اخبار روز

15 راهکار برای مقایسه نکردن خود با دیگران!

علی سلیمی: ما انسان ها موجودات مقایسه ای هستیم. ما مدام خود را با دیگران مقایسه می کنیم. این ویژگی ممکن است به ما کمک کند تا با سلسله مراتب اجتماعی فرهنگ‌هایی که در آن زندگی می‌کردیم سازگار شویم. صرف نظر از دلایل، مقایسه اجتماعی نقش مهمی در نحوه دیدن و ارزیابی ما از خود و نحوه تعامل ما با دنیای خود دارد.

مقایسه اجتماعی چیست؟

روانشناس مشهور لئون فستینگر، مقایسه اجتماعی را اینگونه تعریف می کند: «فرآیندهایی که افراد از طریق آن توانایی ها، نظرات، نگرش ها، احساسات، ویژگی های فیزیکی، دستاوردها یا سایر جنبه های شخصی خود را در رابطه با افراد یا گروه های دیگر ارزیابی می کنند.» سایر محققان پیشنهاد می کنند که اثربخشی اجتماعی مقایسه ها به دو عامل بستگی دارد: 1) اینکه مقایسه چقدر با عزت نفس افراد مرتبط است، و 2) چقدر مردم احساس می کنند که سایر افرادی که خود را با آنها مقایسه می کنند در موقعیتی مشابه با آنها هستند.

گذشته و حال

در گذشته، مرجع اصلی مقایسه ما جوامع محلی و مردم در سراسر جهان، از جمله همسایگان و همکاران بودند. از آنجایی که تمایل داریم در اطراف افرادی قرار بگیریم که از نظر تحصیلات، درآمد و سلیقه به ما شبیه هستند، تفاوت ها در مقایسه با دیگران بسیار ناچیز بوده است. اما امروزه از طریق مجلات، فیلم‌ها، رادیو و سایر رسانه‌ها، اجمالی از سایر گروه‌های مقایسه بالقوه را تجربه می‌کنیم، که با این حال، تمایل دارند از راه دور به عنوان جدای از ما تلقی شوند، به طوری که تأثیر کمتری بر آنها دارند. ما بنابراین تأثیر این مقایسه ها بر هویت، عزت نفس و جایگاه ما در سلسله مراتب اجتماعی فوق نسبتاً کم بود.

متأسفانه، با ظهور اینترنت، نقاط مقایسه ما به طور تصاعدی گسترش یافته است، زیرا اکنون می‌توانیم به معنای واقعی کلمه خود را با هر کسی در جهان مقایسه کنیم. در نتیجه، ما اکنون در معرض گروه هایی هستیم که از نظر ثروت، موقعیت، قدرت، شهرت و ظاهر فیزیکی بسیار متفاوت از خودمان هستند. آنچه در مقایسه‌های ما در نسل‌های گذشته شکاف کوچکی داشت، به شکاف تفاوت‌ها تبدیل شده است، جایی که تفاوت‌ها بسیار گسترده و دست نیافتنی به نظر می‌رسند.

مقایسه اغلب مضر و سمی است

این سطح جدید مقایسه پیامدهای بسیاری برای بسیاری از جنبه های زندگی ذهنی و عاطفی ما دارد. قبل از اینترنت، به نظر می رسید که افراد بسیار کمتری وجود دارند که بتوانیم خود را با آنها مقایسه کنیم، زیرا میدان دید بسیار کمتری در اطراف ما وجود داشت. اما وقتی افراد زیادی را که به ظاهر موفق، مشهور، تاثیرگذار و زیبا به نظر می‌رسند به راحتی در اینترنت پیدا می‌کنند، با توجه به تمایلمان به مقایسه، سخت است که روی دید خودمان تأثیری نگذاریم. متأسفانه، این مقایسه‌های افراطی ما را با احساس بی کفایتی مواجه می‌کند. حتی مقایسه‌ی صرف با انسان‌های ما معمولاً تنها راه‌حلی موقتی برای کاهش عزت نفس و احساس بی‌کفایتی ماست.

15 راه برای مقایسه نکردن خود با دیگران

چگونه مقایسه را متوقف کنیم؟

نه کاملاً، اما کاهش مقایسه با دیگران برای سلامت عقل و رفاه شما ممکن و ارزشمند است. در نهایت، 15 نکته و راه حلی که می تواند به شما در کاهش مقایسه اجتماعی کمک کند، به صورت موردی:

  1. بپذیرید که مقایسه اجتماعی بخشی طبیعی از انسان بودن است (اما این بدان معنا نیست که نمی توان آن را کنترل کرد).
  2. کشف کنید چه زمانی در حال مقایسه هستید ( مچ خود را بگیرید).
  3. دلیل مقایسه خود را بپذیرید.
  4. درک کنید که مقایسه چه احساسی در شما ایجاد می کند.
  5. بپذیرید که ادامه مقایسه فقط به شما آسیب می رساند.
  6. برای درک بهتر اینکه مقایسه اجتماعی چه تأثیری بر شما می گذارد، از خود بپرسید که آیا عزت نفس بالایی دارید یا پایین.
  7. توجه داشته باشید که ما تمایل داریم کیفیت‌های پایین‌تر خود را با بهترین ویژگی‌های دیگران مقایسه کنیم و شما را در موقعیت ۱۰۰٪ باخت قرار دهیم.
  8. خودتان را در زمینه های خاص مقایسه کنید.
  9. توجه داشته باشید که شما فقط قیافه یک فرد را می بینید و اطلاعات کمی در مورد شخصیت او دارید (آنها ممکن است در ظاهر خوشحال به نظر برسند اما در درون ناراحت و غمگین باشند).
  10. انسانیت خود را بپذیرید (همه ما موجوداتی ناقص هستیم و در عین حال مستحق عشق، احترام و قدردانی هستیم).
  11. روی نقاط قوت خود تمرکز کنید ( ممکن است از جهاتی کمتر از دیگران باشید، اما از جهاتی دیگر بالاتر از دیگران باشید).
  12. روی اهداف خود و چگونگی دستیابی به آنها تمرکز کنید (به یاد داشته باشید که می خواهید چه کسی باشید).
  13. رسانه های اجتماعی را محدود کنید (که همیشه مقایسه را مضر تر می کند).
  14. وقتی مقایسه می کنید، از مقایسه به عنوان انگیزه استفاده کنید (اگر آنها می‌توانند اینطور باشند، من هم می‌توانم).
  15. روی اینکه چه کسی می خواهید باشید و چه کاری می خواهید انجام دهید تمرکز کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا