر می میرد.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، 20 تا 50 درصد مرگ و میرهای ناشی از شکستگی لگن در 6 ماه تا یک سال اول پس از شکستگی رخ می دهد. به عبارت دیگر، احتمال مرگ فردی در سال اول پس از شکستگی لگن 20 درصد است که عدد بسیار بالایی است.

دکتر. استوار می گوید: نکته مهم دیگر این است که شکستگی لگن صدمات اساسی به فرد وارد می کند. تقریباً 80 درصد از این افراد نمی توانند به سطح تحرک و فعالیت بدنی قبل از شکستگی برگردند. 50 درصد آنها برای راه رفتن به عصا یا کمک دیگران نیاز دارند. یکی از علل مرگ افراد ناتوانی در حرکت و ورزش است.

خطرات شکستگی ستون فقرات؛ کوتاه شدن قد و خم شدن گردن

ناحیه دیگری که به دلیل پوکی استخوان آسیب پذیر می شود ستون فقرات است. استوار می گوید: یکی از عوارض شکستگی ستون فقرات ناشی از پوکی استخوان، کمردرد مزمن و ناتوان کننده است. کوتاهی قد نتیجه دیگری است. زیرا شکستن یک یا چند مهره باعث کاهش ارتفاع ستون فقرات می شود. علاوه بر کوتاهی قد، شکستگی مهره ها نیز در برخی موارد باعث خم شدن گردن فرد می شود.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، از هر دو مورد شکستگی ستون فقرات، یک مورد توسط خود فرد قابل تشخیص نیست و بنابراین پیگیری نمی شود. اما اگر فردی ضربه ناگهانی به لگن یا ستون فقرات خود وارد کرد، حتما باید با پزشک مشورت کند تا بررسی شود که آیا شکستگی وجود دارد یا خیر.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا