به گزارش مانیبان، بر اساس برنامه زمان بندی تعیین شده، مستمری مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور در بیستم هر ماه، یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای دهک یک تا سه به میزان. یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای واجد شرایط به ازای هر نفر 400 هزار تومان در روز 25 هر ماه به ازای هر نفر 300 هزار تومان و یارانه هزینه های دارو، حمل و نقل و ذخیره سازی سوخت به حساب سرپرستان واریز می شود. خانوارها خانه ها از ابتدای هر ماه.

محسن غلامی اظهار داشت: طرح حمایت تغذیه ای از کودکان دارای اختلالات رشدی استان امسال در دو مرحله اجرا شد.

وی افزود: سال گذشته کودکان پنج تا 59 ماهه مشمول این طرح بودند، اما امسال کودکان پنج تا 55 ماهه از این طرح بهره مند می شوند.

مدیر اجتماعی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: این طرح با توجه به حمایت های دولت از معیشت، کاهش فقر و تامین امنیت غذایی و بهره مندی عادلانه مردم از زندگی سالم، مطلوب و مطلوب اجرا می شود. سبد غذایی کافی

غلامی افزود: طرح تامین امنیت غذایی کودکان با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا می شود و در هر مرحله به ازای هر کودک مبتلا به سوء تغذیه در دهک های درآمدی 11 میلیون ریال پرداخت می شود پنجم و 11 میلیون ریال در دهک های ششم و هفتم درآمدی واریز شد. 6 میلیون و 600 هزار ریال به حساب سرپرستان خانواده واریز شد.

مدیرکل اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: خانواده ها می توانند برای خرید برخی اقلام سبد غذایی مورد تایید وزارت بهداشت به فروشگاه های طرف قرارداد محصولات الکترونیکی مراجعه کنند.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع شده و 44 درصد جمعیت آن روستایی هستند.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، یافته های این نهاد ناظر نشان می دهد که در سال 1402 حدود 81 میلیون ایرانی یارانه دریافت کرده اند. همچنین 160 هزار و 20 نفر از فهرست مشمولان یارانه حذف شدند و 2 میلیون و 228 هزار و 527 نفر به عنوان متقاضیان جدید مشمول دریافت یارانه از وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی شدند.

بر اساس این گزارش، با توجه به عدم ارسال اطلاعات به صورت آنلاین توسط 51 دستگاه و عدم ارائه اطلاعات از سوی 3 دستگاه و همچنین عدم ارائه اطلاعات از سوی دستگاه های اجرایی، امکان بررسی صلاحیت متقاضیان اعشاری وجود دارد. با استفاده از شاخص های دقیق، مشخص و موثر در دسترس نیست.

این نهاد نظارتی ضمن تاکید بر اجرای دقیق قانون و رسیدگی به تخلفات، اعلام کرد: دستگاه ها باید اقدامات لازم را برای ارائه اطلاعات دقیق و کامل به منظور برقراری عدالت و شفافیت اجتماعی انجام دهند.

اکنون انتقادات به آخرین لایحه بودجه تدوین شده در دولت ابراهیم رئیسی به وضوح قابل مشاهده است. طیبه حسینی، سخنگوی سازمان یارانه ها به طور علنی از کسری جدی منابع هدفمندی یارانه ها خبر داد که پیش و پس از تصویب قانون بودجه پیش بینی شده بود. وی اعلام کرد کسری این منابع به 47 درصد رسیده و در 6 ماهه اول سال 1403 تنها 53 درصد از این منابع وصول شده است. این در حالی است که به گفته حسینی این رقم حتی کفاف یارانه های ضروری را هم نمی دهد چه برسد به موارد دیگر!

مجموع منابع پیش بینی شده در بودجه 1403 (تبصره 8) برای اجرای هدفمندی یارانه ها در سال جاری بالغ بر 879 همات است که نسبت به قانون بودجه سال قبل 15 درصد رشد نشان می دهد. این در حالی است که منتقدان تحقق 879 منبع هدفمندی در سال 1403 را بعید می دانستند و کسری این منابع را پیش بینی می کردند و سخنگوی سازمان یارانه های اختصاصی در گفتگو با اختازنیوز کسری 47 درصدی این منابع را پیش بینی کرد. در نیمه اول سال اعلام شد؛ منابعی که طبق قانون باید از چهار جا باشد: «منابع فروش داخلی فرآورده‌های نفتی»، «درآمد حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی»، «درآمد حاصل از صادرات خالص فرآورده‌های نفتی» و «درآمد حاصل از منابع ثانویه گاز مانند به عنوان اتان و غیره، PG و گوگرد، و همچنین “منابع حاصل از تفاوت نرخ ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی”.

اکنون اظهارات طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها حاکی از آن است که بخش مهمی از این منابع محقق نشده و در 6 ماهه امسال تنها 53 درصد از منابع پیش بینی شده محقق و واریز شده است. در حساب سازمان هدفمندی کمک هزینه اما مشکل اصلی این است که با توجه به تنوع هزینه های یارانه ای در کشور که اغلب در زمره هزینه های غیرقابل اجتناب دولت قرار می گیرد، سازمان دریافت کننده یارانه با کسری 47 درصدی منابع، که خطوط از خواهد آمد. یارانه ها در نیمه اول امسال توزیع می شود. آیا درآمدی پرداخت کرده اید؟ سوال دیگر این است که آیا این سازمان با کسری یاد شده اساسا موفق به پرداخت انواع یارانه های تعریف شده در تبصره 8 قانون شده است؟

طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها با بیان اینکه «تاکنون 53 درصد از منابع سازمان هدفمندسازی یارانه ها جمع آوری شده است»، تاکید کرد: اما این منابع به موارد غیرقابل اجتناب تعریف شده در جدول پاسخی نداده است. در تبصره 8 قانون بودجه.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان هدفمندی یارانه ها از چه مکان هایی برای پوشش کمبود منابع یارانه استفاده کرده است، گفت: سازمان هدفمندی مجبور است «از حقوق بانک مرکزی استفاده کند»، «از خزانه وام بگیرد» و تصویب سران دولت از بودجه «عمومی» که بتوانند 47 درصد دیگر را که شرکت‌های نفتی کمک نکرده‌اند و طبق قانون باید واریز می‌کردند، از بودجه عمومی جبران کنند.

حسینی با اشاره به موارد اولویت دار یارانه ها که در این تبصره به عنوان هزینه های اجتناب ناپذیر ذکر شده و تامین آن در زمان ذکر شده الزامی است، تصریح کرد: این موارد شامل یارانه نقدی، مستمری های امدادی، کمک های اجتماعی، دارو و مطالبات گندم است. حسینی گفت: در 6 ماهه اول سال جاری با کسری یاد شده، سازمان آسیب دیده نتوانست سایر اقلامی را که قانونگذار در بودجه 1403 درج کرده است به عنوان هزینه یارانه ای پرداخت کند، زیرا ما برای موارد اجتناب ناپذیر پول نداشتیم، چه رسد به اینکه استراحت کن.” موارد!”

سخنگوی سازمان یارانه‌ها همچنین به «شرکت‌های ملی پالایش، پخش و نفت و شرکت ملی نفت» اشاره کرد و تأکید کرد: اکنون سؤال اینجاست که چرا شرکت‌های ملی پالایش، پخش و نفت، شرکت‌های گاز و نفت، منابع را تأمین نمی‌کنند. طبق قانون به آنها تخصیص داده می شود و در نهایت سازمانی که یارانه دریافت می کند مجبور می شود از بیت المال استقراض کند، از حقوق بانک مرکزی و تایید سران دولت برای رسیدگی به موارد اجتناب ناپذیری که وجود دارد استفاده کند. این در حالی است که اگر شرکت های نفتی منابع را به موقع تامین کنند، سازمان یارانه های خاص می تواند به مطالبات و تعهدات قانونی عمل کند.

اما حسینی در پاسخ به این سوال که این سازمان با کسری منابع مشخص در نیمه اول سال 1403 موفق به پرداخت کدام یک از هزینه های یارانه ای در 6 ماهه اول سال شد، گفت: ملزومات پزشکی به آنها پرداخت شد. ذینفعان نهایی».

حسینی افزود: در اجرای بند 2 بند (الف) تبصره 8 قانون بودجه سال 1403 کل کشور، سازمان کمک های بلاعوض با ابلاغ و تخصیص برنامه و بودجه سازمان، اعتبارات یارانه دارو را پیش بینی کرد. درور این طرح با توجه به مدارک دریافتی از سازمان های بیمه گر شامل بیمه سلامت و بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح به حساب مشمولان نهایی واریز شد.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی کمک‌های بلاعوض همچنین پرداخت کمک‌های معوقه در نیمه اول امسال را منوط به «دریافت منابع، ابلاغ و تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه» دانست.

بر این اساس به نظر می رسد گمانه زنی در مورد افزایش 300 هزار و 400 هزار تومانی معیشت دیگر امکان پذیر نباشد. در ادامه سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه ها تاکید کرد: با توجه به کسری موجود از یک سو و بودجه سازمان هدف از سوی دیگر، امکان افزایش میزان این یارانه تا سال 1403 وجود ندارد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما