وام مسکن

همانطور که یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد، بازپرداخت وجه انجام می شود وام خانه این به شرط پرداخت وام قبلی امکان پذیر است.

پرداخت ودیعه مسکن از سال ۱۳۹۸ همزمان با شیوع ویروس کرونا در دستور کار دولت قرار گرفت. در سالهای بعد، این نوع وام برای افزایش قدرت مستاجران پرداخت شد. با این حال بسیاری از مستاجران از انسداد و عدم همکاری بانک ها در پرداخت وام اجاره گلایه دارند.

در حال حاضر میزان تسهیلات ودیعه مسکن در تهران 200 میلیون تومان، در مراکز استان ها 150 میلیون تومان، در سایر شهرها 100 میلیون تومان و در روستاها 40 میلیون تومان است. همچنین نرخ سود تسهیلات سپرده مسکن 23 درصد و حداکثر مدت بازپرداخت این تسهیلات 5 سال است.

یکی یکی از مشکلاتی که مستاجران برای وام اجاره گاهی با آن مواجه می شدند این بود که به هر نفر تنها یک بار تسهیلات پرداخت می شد اما اخیرا شرایط آرام شده است.

در همین راستا مسعود بیات منش – سرپرست معاونت مسکن و ساختمان رئیس جمهور – از تغییر دستورالعمل اجرایی برای از سرگیری تسهیلات ودیعه مسکن برای واجدین شرایط خبر داد.

وی گفت: متقاضیان تسهیلات سپرده مسکن که در سنوات گذشته این تسهیلات را دریافت کرده اند به شرط تسویه تسهیلات قبلی می توانند مجدداً تسهیلات دریافت کنند.

بیات منش در تشریح جزئیات بازپرداخت تسهیلات سپرده مسکن اظهار کرد: شرط بازپرداخت تسهیلات ودیعه مسکن مربوط به متقاضیانی است که در سال های 1399 و 1400 تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کرده و تسهیلات تسویه کرده اند. این گروه از متقاضیان با بهره مندی از تسهیلات رسیدگی به وام از طریق شعب بانک امل برای دومین بار امکان دریافت وام مسکن مسکن را خواهند داشت.

در سال های اخیر دولت و مجلس اقداماتی را برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها انجام داده اند. این اقدامات شامل تعیین سقف مجاز افزایش اجاره بها، پرداخت ودیعه و برخورد با مشاوران املاک غیرمجاز است.

هجدهم اردیبهشت ماه در سال جاری قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. بر اساس این قانون، در صورت عدم رعایت نرخ افزایش سالانه اجاره توسط موجر، در صورت شکایت مستاجر پس از انقضای 5 سال از انعقاد قرارداد و پس از احراز تخلف از سوی مرجع ذی‌صلاح. برای صاحبخانه جریمه ای در نظر گرفته می شود و او باید مبالغ اضافی دریافتی را به عنوان جریمه پرداخت کند. مستاجر باید حداکثر نرخ اعلام شده توسط شورای عالی مسکن را رعایت کند.

امسال مسئولیت تعیین سقف اجاره بها به شورای مسکن استان واگذار شد. بر اساس ماده 7 قانون تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره، شورای عالی مسکن موظف شد به پیشنهاد وزارت کشور 50 تا 100 درصد تورم عمومی هر استان را به عنوان نرخ افزایش تورم اجاره بها اعلام کند. راه و شهرسازی. در سال 1403 حداکثر افزایش مجاز اجاره بها برای سال جاری در 31 مرکز استان برای شهر تهران 25 درصد تعیین شد./منبع: ایسنا

ثبت وام مسکن و سپرده گذاری در سامانه saman.mrud.ir

نماینده مردم الیگودرز و عضو کمیسیون عمران در شورای اسلامی در خصوص تأثیر سامانه خود اختیاری که اخیراً برای اجرای قانون جهش تولید مسکن مطرح شده است و اینکه این سامانه به مردم امکان انعقاد اجاره را می دهد، گفت: توافق نامه هایکی یکی از مشکلات پیش روی مردم در سراسر کشور بحث مسکن است که بخشی از آن به سفته بازی در بازار مربوطه مربوط می شود. با توجه به اینکه برخی از مشاوران املاک در این زمینه فعالیت دارند، سیستم خودنویس می تواند به شکستن انحصار آنها کمک کند.

وی افزود: هدف از راه اندازی این سامانه این است که مردم به صورت مستقل قراردادهای اجاره، خرید و فروش را منعقد کنند و دیگر نیازی به مشاور املاک نداشته باشند. به عنوان مثال قراردادها تاکنون مبلغی بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون تومان صرفه جویی کرده است.

گودرزی با اشاره به مشکلات ناشی از حضور مشاوران املاک در بازار املاک، گفت: بسیاری از مشاوران املاک با سلیقه قیمت های کاذب را تعیین می کنند که به ویژه با معرفی این سامانه می تواند به فساد در بازار املاک دامن بزند در منطقه اجاره ای، مشکلات مردم این منطقه کاهش می یابد.»

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه بازار مشاوران املاک در کشور ما به طور سنتی بدون نظارت و مدیریت صحیح عمل می کند اگر بتوان این سیستم را به درستی اجرا کرد و مشکلات موجود را برطرف کرد گام بسیار خوبی برای بهبود وضعیت زندگی است. با این حال باید به مسئولان مربوطه فشار بیاوریم تا نواقص موجود را برطرف کنند.»

گودرزی همچنین به خلأهای قانونی در حوزه مشاوران املاک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از مشاوران املاک به موجر و مستاجر خدمات ارائه نمی دهند و در هنگام بروز مشکلات هیچ حمایتی از سوی آنها صورت نمی گیرد سیستم قضایی کشور و افزایش تعداد پرونده ها. این نشان دهنده نیاز به تغییر در سیستم مشاوره املاک است.»

این نماینده مجلس دوازدهم با اشاره به تاثیر مثبت سامانه خودتصویبی بر بازار مسکن گفت: اگر این سامانه بتواند به درستی عمل کند، شاهد کاهش قیمت و افزایش شفافیت در بازار خواهیم بود همچنین باید توجه داشت که بازار املاک و مستغلات در ایران در هیچ جای دنیا به شکل فعلی مدیریت نمی شود. ما باید از تجربیات سایر کشورها استفاده کنیم و سیستم‌های مدرن و شفاف‌تری در این زمینه ایجاد کنیم.»

گدرزی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: این طرح با رفع موانع و مشکلات موجود در سامانه خود ثبت نام موفق و منجر به ایجاد بازار شفاف و قانونی در حوزه مسکن شود.

وی همچنین بر لزوم اطلاع رسانی به مردم در خصوص این سامانه و استفاده از آن تاکید کرد و افزود: اطلاع رسانی مناسب می تواند به کارآمدتر شدن این سامانه و ترغیب مردم به استفاده از آن کمک کند.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی بیش از 2 میلیون متقاضی برای دریافت وجوه سپرده مسکن ثبت نام کرده اند که از این تعداد تنها 600 هزار نفر فرصت دریافت این تسهیلات را داشتند.

در همان زمان که قیمت اجاره بها افزایش یافت و قیمت مسکن به متری 89 میلیون تومان رسید، پرداخت تسهیلات سپرده مسکن در بحث خرید و فروش مطرح شد اما از بانک ها خواسته شد تا این تسهیلات را پرداخت کنند. که بعدها در قانون جهش تولید مسکن مطرح شد. آنها مقاومت کردند و این باعث شد که مستاجران چندین سال برای پرداخت 100 یا 200 میلیون تومان صبر کنند.

در این زمینه محمودی، یکی از مستاجرینی که عنوان می کنند از ابتدای سال برای دریافت تسهیلات مسکن ثبت نام کرده ام اما حتی پس از گذشت چندین ماه هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده اند. وی گفت: وارد نیمه دوم سال شده ایم و اجاره بهای ما 30 درصد افزایش یافته است اما هیچ تخفیفی دریافت نکرده ایم.

وی ادامه داد: بانک ها مدام از دریافت وام ما جلوگیری می کنند و هر بار که به شعبه مراجعه می کنیم می گویند وام ما تمام شده است.

وی گفت: برای دریافت وام ملک مسکونی از بانک ها فقط به یک آشنا برای دریافت وام نیاز داریم و هیچ بانکی بدون آشنا و مهمانی وام نمی دهد.

باید گفت؛ بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، یک پنجم متقاضیان ردیف وام و سپرده مسکن تسهیلات دریافت کردند. بیش از 2 میلیون متقاضی برای دریافت ودیعه مسکن ثبت نام کرده اند که از این تعداد تنها 600 هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده اند.

تاکنون بیش از 2 میلیون نفر برای دریافت ودیعه مسکن در سامانه saman.mrud.ir ثبت نام کرده اند که از این تعداد یک میلیون و 932 هزار و 803 نفر مشمول کمک سپرده مسکن و یک میلیون و 427 هزار و 732 نفر مشمول دریافت تسهیلات ودیعه مسکن هستند. در بانک ها معرفی شده اند.

شاهین فر رئیس دفتر برنامه ریزی و نظارت بر طرح های مسکن ادامه داد: از مجموع افراد معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، بانک ها 606 هزار و 128 متقاضی تسهیلات وثیقه مسکن را پرداخت کرده اند و مبلغ پرداختی تاکنون در آن لحاظ نشده است. حساب 55714 میلیارد تومان.

بر اساس این گزارش داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: تسهیلات سپرده مسکن و افزایش آن در ابتدای سال نقش زیادی در افزایش قیمت اجاره مسکن داشت. که بیشتر آن اثرات روانی است، اما متأسفانه شاهد بوده ایم که تنها تعداد کمی از متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات سپرده گذاری شده اند و این متقاضیان تنها تاثیر روانی گرانی ملک را تجربه کرده اند.

اکنون امید است حضور وزیر جدید راه و شهرسازی در دولت چهاردهم زمینه ساز همکاری بیشتر بانک ها در زمینه پرداخت وام مسکن باشد./منبع: مهر

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما