اخبار روز

2 عضومجمع تشخیص و وزرای سابق در لیست انتخابات مجلس/ حضور دو معاون روحانی و ۴۵۷نماینده ادوار در پیش ثبت نام انتخابات

در این گزارش آمده است؛

با نزدیک شدن به ایام دوازدهمین دوره شورای اسلامی، هر روز اخباری از ثبت نام سیاسیون و نمایندگان فعلی و سابق مجلس به گوش می رسد. خبری که تصویر روشن تری از انتخابات پیش رو و جریان های تعیین کننده مجلس آینده را نشان می دهد. به گزارش دنیای اقتصاد، حداقل 457 نفر از اعضای شورای اسلامی در مرحله پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده اند.

۴۵۷ ادواری در پیش‌ثبت‌نام انتخابات

همچنین نتایج نظرسنجی دنیای اقتصاد نشان می دهد که در میان اسامی ثبت نام کنندگان اسامی دوتن از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، دو سفیر اسبق ایران، دو وزیر اسبق، دو استاندار اسبق، دو معاون سابق رئیس‌جمهور، یک معاون پارلمانی، ۹رئیس کمیسیون ادوار مجلس، دو دبیر کل حزب و سه معاون وزیر به چشم می‌خورد.

همچنین با توجه به اینکه در گزارش ها به حضور غیرمستقیم علی لاریجانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی با ارائه لیستی از نمایندگان مجلس در شهرهای مختلف اشاره شده است، به نظر می رسد برخی از این نمایندگان با راهنمایی و حمایت رئیس سابق مجلس در انتخابات شرکت کرده باشند.

پیش‌ثبت‌نام متقاضیان داوطلبی نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از صبح ۱۶ مرداد آغاز و ۲۲ مرداد ماه پایان یافت. با این حال اسامی نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده دوم اسفند ماه پس از بررسی مراجع مربوطه منتشر خواهد شد. گزارش زیر اسامی برخی از این نمایندگان ادوار مجلس است که مطابق قانون جدید انتخابات مجلس در پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم شرکت کرده‌اند.

چند معاون رئیس جمهور ثبت نام کرده اند؟

جمشید انصاری از چهره های اصلاح طلب است که در زمان حسن روحانی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی بود. محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه که سابقه سخنگویی دولت حسن روحانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان دوره های سوم تا ششم را دارد.

مجمعی‌ها در فهرست ثبت‌نام‌کنندگان

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص، اصولگرا و نماینده دوره‌های دوم تا نهم مجلس که نامش در میان ثبت‌نام‌کنندگان به چشم می‌خورد. حسین مظفر دیگر عضو مجمع تشخیص است که نماینده مجالس هفتم و نهم که سابقه وزارت آموزش‌وپرورش در دولت اول خاتمی را در کارنامه دارد.

وزرایی که ثبت‌نام کردند

در میان ثبت نام کنندگان می توان به سیدجواد ساداتی نژاد نماینده دوره های دهم و یازدهم و وزیر اسبق جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم اشاره کرد. حسین مظفر نیز از جمله نامزدهای دارای سابقه وزارت است.

استانداران در انتخابات دوازدهم

محمدرضا خباز نماینده دوره چهارم تا هشتم مجلس و استاندار سابق خراسان شمالی در دولت دوازدهم و استاندار سمنان در دولت یازدهم است. محمدمهدی شهریاری همچنین نماینده مجلس هشتم و استاندار آذربایجان غربی در دولت دوازدهم و از چهره های اصلاح طلب است.

کاندیداهایی که رئیس کمیسیون بودند

علاءالدین بروجردی نماینده حوزه انتخابیه بروجرد در مجلس ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم و رئیس کمیسیون امنیت و امور خارجه کشور در دو سال هفتم، هشتم، نهم و اول مجلس دهم است. بروجردی در دوره علی اکبر ولایتی نیز تجربه معاونت وزیر امور خارجه را داشت. او را از شخصیت های نزدیک به لاریجانی می دانند.

غلامرضا تاجگردون سیاستمدار، اقتصاددان و مدرس دانشگاه است که در دوره های نهم و دهم نماینده گچساران در شورای اسلامی بود. وی از سال 1393 تا 1399 ریاست کمیسیون های برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را بر عهده داشت. در جلسه یازدهم مجلس، حکم تاجگردون رد شد و از ورود وی به مجلس ممانعت به عمل آمد.

محمدعلی پورمختار نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون قضایی حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ استان همدان و رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی بود. پورمختار برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم نیز ثبت نام کرده بود که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

داوود محمدی نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز در استان قزوین است. وی در دهمین دوره مجلس از سوی نمایندگان مجلس برای چهار دوره متوالی به عنوان رئیس کمیسیون اصلی نود مجلس انتخاب شد. وی همچنین رئیس دادگاه های انقلاب استان زنجان و مدیرکل بازرسی آن استان است.

عزیز اکبریان نماینده حوزه انتخابیه البرز در مجلس هشتم، نهم و دهم و رئیس کمیسیون صنعت در مجلس دهم است.

شهاب الدین صدر نماینده دوره های چهارم، پنجم و هشتم مجلس و رئیس کمیسیون بهداشت در مجلس هشتم و از اصولگرایان است.

همچنین حشمت الله فلاحت پیشه نماینده دوره های هفتم، هشتم و دهم و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم است. احمد مازنی از چهره های اصلاح طلب مجلس دهم است و ریاست کمیسیون فرهنگ مجلس دهم را بر عهده داشت.

سفرای سابق هم آمدند

محمد رئیسی نماینده اصلاح طلبان در دوره ششم و سوم مجلس از حوزه انتخابیه شهرکورد، سامان و بن بود. وی در سال های 1391-1394 سفیر ایران در ارمنستان بود. حسن قشقاوی نماینده مجلس چهارم و ششم و سفیر سابق ایران در قزاقستان، سوئد و اسپانیا است.

تکمیل فهرست پیش‌ثبت‌نام‌ها با معاونین سابق وزرا

رمضانعلی سبحانی فر سیاستمدار معتدلی است که نماینده حوزه انتخابیه سبزوار در دوره های نهم و دهم شورای اسلامی بود. سبحانی فر در 27 مرداد وی در سال ۱۳۹۸ با حکم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سمت معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران منصوب شد. او سخنگوی حزب اعتدال و توسعه است.

هادی قوامی از اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و نماینده سابق حوزه انتخابیه اسفرین، بم و صفی آباد در دوره های هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی است. وی در پایان دوره مسئولیت خود به سمت معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و دارایی منصوب شد.

علی اصغر یوسف نژاد، اصلاح طلب و نماینده دوره های پنجم، هشتم و دهم که در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به عنوان معاون وزیر اقتصاد در مجلس فعالیت می کرد.

نمایندگانی که چند دوره در مجلس حضور داشتند

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی مجلس نهم و دهم و رئیس فراکسیون مستقلین، منصور حقیقت‌پور نماینده دوره نهم مجلس و نزدیک به علی لاریجانی، بهرام پارسایی نماینده مجلس دهم و سخنگوی فراکسیون امید و اصلاح‌طلب، عبدالکریم حسین‌زاده رئیس فراکسیون حقوق شهروندی در مجالس نهم و دهم، فریده اولادقباد نماینده مجلس دهم و رئیس فراکسیون زنان مجلس و اصلاح‌طلب، الهه راستگو عضو شورای شهر تهران و نماینده مجلس در دوره پنجم و اصولگرا، مجتبی رحماندوست نماینده دوره نهم و اصولگرا، حمید رسایی نماینده دوره‌های هشتم و نهم که به اردوگاه اصولگرایان و جریان شریان تعلق دارد، زهرا ساعی، نماینده دوره دهم و اصلاح‌طلب که سابقه سرپرستی دفتر امور بانوان و خانواده را در کارنامه خود دارد، ‌فاطمه سعیدی نماینده مجلس دهم و اصلاح‌طلب، رمضان شجاعی کیاسری اصولگرا و قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، مهدی کوچک‌زاده اصولگرا و عضو جبهه پایداری و نماینده مجالس هفتم تا نهم، محسن کوهکن اصولگرا و نماینده سه دوره چهارم، هفتم و هشتم، اسماعیل گرامی‌مقدم اصلاح‌طلب و عضو اعتماد ملی و نماینده مجلس هفتم، موسی قربانی نماینده مجالس پنجم تا هشتم و اصولگرا، علیرضا محجوب نماینده ادوار پنجم تا دهم و اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب کارگر، علی مطهری نماینده دوره‌های هشتم تا دهم و اصولگرا، فاطمه آلیا نماینده اصولگرای مجلس هفتم، هشتم و نهم مجلس، محمدجواد ابطحی نماینده مجالس هشتم و دهم مجلس و وابسته به جریان اصولگرا و پایداری، لاله افتخاری نماینده اصولگرای مجالس هفتم، هشتم و نهم مجلس، سید فرید موسوی نماینده مجلس دهم و اصلاح‌طلب، جلال میرزایی نماینده مجلس دهم و اصلاح‌طلب، حسین نجابت نماینده مجالس هفتم تا نهم و اصولگرا، محمدعلی وکیلی نماینده مجلس دهم و اصلاح‌طلب، سعدالله نصیری قیداری نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم با سابقه ریاست دانشگاه شهید بهشتی، شهلا میرگلو بیات نماینده دوره‌ نهم مجلس و اصولگرا، غلام‌حیدر ابراهیم‌بای سلامی نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و پنجم، سید حسین نقوی حسینی نماینده اصولگرا دوره هشتم، نهم و دهم مجلس و عضو جبهه پایداری و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم و سید جاسم ساعدی نماینده‌ شوش در دوره‌های چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی است.

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا