اخبار روز

25 خواص باورنکردنی نخود و کشمش برای سلامتی

کشمش به دلیل خواص متنوعی که برای پوست، مو و سلامتی دارند، آنها را «الماس کوچک» می نامند. این غذای مقوی و لذیذ با خشک کردن انگور در آفتاب یا در خشک کن به وجود می آید تا بسته به رنگ انگور، انگور طلایی، سبز یا سیاه شود.

به گزارش صمت، این میوه های خشک کوچک منبع انرژی ارزشمندی هستند و اثرات دارویی و درمانی بالایی دارند. از این طعم شیرین و با طراوت در تولید تونیک ها و مکمل های انرژی زا برای ورزشکاران، کوهنوردان و دیگران نیز استفاده می شود.

نخود فرنگی از طرف دیگر نیز یکی یکی از غنی ترین مواد مغذی از خانواده حبوبات است. بعد از پختن نخود تازه و کوچک، آب آن را می‌کشند، پوست آن را جدا می‌کنند و سپس با نمک یا بدون نمک تفت می‌دهند تا نخود محبوب ما شوند. و از خواص و فوایدی که در اینجا برای نخود ذکر کرده ایم، منظور نخود برشته شده طبیعی بدون نمک و شکر و بدون افزودنی دیگر است.

ترکیب نخود (بدون نمک و شکر) و کشمش منبع خواص و فواید سلامتی است. مواد مغذی موجود در نخود و کشمش خواص بسیار خوبی برای سلامتی، پوست و مو دارند. در زیر با 25 خاصیت سلامتی نخود و کشمش آشنا می شویم.

تور ارزان کیش به توریستی ترین جزیره ایران توسط آژانس های مسافرتی معتبر از سراسر ایران با بهترین خدمات فقط در لحظه آخر; شما می توانید قیمت تورهای کیش و همچنین مشخصات آنها مانند زمان، مدت اقامت، هتل رزرو شده و … را مشاهده کرده و خریدی مطمئن داشته باشید.

مشخصات نخود فرنگی و کشمش

1. کنترل گرسنگی

نخود و کشمش به دلیل وجود نخودفرنگی (بدون نمک) سرشار از فیبر و حاوی پروتئین زیادی هستند. این دو ماده مغذی شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارند و گرسنگی را کنترل می کنند. این مواد مغذی در نخود یافت می‌شوند و آن را برای کاهش وزن و حفظ وزن ایده‌آل می‌سازند.

2. کاهش کلسترول

نخود کشمشی از طریق نخود به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. گنجاندن 3/4 فنجان نخود بدون نمک در رژیم غذایی می تواند به کاهش کلسترول LDL (بد) کمک کند. نخود دارای دیس لیپیدمی است که از تجمع کلسترول در بدن جلوگیری می کند. این امر خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد. به یاد داشته باشید که این مقدار نخود فرنگی را مصرف کنید. در خوردن کشمش بیشتر دقت کنید.

3. چین و چروک های پوست را از بین می برد

منگنز موجود در نخود باعث تحریک تولید انرژی در سلول های پوست می شود و با چین و چروک های ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می کند. مولیبدن با حذف سولفیت ها پوست را سم زدایی می کند. سایر مواد مغذی مانند اسید فولیک و ویتامین های B به عنوان سوخت برای سلول های پوست عمل می کنند. آنها آسیب های خورشید و سموم مضر را ترمیم می کنند.

4. سیستم امنیتی

نخود و کشمش به دلیل داشتن نخود سرشار از آهن هستند. آهن به انتقال اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند و برای حفظ قدرت سیستم ایمنی و متابولیسم خوب ضروری است.

5. بیماری قلبی

مصرف منظم نخود باعث پاکسازی کلسترول بد و کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید می شود. نخود دوست دل است. ترکیب منحصر به فرد آنتی اکسیدان های موجود در نخود فرنگی از دیواره رگ های خونی و خون محافظت می کند. اسید آلفا لینولئیک (ALA) و اسیدهای چرب امگا 3 خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند.

6: آهن برای انرژی

نخود موجود در نخود کشمشی سرشار از آهن است و به تقویت انرژی کمک می کند. آهن برای زنان باردار یا شیرده حیاتی است. کودکان و بزرگسالان برای انجام کارهای عادی روزانه به آهن کافی نیاز دارند.

7. منگنز

نخود فرنگی با کمک مواد معدنی و منگنز، عملکرد آنزیم ها، تولید انرژی و دفاع آنتی اکسیدانی را تقویت می کند.

8. کلسیم

مقدار مناسب کلسیم در نخود معادل مقدار کلسیم شیر و ماست است و به همین دلیل بر سلامت استخوان ها تأثیر مثبت دارد.

9. دیابت را کنترل می کند

نخود دارای شاخص گلیسمی پایینی است و بنابراین برای پیشگیری و تنظیم سطح قند خون مفید است. فیبر و پروتئین از گردش خون در دستگاه گوارش حمایت می کنند. همچنین از تجزیه خیلی سریع یا آهسته غذا جلوگیری می کند. این میزان سالم قند رژیم غذایی را آزاد می کند و اثر هضم غذا را بر سطح قند خون ما تثبیت می کند. نخود فرنگی برای افراد دیابتی و افرادی که مقاومت به انسولین دارند توصیه می شود.

10. فسفر

نخودفرنگی حاوی مقدار زیادی فسفر و آهن است. این دو ماده با هم به افزایش تعداد سلول های خونی کمک می کنند. همچنین باعث افزایش هموگلوبین و دفع نمک اضافی از کلیه می شود.

11. زردی

نخود برای درمان یرقان نیز عالی است. یک فنجان نخود خیسانده در آب با شکر زرد به درمان یرقان و استفراغ ناشی از آن کمک می کند.

12. حمله قلبی

نخود منبع خوبی از فولات است که سطح اسید آمینه و هموسیستئین را کاهش می دهد. سطوح بالای آمینو اسید خطرناک است و می تواند باعث حمله قلبی و سکته شود.

13. بهبود فرآیند گوارش

کشمش موجود در نخود سرشار از فیبر است که از طریق جذب آب متورم می شود و به طور موثری یبوست را برطرف می کند. مصرف منظم کشمش حرکات روده را تحریک می کند و در عین حال فیبر موجود در آن سموم و مواد زائد را از دستگاه گوارش دفع می کند.

14. درمان کم خونی

کشمش موجود در نخود و کشمش منبع غنی آهن و مس و همچنین ویتامین B کمپلکس است که برای تشکیل گلبول های قرمز خون مهم است. مصرف منظم کشمش به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن و بهبود لخته شدن خون در روند بهبود زخم کمک می کند.

15: درمان تب

کشمش نخودی کشمش سرشار از فیتوکمیکال های فنلی (مواد شیمیایی گیاهی) است که به دلیل خواص ضد میکروبی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی خود شناخته شده است. این خواص می تواند تب را با مبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریایی درمان کند.

16. جلوگیری از سرطان

کشمش موجود در نخود کشمشی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان پلی فنلی به نام کاتچین است. این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد که باعث رشد تومورها به خصوص سرطان روده بزرگ می شوند را از بین می برند. بنابراین، گنجاندن کشمش در رژیم غذایی یک راه موثر برای جلوگیری از تشکیل سلول های سرطانی است.

17. کاهش اسیدیته در بدن

کشمش موجود در نخود حاوی پتاسیم و منیزیم است که به کاهش اسیدیته کمک می کند. اسیدوز یک اختلال متابولیک غیرطبیعی است که با مسمومیت خون مشخص می شود و اغلب منجر به افزایش تشکیل گاز در سیستم تنفسی می شود. این اختلال مضر است زیرا می تواند منجر به مشکلاتی مانند آکنه، بیماری های پوستی، آرتریت (التهاب مفاصل)، نقرس، سنگ کلیه، ریزش مو، بیماری های قلبی و حتی سرطان شود.

پتاسیم و منیزیم از اجزای مهم آنتی اسیدها هستند. از آنجایی که در مقیاس pH قلیایی در نظر گرفته می شوند، به خنثی کردن اسیدها و در نتیجه جلوگیری از اسیدوز کمک می کنند.

18. بهبود سلامت چشم

فیتونوترینت‌های پلی فنولی موجود در کشمش با جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد به چشم‌ها، تأثیر مثبتی بر سلامت چشم می‌گذارد و در نتیجه از دژنراسیون ماکولا (دژنراسیون ماکولا)، آب مروارید و کاهش بینایی مرتبط با افزایش سن جلوگیری می‌کند. این میوه های خشک همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی بتاکاروتن، ویتامین A و کاروتنوئیدها هستند که باعث بهبود سلامت چشم و حفظ سلامت و تیزبینی چشم می شود.

19. برای سلامت دندان مفید است

کشمش موجود در نخود کشمشی حاوی ماده شیمیایی گیاهی به نام اسید اولئانولیک است که از دندان ها در برابر پوسیدگی دندان، آلودگی به کرم و شکنندگی محافظت می کند. این ماده خوراکی از رشد گونه های استرپتوکوک موتانس و پروفیروموناس ژنژیوالیس که باعث گزش کرم و سایر مشکلات دندانی می شوند، جلوگیری می کند.

علاوه بر این، کشمش سرشار از کلسیم است که از شکستن یا ضعیف شدن مینای دندان جلوگیری می کند و آن را قوی تر می کند. بور موجود در کشمش نیز از رشد میکروب ها جلوگیری می کند و دندان ها را سفید می کند.

20. تقویت کننده انرژی

کشمش منبع خوبی برای انرژی است زیرا حاوی کربوهیدرات ها به ویژه قندهای طبیعی مانند فروکتوز و گلوکز است. این میوه های خشک شیرین جذب مناسب ویتامین ها، پروتئین ها و سایر مواد مغذی را در بدن تسهیل می کند. آنها معمولاً توسط بدنسازان و ورزشکاران برای افزایش سریع انرژی مصرف می شوند.

21. درمان بی خوابی

آهن موجود در نخود و کشمش برای درمان بی خوابی مفید است زیرا کیفیت خواب انسان را بهبود می بخشد و این یکی از بهترین خواص کشمش است.

22. درمان فشار خون بالا

کشمش سرشار از آهن، پتاسیم، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های B است که به حفظ فشار خون طبیعی کمک می کند. به طور خاص، پتاسیم فراوان موجود در کشمش کشمش را کاهش می دهد و به طور طبیعی فشار خون را کاهش می دهد، در حالی که فیبر روی بیوشیمی رگ های خونی تأثیر می گذارد و سفتی آنها را کاهش می دهد و در نتیجه از فشار خون بالا جلوگیری می کند. محتوای پتاسیم فراوان موجود در کشمش و کمبود سدیم آن را به یک غذای ایده آل برای یک رژیم غذایی سالم برای قلب تبدیل کرده است.

23. مفید برای کلیه ها

از آنجایی که کشمش سرشار از پتاسیم است، مصرف منظم آن از تشکیل و عود سنگ کلیه جلوگیری می کند.

24. حمایت در کاهش و افزایش وزن

کشمش و نخود هر دو حاوی فیبر هستند که می تواند به کاهش وزن به تنهایی و با ورزش کمک کند. فیبر غنی موجود در کشمش شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد. کشمش به ویژه برای افرادی که کمبود وزن دارند و می خواهند به روشی سالم وزن اضافه کنند، مفید است. این میوه های خشک حاوی قندهای طبیعی، فروکتوز و گلوکز هستند که می توانند بدون افزایش سطح کلسترول به افزایش وزن کمک کنند.

25. درمان اختلالات جنسی

کشمش برای تحریک میل جنسی شناخته شده است. این میوه خشک به دلیل وجود اسید آمینه ای به نام آرژنین، دارای خواص تقویت کننده جنسی طبیعی است که می تواند میل جنسی را افزایش داده و برانگیختگی را تحریک کند. کشمش همچنین در درمان اختلال نعوظ و همچنین افزایش تحرک اسپرم و شانس بارداری مفید است. مصرف منظم کشمش می تواند مشکلات قوای جنسی را درمان کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا