اخبار روز

14 ماده مخدر که آنها را با زندان و جریمه به عراق می آورد. حتی شیرینبیان و قره غروت

راهنمای کامل ممنوعیت مواد مخدر در اربعین

کمتر از 30 روز تا اربعین حسینی (ع) باقی مانده و زائران عتبات هم اکنون در حال تهیه یا تمدید گذرنامه، آماده سازی تجهیزات لازم و آمادگی برای این زیارت مهم هستند.

به گزارش همشهری آنلاین: یکی یکی از ملزوماتی که در کیف و چمدان بسیاری از ایرانی ها در زمان سفر وجود دارد، دارو است. داروهایی که حتی باور نمی کنند می تواند برای آنها مشکلات بزرگی در عراق ایجاد کند.

بسیاری از زائران نمی دانند که حمل حدود 100 ماده مخدر در عراق ممنوع است و برای جلوگیری از فروش غیرقانونی آنها جرم محسوب می شود.

نکته مهمتر این است که برای پلیس عراق سن و جنسیت افرادی که داروهای ممنوعه را در کیف، چمدان و غیره بر روی خود حمل می کنند مهم نیست و در برخی موارد افراد بالای 80 سال دستگیر و بازداشت شده اند.

قانون ممنوعیت حمل مواد مخدر در عراق آنقدر اهمیت دارد که پلیس ایران هر سال 30 روز قبل از مراسم اربعین به زائران هشدار می دهد که از حمل این مواد در وسایل خودداری کنند. از جمله این داروها حتی نام داروهای گیاهی مثل شیرین بیان و قره قروت همچنین مشخص شد که آنها از نظر ساختاری بسیار شبیه به داروها هستند.

کدام داروها در عراق ممنوع است؟

عراق نسبت به جابجایی مواد مخدر توسط انسان، حتی در مقادیر کمتر از یک گرم، بسیار حساس است و اگر به آن توجه شود مجرمان با چنین مواردی کنار می آیند.

روز 9 مرداد سرهنگ علیرضا داسارگر رئیس اداره اجتماعی مبارزه با مواد مخدر پلیس آگاهی فراجا امسال اسامی عمده ترین مواد مخدری که حمل و نقل آنها در عراق ممنوع است را اعلام کرد. تمام قرص ها، شربت ها و آمپول های حاوی کدئین یا داروهایی مانند: دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اگزازپام، لورازپام، شربت تریاک، دیفنوکسیلا، پاراستامول، کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین (2b)، داروهای صرع، سرطان و بیماری هایی مانند این که به نوعی حاوی مقادیر زیادی دارو هستند.

طبق قوانین کشور عراق این امر جرم محسوب می شود و در صورت کشف نه تنها از ادامه سفر زائر ممانعت به عمل می آید، بلکه با سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی عراق معرفی می شود. حبس و جریمه نقدی

پلیس حتی بازدیدکنندگان را از حمل و نگهداری داروهای گیاهی مانند شیرینبیان، قراقروت و سایر داروها منع کرده است. از نظر ساختاری بسیار شبیه به مواد مخدر هستند و شاید برای ماموران عراقی ناشناخته، امتناع کنند.

حبس برای ناقلان مواد مخدر

پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا به زائران گفت: مبادی خروجی و ورودی ایران مجهز به جدیدترین امکانات کنترلی و حفاظتی است و این مرکز با استفاده از تجهیزات فنی پیشرفته و دستگاه‌های کشف مواد مخدر برای حفاظت از اموال زائران در شناسایی، نظارت و بازرسی و کشف مواد مخدر استفاده می‌کند. قاچاقچیان پتانسیل بسیار بالایی دارند.

هر ساله پلیس ایران به زائران هشدار می دهد که فردی که در گذشته دچار بیماری بوده و در سفر به عتبات عالیات نیاز به مصرف داروهای خاصی دارد، می تواند با مشورت با کشور میزبان از آنها بخواهد که داروهای جایگزینی مصرف کنند که در کشور میزبان ممنوع نیست. دکتر وی تا درمانگاه های آن سوی مرز با تجویز داروهای جایگزین مشکل این افراد را حل کنند. بنابراین، همراه داشتن نسخه و پرونده پزشکی می تواند برای ردیابی بیماری در عراق مفید باشد.

بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر عراق، هرکسی که در حوزه مواد مخدر سنتی و صنعتی از جمله خرید، فروش و مصرف آن گرفتار شود، مجازات خواهد شد. مجازات یک تا سه سال حبس و 15 تا 30 میلیون تومان جزای نقدی است.

مواد مخدر مانند تریاک، شیشه، هروئین، گل، علف، ماری جوانا و سایر انواع مواد مخدر که طبق قوانین مبارزه با مواد مخدر عراق برای خرید، فروش، حمل و نقل یا نگهداری مواد مخدر، حتی در مقادیر کمتر از یک گرم، قابل اعمال است. در این صورت جریمه نقدی از 10 تا 30 میلیون دینار و حبس از 6 ماه تا یک سال توسط پلیس کشور میزبان تعیین خواهد شد.

اطلاعیه مهم نیروی انتظامی به زائران

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر فرجه از زائران كربلا مي خواهد كه اين پنج مورد را رعايت كنند.

1- از آن زمان تاکنون یکی یکی از ترفندهای قاچاقچیان انتقال مواد مخدر از طریق افراد ناآگاه است. بنابراین، هموطنان هرگز کالا یا تجهیزات را به صورت امانت برای توزیع و تحویل به اشخاص ثالث در خارج از مرزهای ایران نپذیرند.

2- زائران قبل و بعد از بازرسی پلیس دقت کنند که وسایل یا کیف دیگران را اشتباه نگیرند زیرا شباهت هایی با وسایل خودشان دارد.

3- زائرانی که نیاز به مصرف داروهای خاص و همراه داشتن نسخه و مدارک پزشکی دارند باید قبل از رسیدن به مرز با پزشک مشورت کرده و تاییدیه مربوطه را به همراه داشته باشند.

4- با توجه به ورود تجهیزات پیچیده کشف مواد مخدر و مواد مخدر غیرمجاز در فرودگاه های کشورهای میزبان، به زائران توصیه می شود از حمل حتی مقدار بسیار کمی مواد مخدر یا داروهای ممنوعه و غیرمجاز خودداری کنند.

5- مسافران در صورت مشاهده موارد مشکوک به ماموران پلیس مستقر در پاسگاه های مرزی یا فرودگاه و گیت های خروجی اطلاع دهند.

عادت بد ایرانی ها در حمل دارو

همراه داشتن داروهایی مانند مسکن و آنتی بیوتیک در سفر. یکی این یکی از عادات اکثر ایرانیان است و پزشکان بارها نسبت به این عادت غلط هشدار داده اند و مقامات پلیس نیز بارها به این نکته اشاره کرده اند که در هیچ سفر خارجی به خصوص از طریق هوایی نباید دارویی همراه خود داشته باشید.

حتی پاراستامول و ژلوفن که بسیاری از ایرانی ها از آن به عنوان میان وعده استفاده می کنند و همیشه همراه خود دارند. زیرا تمامی این داروها در کشور مقصد موجود است و پلیس کشور میزبان در صورت کشف مواد مخدر از مسافر این حق را دارد که علاوه بر ضبط مواد مخدر، مسافر را نیز دستگیر کند. زیرا کشورهای دیگر قوانین سخت و سختگیرانه ای برای حمل و نقل دارو دارند که البته در کشورهای مختلف متفاوت است.

به عنوان مثال، حمل پاراستامول در پرواز به دبی ممکن است برای فرد مشکل ایجاد کند، اما مصرف همان دارو در سفر به آلمان منع قانونی ندارد. یا حمل داروهای روانگردان مانند زاناکس و والیوم در پروازهای آلمان ممنوع است اما برخی کشورها از این بابت مشکلی ندارند.

ارمنستان محدودیت های ویژه ای برای حمل و نقل مواد مخدر وضع کرده است، واردات هر نوع مسکن به ترکیه کاملاً ممنوع است و حمل و نگهداری متادون و مرفین در سفر به آمریکا ممنوع و جرم محسوب می شود. قوانین از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

دکتر. ایرج خسرونیا، فوق تخصص گوارش و کبد وی در خصوص وابستگی شدید ایرانیان به دارو می گوید: فرهنگ مصرف دارو در کشور ما بسیار بیشتر از سرانه دنیاست و مشکل بزرگتر این است که مردم برای بسیاری از بیماری های ساده و پیش پا افتاده به پزشک مراجعه نمی کنند. نظر آنها پس از آن، و شما به راحتی می توانید آن را در داروخانه دریافت کنید. آن را تهیه می کنند

این کارشناس داخلی می گوید: فروش داروها بدون نسخه پزشک در ایران امری عادی است در حالی که سایر کشورها در این زمینه سخت گیری می کنند و از آنجایی که این موضوع برای ایرانیان امری عادی است، در اکثر پروازهای خارجی از سوی ایرانیان اعلام می شود که این امر ضروری است. برای ورود بدون مشکل به ایران، کشور مقصد هرگز نباید آنتی بیوتیک همراه خود داشته باشد. زیرا این امر می تواند آنها را به دردسر بزرگی برساند.

حمل و نگهداری دارو در فرهنگ ما ایرانیان امری عادی شده است و شاید به همین دلیل است که وقتی می شنویم کشوری مانند عراق در این مورد سخت گیری می کند و به خود حق می دهد که شهروندان کشورهای دیگر را به دلیل حمل دارو زندانی کنند. تعجب می کنند که او از زندانی شدن در کشور خودش منع شده است. اما باید بدانید که همه کشورها نسبت به این موضوع حساس هستند. بنابراین برای داشتن یک سفر خوب بهتر است قوانین کشورها را رعایت کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا