به گزارش مانیبان به نقل از تسنیم، سردار تقی مهری; رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا به مناسبت آخرین روز از هفته دفاع مقدس که به نام روز سرباز نامگذاری شده است، نحوه سربازی در ایام الله را برشمرد و گفت: بر اساس اطلاعات و آمار موجود 50 نفر درصد آنها سرباز بودند. واقعیت این است که سربازان نقش مهم و کلیدی در دفاع مقدس داشتند. در پیروزی در جنگ تحمیلی که هشت سال به طول انجامید، اسلام مکتب زندگی، قرآن راهنما و مردم، بسیجیان و سربازان از این حرکت حمایت کردند و امام خمینی(ره) در رأس آن قرار داشت. جنگ نابرابری آغاز شد، اما ما پیروز شدیم. در 8 سال جنگ تحمیلی، سربازان و رزمندگان ما پیروز شدند و الگویی برای جبهه مقاومت خلق کردند.

سردار مهری درباره کاهش مدت خدمت سربازی که در برنامه هفتم توسعه به طور متوسط ​​14 ماه تعیین شده است، گفت: در حال حاضر رشته خدمت سربازی نسبت به قبل تغییر کرده است. در بحث بهره برداری از وجود نخبگان در کشور، با برنامه ریزی ستاد کل نیروهای مسلح و دستور و اذن مقام معظم رهبری، بنیاد ملی نخبگان اسامی را به ستاد کل نیروهای مسلح و دانشگاه معرفی می کند. در آنجا مانند این افراد آموزش نظامی می بینند، طرح ها و پروژه ها 12 آنها این کار را تا 18 ماه انجام می دهند. این پروژه ها در زمینه های مختلف نظامی، کشاورزی، صنعتی و … یافت می شوند. در حال حاضر استخدام سرباز در بخش های علمی دانشگاه ها مرسوم است. اما در حال حاضر این افراد می توانند تحصیلات نظامی خود را در دانشگاه ها یا آموزش و پرورش برای مبارزه با فقر و بی سوادی و یا به عنوان پیام رسان سلامت انجام دهند. در این حوزه استخدام سرباز در شرکت های دانش بنیان نیز اخیرا تعریف و اجرا شده است.

وی افزود: می توان گفت طبق برنامه هفتم توسعه در حال حاضر به طور متوسط ​​14 ماه کاهش خدمت سربازی اعمال می شود. امروز سربازان در منطقه ویژه مرزی 14 ماه، در مناطق مرزی حدود 15 ماه، بومی ها 21 ماه و کسانی که در 200 کیلومتری محل سکونت خود قرار دارند به مدت 19 ماه خدمت می کنند. در این میان کسر خدمات برای افراد متاهل تا دو ماه، برای یک فرزند 3 ماه، برای فرزند دوم 4 ماه و برای فرزند سوم 5 ماه است. اگر این کسری خدمات را در نظر بگیریم، می توان گفت میانگین خدمت سربازی نزدیک به 14 ماه ذکر شده در برنامه هفتم است. علاوه بر این، ما باید مدت خدمت سربازی را بر اساس جمعیت و کاربری زمین محاسبه کنیم. مدت خدمت سربازی بر اساس دکترین سیاسی، استراتژی ها، تهدیدها و مسائل امنیتی تعیین می شود. سربازان باید امنیت و دفاع کشور را حفظ کنند و بر این اساس به کار گرفته می شوند.

سردار مهری در ادامه به برنامه مهارت آموزی سربازان اشاره کرد و گفت: طرح های مهارت آموزی از جمله طرح های تحولی بود که با دستور رهبر معظم انقلاب در یکی در دو سال گذشته در دستور کار اجرایی و عملیاتی قرار گرفت. بر این اساس اردوگاه آموزشی سربازان ایجاد شد. از این نظر دو کار انجام شد یکی آموزش های مهارتی به سربازان داده شده است و این آموزش ها براساس تفاهم نامه بین ستاد نیروهای مسلح و دستگاه های دولتی از جمله وزارت کار، سازمان فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی و وزارت علوم انجام می شود. سپس به افرادی که پس از اتمام خدمات می توانند از خدمات بانکی استفاده کنند، گواهی داده می شود.

وی ادامه داد: خدمات بانکی بر اساس تفاهم مشترک ستاد مشترک نیروهای مسلح و وزارت کشور به سربازان ارائه می شود. بر اساس این طرح، در دو سال گذشته بیش از 25 هزار نفر بسته به بخشی که بانک مرکزی به بانک ها اختصاص داده است، توانسته اند از خدمات بانکی بین 100 تا 150 میلیون تومان استفاده کنند. این طرح برای حدود 18 هزار سرباز در سال 1403 در نظر گرفته شده است که این افراد می توانند در سامانه های مربوطه ثبت نام کرده و از این تسهیلات استفاده کنند.

سردار مهری در پایان با تاکید بر اینکه خرید خدمت سربازی دیگر در دستور کار نیست، گفت: مشمولان غایب می توانند از دوره آموزش پاره وقت سربازی استفاده کنند. البته همچنان در مواردی مانند افراد تحت پوشش کمیته، معلولان و … معافیت وجود دارد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما