دانستنی ها

افرادی که دچار بحران عشق یکطرفه شده‌اند، از این 2 راه برای گذر از این مشکل استفاده کنند!/ جزئیات

اگر با بحران عشق یک‌طرفه مواجه هستید، این مقاله جذاب را از دست ندهید.

عشق یک طرفه و نافرجام، یک واقعیت طولانی مدت است که به طور رمانتیک و زیبا درک می‌شود، اما در عمل، جایگزین عشق سالم و متقابل نیست. برای تجربه عشق یک طرفه یکی از تجربیات تلخ و ناراحت کننده است. افرادی که خود را در برابر عشق نافرجام می‌بینند، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند و به شکلی شبیه به این جملات راه بیفتند:
“هر چه بیشتر سعی می‌کنم به او فکر نکنم، بیشتر این کار را انجام می‌دهم. نمی‌دانم چه وقت به اتمام می‌رسد. نمی‌خواهم رابطه را قطع کنم، اما نزدیکی به او هیچ نتیجه‌ای به من نمی‌دهد. چگونه می‌توانم بین این دو مسیر حرکت کنم؟ ما چندین ماه پیش جدا شدیم، پس چرا همچنان به بازگشت به او فکر می‌کنم؟ چگونه می‌توانم از او عبور کنم؟”

جدایی از کسی که هنوز دوستش دارید ممکن است سخت باشد. یک مطالعه در سال 2013 سه نوع عشق نافرجام را شناسایی کرد (بیشتر ما احتمالا حداقل یکی را تجربه کرده ایم):

  1. دوست داشتن کسی که در دسترس نیست و امکان با او بودن وجود ندارد
  2. حسرت یک عشق گذشته
  3. قرار گرفتن در رابطه‌ای که در آن عشق نابرابری است ( یکی از طرفین خیلی عشق و عواطف بیشتری دارد و بروز می‌دهد)

افرادی که دچار بحران عشق یکطرفه شده‌اند، از این 2 راه برای گذر از این مشکل استفاده کنند!/ جزئیات

اگر در حال حاضر با احساس عشق نافرجام دست و پنجه نرم می کنید، دو کار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احساسات خود را به مکانی سالم تر هدایت کنید.

بدانید که احساسات شما کاملاً غیرقابل کنترل نیست و امکان تنظیم عشق وجود دارد.

تمایل به خلاصه شدن از یک رابطه عشق ناکام ممکن است به نظر غیر ممکن و خارج از کنترل شما بیاید. با این حال، تحقیقات منتشر شده نشان می‌دهند که با استفاده از تکنیک‌های شناختی و رفتاری خاص، می‌توانید احساسات خود را کنترل کنید. این مطالعات به این عمل را “تنظیم عشق” می‌نامند، به معنای استفاده از راهبردهای شناختی و رفتاری برای تغییر شدت احساسات عاشقانه فعلی. اگرچه این مطالعات روش‌هایی را برای تنظیم عشق به سمت بالا یا کاهش آن معرفی می‌کنند، اما در صورتی که عشق ناکام باشد، افراد می‌توانند با استفاده از آشنایی بیشتر با تکنیک‌های تنظیمی از آنها بهره ببرند.

ارزیابی مجدد شناختی: این استراتژی شامل چارچوب بندی مجدد موقعیت شما برای تغییر احساس شماست. می توانید روی جنبه های منفی معشوق خود تمرکز کنید یا به این فکر کنید که چگونه زمان درد را التیام می بخشد.

حواس پرتی: حواس پرتی شامل تحریک خود با چیزهایی است که هیچ ربطی به هدف وسواسی شما ندارد تا تمرکز را از وضعیت فعلی و حالت عاطفی شما دور کند. تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، تمرکز بر مدرسه یا محل کار، یا ورزش، همگی به عنوان تکنیک های حواس پرتی واجد شرایط هستند.

حمایت اجتماعی: صحبت با دوستان نزدیک یا خانواده می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و دیدگاهی نسبت به احساسات پیچیده عاشقانه خود پیدا کنید.

انتخاب موقعیت: این استراتژی شامل اجتناب از نشانه‌ها و محرک‌ها (عکس‌ها، گفتگوها، مکان‌ها و غیره) است که علاقه‌ی نافرجام عشقی شما را به شما یادآوری می‌کند. این می تواند به شما کمک کند که احساسات اساسی شما به طور غیر ضروری آشکار نشود.

به خود یادآوری کنید که اشتیاق برای یک عشق قدیمی جایگزین بدی برای عشق است.
ما اغلب در هنر، رسانه و فرهنگ پاپ مشاهده می‌کنیم که عشق نافرجام به شکل رمانتیک و وفادارانه و مثبتی تصویر می‌شود. اشتیاق و صبر در قلب یک رابطه ناتمام یا فقط خیالی به عنوان یک مرحله از سرخوشی تلخ و شیرین ترسیم می‌شود. اما چقدر این تصویر منعکس کننده واقعیت است؟ یافته‌هایی از مطالعات به ما نشان می‌دهند:
– روابط عشق نافرجام و یک طرفه در زمینهٔ عاطفی کمتر از عشق متقابل، هیجان و تعهد دارند.
– تنها احساسی که در عشق نافرجام و یک طرفه بیشتر تجربه می‌شود، آشفتگی است.
– عشق ناکام و یک طرفه همچنین با کاهش اعتماد به نفس، کاهش عزت‌نفس، اضطراب و افسردگی همراه است.
این یافته‌ها نشان می‌دهند که نباید به عشق ناکام به عنوان الگوی الهام‌بخشی نگاه کنیم. اگرچه پردازش و قبول احساسات واقعیت کمی زمان‌بر است، اما مهم است که بدانید تسلیم به رمانتیک‌سازی یک عشق یک طرفه می‌تواند رنج و درد شما را به طولانی‌ترین کند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که چرا عشق نافرجام نباید به عنوان منبع الهام در نظر گرفته شود. در حالی که پردازش احساسات طولانی مدتی که نسبت به کسی دارید زمان می برد، مهم است که بدانید عاشقانه کردن عشق یک طرفه می تواند رنج شما را طولانی کند.

نویسندگان این مطالعه خلاصهٔ یافته‌های خود را به این صورت ارائه می‌دهند: نتایج حاکی از آن است که عشق یک‌طرفه و ناکام یک تقلید خوب از عشق عاشقانه واقعی نیست، بلکه در سطح کمتری از آرمان‌های آن قرار می‌گیرد.

بطور کلی، عشق یک‌طرفه ممکن است تجربه‌ای دردناک باشد و در برخی مواقع آسیب‌زا باشد. اما مانند هر رویداد دشوار دیگری در زندگی‌تان، صبر و استقامت با خودتان، مراقبت از خود و مقایسه‌ای صادقانه با واقعیت می‌تواند به شما در بهبود کمک کند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا