اخبار روز

16 سیاست بانک مرکزی برای مدیریت بازار فارکس


به گفته پی ام آپ، نرخ ارز در اقتصاد ما عامل اصلی بی ثباتی اقتصادی است و این نوسان به سایر بازارها سیگنال می دهد و باعث بی ثباتی آنها می شود. یکی از محورهای مصوب دولت سیزدهم و بانک مرکزی، سیاست تثبیت اقتصادی، ثبات و قابل پیش بینی بودن بازار ارز است.

دولت سیزدهم به ریاست بانک مرکزی در دو سال گذشته اقدامات و سیاست های مختلفی را در این زمینه پیش بینی و اجرا کرده است. بانک مرکزی در مجموع 16 سیاست را برای مدیریت بازار ارز اتخاذ کرده است که شامل تامین ارز برای کالاهای وارداتی، ایجاد مرکز مبادلات ارزی، مداخله حاشیه ای در بازار ارز و طلا، کاهش زمان بازگشت ارز صادراتی، تامین ارز می شود. ارز مسافرتی به مسافران در فرودگاه، اتصال پیک های ملی و سایر موارد ذکر شده.

تامین ارز کالاهای اساسی

تامین کالاهای اساسی مهم ترین وظیفه دولت هاست و باید شرایطی فراهم شود تا مردم در زمینه تامین کالاهای اساسی و مایحتاج مشکلی احساس نکنند و بانک مرکزی موظف است ارز مورد نیاز دارو را تامین کند. درمان و موارد اساسی املاک

در این راستا، رئیس کل بانک مرکزی با اعمال سیاست ارزی کالاهای اساسی و دارویی به جای ارز دولتی و پرهیز از افزایش هیجانی نرخ ها، تلاش کرده است تا ثبات را به بازار بازگرداند. بر این اساس بانک مرکزی پس از برداشت ارز 4200 تومانی که به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی موجب فساد و رانت شده بود، تامین ارز لازم برای واردات کالاهای اساسی را با نرخ 28500 تومان در قالب نیما تعیین کرد. سیستم.

راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا

بانک مرکزی در اقدامی دیگر با هدف ایجاد مرجعی برای تعیین نرخ ارز در کانال رسمی بازار ارز و تامین منابع ارزی حاصل از صادرات شرکت های پتروشیمی، مس، معادن، مرکز مبادلات ارزی و طلا را ایجاد کرد. فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در اتاق حواله ارزی به واردکنندگان کالاهای غیرضروری، پاسخگویی به تمام نیازهای ارزی واقعی روسای خدمات، تغییر رویکرد نظارت بر منابع و هزینه ارزی کشور از پسابرجام. حالت نظارت به حالت پیش نظارت، اصلاح بخشنامه اجرایی فروش بلیت با واریز به حساب بانکی ارزی، همکاری وزارتخانه های صنعت، کشاورزی و جهاد بهداشت، مداخله در بازار ارز و طلا با فروش ارز به افراد و عرضه سکه. در بورس کالا برای سازگاری ارز و نقشه تجاری کشور.

کاهش دوره بازگشت ارز صادراتی به 80 روز

یکی از چالش های اقتصاد کشور بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصاد است. در سال های اخیر ریشه بسیاری از تنش ها و التهابات نرخ ارز به اختلال در بازگشت ارزهای صادراتی و کاهش عرضه ارز در سامانه ها مربوط می شود.

به همین دلیل بانک مرکزی در تداوم سیاست تثبیت بازار ارز، طی مصوبه ای مدت بازگشت ارز شرکت هایی مانند پتروشیمی، فولاد و پالایشگاه ها را از 125 روز به 80 روز کاهش داد.

بر اساس قوانین بلندپایه مصوب شورای عالی هماهنگی و اقتصاد و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کلیه صادرکنندگان موظفند ارز خود را در قالب انتقال ارز در سامانه نیما به چرخه تجاری بازگردانند. یا به صورت فروش بلیت به بانک و یا به طرق دیگر.

شرایط را برای واردات طلا به کشور تسهیل می کنند

بانک مرکزی بهمن ماه 1401 در مصوبه ای شرایط واردات طلا به کشور را تسهیل کرد. بر اساس این مصوبه، الزام گشایش اعتبار اسنادی برای واردات طلا حذف شد و پس از آن واردکنندگان می توانند با استفاده از تمامی روش ها و روش های پرداخت اقدام به واردات طلا کنند.

علاوه بر این محدودیت استفاده از منابع ارزی خود واردکننده برای واردات طلا رفع شد و استفاده از منابع ارزی حاصل از صادرات خود، صادرات دیگران و ارز دیگران نیز فراهم شد.مردم برای واردات طلا اقدام کنند.

همچنین تسهیلات مربوط به ثبت اطلاعات درج شده در سامانه عرضه ارز در نظر گرفته شد.

دریافت ارز صادراتی در فرودگاه

یکی دیگر از مواردی که باعث اختلال در بازار ارز شد، ارزهای مسافرتی بود که در سال های اخیر متحمل تخلفات مختلفی از جمله اجاره کارت ملی به افراد شده است. بانک مرکزی برای حل این مشکل، تامین ارز مسافرتی را منوط به تهیه بلیت و عبور از گیت فرودگاه کرد; بنابراین متقاضیان واقعی ارز مسافرتی می توانند با ارائه مدارک خود در فرودگاه نسبت به دریافت ارز مورد نیاز خود فاکتور دریافت کنند.

جلوگیری از درخواست های غیر واقعی ارز

علاوه بر این، بانک مرکزی در اقدامی دیگر برای جلوگیری از درخواست های غیرواقعی ارز برای واردات و دریافت ارز بدون اقدام مردم برای واردات کالا، تصمیم گرفت معادل ارز موجود در حساب بانکی متقاضی را مسدود کند تا مردم واردات ارز را به بهانه های واهی دریافت نکنند.

بر اساس بخشنامه مدیریت بازار ارز و جلوگیری از ایجاد درخواست های غیرواقعی برای تخصیص ارز که دی ماه سال گذشته ابلاغ شد، بانک ها و موسسات اعتباری موظف به توقیف ارزهای موجود در حساب متقاضیان هستند. در زمان ایجاد یا تمدید گواهی ثبت آماری به میزان تعیین شده واریز تخصیص ارز انجام دهید.

اتصال پیام رسان ملی ایران و روسیه.

در بهمن ماه 1400 بانک مرکزی تفاهم نامه ای با روسیه امضا کرد که بر اساس آن همکاری و روابط بین بانک ها، بازرگانان و بازرگانان دو کشور بدون تحریم پیش بینی شد. بر این اساس متقاضیان می توانند در دو کشور مذکور (ایران و روسیه) حساب باز کرده و از کارت های بانکی هر کشور در کشور مقابل استفاده کنند.

تعامل تجاری با استفاده از ظرفیت اتحادیه کارگری آسیا

مهمترین رویداد امسال اجلاس سران مبادلات آسیایی در کشور بود. اتحادیه صرافی ها در سال 1970 با هدف کاهش نیاز به دلار در مبادلات ارزی بین اعضا تشکیل شد و هم اکنون 9 کشور عضو این اتحادیه هستند و دولت و بانک مرکزی در تلاش هستند تا وابستگی به دلار را کاهش دهند. تعامل با کشورهای منطقه در چارچوب اتحادیه مبادلات آسیایی.

بر اساس این گزارش، تمرکز بر خرید اسکناس ارزی و تسویه تعهدات صادراتی در بانک ملی، فروش ارز برای نیازهای ضروری (فصل 56) با واریز به حساب ارزی در بانک‌ها، اتخاذ تمرکز فعال بر دیپلماسی پولی. و حوزه مبادله ای و مداخله حاشیه ای در بازار ارز و طلا از طریق فروش ارز به افراد مشمول سپرده ارزی در بانک ها و عرضه ارز در مبادلات محصولات از دیگر سیاست های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و تثبیت آن.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا