18 آیین عاشورایی گیلان بخشی از میراث ملی این استان برای پذیرش گردشگران مذهبی

ولی جهانی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: 18 آیین از 100 آیین ثبت شده گیلان در فهرست آثار ناملموس ملی مربوط به حوزه عاشورا قرار دارد.

بازتاب آنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: 18 آیین از 100 آیین ثبت شده گیلان در فهرست آثار ناملموس ملی مربوط به حوزه عاشورایی قرار دارد.

اما جهانی درباره فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس مانند آیین های عاشورایی گفت: میراث ناملموس عاشورایی از مهمترین میراث فرهنگی ناملموس اسلام است. این میراث مهم تاریخی که در رثای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برخاسته است، به واقعه عظیم کربلا و حکایات دردناک آن پرداخته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به ثبت ملی مراسم سنتی علم واچینی ماسوله (فومن) خاطرنشان کرد: مراسم تعزیه گیلان، تعزیه در دیلمان، ایلام واچینی، محرم الحرام. در باورها و آیین های مردم، تعزیه در ضیابر از آثار ثبت ملی است.

جهانی، مراسم تاسوعای آقا سید شرف شاه درسرا، مراسم تشت برکرده اسلام، مراسم اربعین منبر گیلان، مراسم هف کوه گیلان، سیستم مدیریت سنتی مراسم عزاداری دهه اول محرم در ماسوله، مراسم کرب زنی در لاهیجان، آیین یازدهم محرم در رودبنه، مراسم آیینی در روستای فوشازده در آستانه اشرفیه، صبح اذان در شهرستان شفت، آیین زر زر در شهرستان. رودسر و مراسم سنتی علم جوش «علم جوش، علم پره» آستارا و باورهای مرتبط از دیگر آثاری است که در سطح کشور ثبت شده و مراسم تعزیه کردی در دهه اول محرم در رشت برگزار شد.

جهانی مراسم مجمع باران روستای نوده پاسیخان را از دیگر آیین های مربوط به این ماه دانست. وی همچنین از آمادگی استان برای پذیرایی از گردشگران مذهبی خبر داد و گفت: مراسم محرم الحرام برای حفظ حرمت این ماه آغاز شده و برگزار می شود. هیچ اجرای موسیقی در مراکز توریستی وجود ندارد.

جهانی افزود: گردشگرانی که در ایام محرم به گیلان سفر می کنند عمدتاً گردشگران مذهبی هستند که برای شرکت در آئین های باستانی متعدد محرم به این استان سفر می کنند و باید خدمات خوبی به آنها ارائه شود.

وی ادامه داد: در این راستا آماده سازی و نظارت بر اماکن اقامتی و پذیرایی به صورت کمی و کیفی با همکاری جامعه تخصصی موسسات گردشگری در ایام محرم انجام می شود و بیش از سه هزار واحد گردشگری آماده ارائه خدمات به گردشگران مذهبی گیلان

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما