ایسنا نوشت: سوفیا لورن بازیگر معروف ایتالیایی که به نام یکی او که یکی از آخرین بازماندگان دوران طلایی هالیوود به حساب می‌آید، در طول زندگی حرفه‌ای خود نقش‌های مختلفی را ایفا کرده است، از شخصیت‌های اغواگر گرفته تا مادری که از وحشت جنگ فرار می‌کند. شهریور او 90 ساله بود.

سوفیا لورن در سال 1962 برای فیلم دو زن ویتوریو دسیکا برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد و در سال 1991 اسکار افتخاری دریافت کرد.

او اولین بازیگر زنی است که جایزه بهترین بازیگر زن را برای یک فیلم غیر انگلیسی زبان دریافت کرد. در سال 1964 لورن بار دیگر برای فیلم «ازدواج به سبک ایتالیایی» نامزد اسکار شد و فیلم «دیروز، امروز، فردا» با او و مارچلو ماستریانی در همان سال برنده اسکار بهترین فیلم خارجی شد.

لورن در سال 1962 برنده جایزه بفتا برای بهترین بازیگر زن و در سال 1994 جایزه خرس طلایی افتخاری جشنواره فیلم برلین شد. این بازیگر ایتالیایی در سال 1961 جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن را دریافت کرد و در سال 1991 جایزه افتخاری سزار را دریافت کرد.

از دیگر جوایز سینمایی سوفیا لورن می توان به برنده شدن دوربین طلایی آلمان، چهار گلدن گلوب بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم مسکو (1965)، بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم سن سباستین (1974) و بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم ونیز اشاره کرد. (1958) و شیر طلای افتخاری در جشنواره فیلم ونیز (1998).

سوفیا لورن تنها بازیگر زن زنده در فهرست 50 برترین بازیگر مؤسسه فیلم آمریکا است و به مناسبت 90 سالگی این ستاره سینما، مجله گاردین 20 نقش برتر این بازیگر کهنه کار را معرفی کرد.

20. لباس آماده (Prêt-à-Porter) – 1994

چهاردهمین و آخرین همکاری لورن با همبازی همیشگی اش مارچلو ماسترویانی یکی این یکی از معدود نقاط درخشان در تجربه کمدی رابرت آلتمن به عنوان کارگردان است. در این فیلم این دو بازیگر نقش عاشقان قدیمی را بازی می کنند که در هفته مد پاریس دوباره همدیگر را ملاقات می کنند.

19. کنتسی از هنگ کنگ (1967).

آخرین فیلم چارلز چاپلین در مقام کارگردان (و بازیگر نقش کوچک) و اولین فیلم رنگی او فیلم بدی بود، حتی حضور مارلون براندو و بازی بی جانش کمکی به فیلم نکرد و بار فیلم زیاد بود. روی شانه های سوفیا لورن .

18. پیرمردهای بدخلق (1995).

داستان فیلم حول محور دو مرد میانسال به نام‌های مکس و جان با بازی جک لمون و والتر متیو می‌چرخد که دهه‌هاست با یکدیگر رقابت و دعوا دارند. آنها در شهر کوچکی در مینه سوتا زندگی می کنند و روزهای خود را با رنجاندن یکدیگر و یادآوری خاطرات بد می گذرانند. اما وقتی زنی جدید به نام آنا (سوفی لورن) در محله آنها ظاهر می شود، رقابت آنها تشدید می شود.

17. میلیونر – 1960

در این اقتباس از نمایشنامه جورج برنارد شاو، سوفیا لورن نقش ثروتمندترین زن جهان را بازی می کند، اما دکتری با بازی پیتر سلرز سد راه او می شود.

16. Legend of the Lost – 1957

لورن با بازی یک زن بدنام، جان وین را در بیابان همراهی می‌کند، جایی که او به عنوان راهنما استخدام می‌شود تا به کشیش مقدس کمک کند تا در جستجوی یک شهر گمشده باشد.

15. خانه قایق-1958

کری گرانت و لورن که پیش از این در فیلم غرور و تعصب بازی کرده بودند، یک سال بعد برای فیلم کمدی قایق خانه با هم متحد شدند. گری کرانات نقش مردی را بازی می‌کند که به یک قایق خانگی نقل مکان می‌کند و توسط سوفیا لورن، دختر رهبر ارکستر معروف، برای مراقبت از سه فرزندش استخدام می‌شود.

14. روشن تر در جوراب شلواری صورتی – 1960

جورج کیوکر این وسترن کوچک اما رنگارنگ را کارگردانی کرد. سوفیا لورن در این فیلم به عنوان یک هنرپیشه که با کمپانی تئاتر آنتونی کوئین همکاری می کرد ظاهر شد. تهیه کننده این فیلم کارلو پونتی بود که کار لورن را در هالیوود توسعه داد. ازدواج آنها تا زمان مرگ پونتی در سال 2007 ادامه داشت.

13. در ناپل آغاز شد – 1960

یک وکیل آمریکایی (کلارک گیبل در فیلم ماقبل آخرش) متوجه می شود که برادر مرحومش یک پسر هشت ساله دارد که اکنون عمه اش (لورن) از او مراقبت می کند.

12. زندگی پیش رو – 2020

سوفی لورن از دوران بازنشستگی خارج شد تا در این درام به نویسندگی و کارگردانی پسرش ادواردو پونتی نقش یک بازمانده هولوکاست را بازی کند. او با پسر خیابانی 12 ساله اهل سنگال روبرو می شود که کیف او را می دزدد.

11. پسری روی دلفین (1957)

اولین فیلم انگلیسی زبان لورن، که در آن او نقش یک غواص یونانی را بازی می کند که مجسمه ای باستانی را پیدا می کند و بین یک باستان شناس اخلاق مدار و یک مجموعه دار وحشت زده دویده می شود. این اولین محصول هالیوودی بود که در یونان فیلمبرداری شد.

10. آفتابگردان – 1970

لورن و ماسترویانی دوباره در ملودرام رمانتیک ویتوریو دی سیکا، آنها با هم بازی کردند، اما متاسفانه جنگ جهانی دوم است و ماستوریانی به جبهه روسیه فرستاده می شود. وقتی جنگ تمام می شود، او در سراسر اتحاد جماهیر شوروی به دنبال همسرش می گردد…

سوفیا لورن و مارچلو ماستریانی

20 نقش به یاد ماندنی از سوفیا لورن به مناسبت تولد 90 سالگی اش

9. گذرگاه کاساندرا (1976).

مانند بسیاری از بزرگان هالیوود در دهه 1970، لورن بخشی از بازیگران همه ستاره در یک فیلم فاجعه بود. او و همسر سابقش (با بازی ریچارد هریس) مسافران قطار اروپایی هستند که در معرض یک مسافر مرد آلوده به طاعون مرگبار قرار می گیرند.

8. سقوط امپراتوری روم (1964).

لورن به کارگردانی آنتونی مان، نقش دختر مارکوس اورلیوس را بازی می کند که به معشوقش (استیون بوید) در تلاشی برای سرنگونی امپراتور ظالم کومودوس (با بازی کریستوفر پلامر) می پیوندد.

7. الگوی عربی (عربی) – 1966

داستان این فیلم به کارگردانی استنلی دونن حول محور یک استاد دانشگاه به نام Dr. هاستینگز (با بازی گریگوری پک) که در زمینه زبان شناسی تدریس می کند. او ناخودآگاه درگیر یک توطئه پیچیده بین المللی می شود. دکتر هاستینگز تلاش می کند تا معنی و اسرار یک خط عربی باستانی مرتبط با یک شخصیت جنایتکار بزرگ را کشف کند. در این بین او با نورا (با بازی سوفیا لورن) آشنا می شود که به نظر می رسد کلید حل این معما باشد.

6. کلید (1958).

ویلیام هولدن در نقش یک کاپیتان یدک کش کانادایی در یک ماموریت انتحاری زیردریایی در طول جنگ جهانی دوم بازی می کند. او به آپارتمان یک مهاجر سوئیسی با بازی لورن پناه می برد.

5. عروسی به سبک ایتالیایی – 1964

در حالی که لورن اغلب به عنوان یک شخصیت جذاب در فیلم های انگلیسی زبان به تصویر کشیده می شد، او در فیلم های مختلفی که دسیکا جلوی دوربین ظاهر شد، نقش های ظریف تری را ایفا کرد. در این کمدی عاشقانه، او نقش معشوق دیرینه یک تاجر بدبین با بازی مارچلو ماسترویانی را بازی می کند.

4. ال سید – 1961

در اولین فیلم حماسی آنتونی مان، لورن نقش جیمنا را بازی می کند که ازدواجش با یک قهرمان اسپانیایی وطن پرست (چارلتون هستون) زمانی که شوهرش پدرش را در دوئل می کشد زیر سوال می رود.

3. دیروز، امروز و فردا – 1963

لورن و ماسترویانی در این کمدی برنده اسکار از ویتوریو دسیکا، بازیگری خود را به عنوان سه گروه از زوج های ایتالیایی به نمایش می گذارند.

2. دو زن – 1960

درام جنگی نئورئالیستی دسیکا، اقتباس شده از رمانی از آلبرت موراویا، اما بر اساس داستان واقعی وحشتناک ماروکوینات، یکی این یکی از مهمترین نقش ها در کارنامه لورن بود و اسکار بهترین بازیگر زن را برای او به ارمغان آورد. او نقش مادری را بازی می کند که با دخترش از بمباران رم توسط متفقین فرار می کند.

1. یک روز خاص (1977).

داستان این فیلم توسط اتوره اسکولا در سال 1938 در جریان سفر دولتی هیتلر به رم اتفاق می افتد. لورن نقش آنتونیا، خانه‌دار شلوغی را بازی می‌کند که شوهر و شش فرزندش با همسایگان خود به رژه رفتند. آنتونیا با یک آزادی خواه (با بازی ماسترویانی) که در انتظار اخراج است ملاقات می کند و این دو به روشی غیرمعمول ارتباط برقرار می کنند که ما را به این موضوع سوق می دهد. یکی بهترین زوج های سینمایی را معرفی می کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما