دارچین به تنهایی درمان بیماری های قلبی نیست، اما در کنار یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی صحیح می تواند مشکلات قلبی را سریعتر درمان کند.

طبق تحقیقات، مصرف چای دارچین باعث باز شدن رگ ها، کاهش فشار خون و کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود. اگر مصرف چای دارچین یکی از عادات روزانه شماست، مطمئن باشید خون سالم تری در رگ های شما جریان خواهد داشت.

چای دارچین یک دمنوش گیاهی آرامش بخش است که با یک جرعه تمام وجود ما را گرم و آرام می کند. این چای معطر و رنگارنگ که از جوشاندن درخت دارچین یا پودر آن در آب تهیه می شود، فواید زیادی برای سلامتی دارد، به طوری که قرن هاست که آثار آن در طب سنتی چین دیده می شود.

خواص چای دارچین

1. منبع عالی آنتی اکسیدان است

چای دارچین سرشار از آنتی اکسیدان های مهم مانند پروسیانیدین ها و پلی فنول ها است. این مواد ارزشمند با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و از بیماری های جدی مانند سرطان، بیماری های قلبی و دیابت پیشگیری می کنند. محققان معتقدند میزان آنتی اکسیدان موجود در دارچین بسیار بیشتر از سایر گیاهان و ادویه جات است.

2. برای سلامت قلب مفید است

دارچین به تنهایی درمان کننده بیماری های قلبی نیست، اما در ترکیب با رژیم غذایی سالم و سبک زندگی مناسب می تواند مشکلات قلبی را سریعتر درمان کند. طبق تحقیقات، مصرف چای دارچین باعث باز شدن رگ ها، کاهش فشار خون و کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود. اگر مصرف چای دارچین یکی از عادات روزانه شماست، مطمئن باشید خون سالم تری در رگ های شما جریان خواهد داشت.

3. برای سلامت پوست و مو مفید است

مهم نیست که در مورد فواید چای دارچین برای پوست چه می گوییم، به اندازه کافی نگفته ایم. مهمترین آنها این است که به تولید کلاژن کمک می کند که پوست را صاف، سفت و مرطوب می کند. همچنین به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی، درمان خوبی برای آکنه مزاحم است. در مورد تاثیر دارچین در تقویت مو باید بگوییم که با مصرف چای دارچین یک شبه به راپونزل تبدیل نمی‌شوید، زیرا به دلیل دارچین سینامالدئید موجود است. یکی یکی از چای های مفید برای تقویت فولیکول ها و تقویت رشد مو در نظر گرفته می شود.

4. علائم قاعدگی را برطرف می کند

مادربزرگ ها همیشه می گفتند نوشیدن یک فنجان چای داغ درمان دردهای عضلانی قبل از قاعدگی است. خوردن آن نیز بی اثر است نبود. البته نمی توان اثربخشی آن را با مسکن ها مقایسه کرد اما طبق تجربه استفاده از آن باعث گرم شدن بدن و تسکین درد می شود.

5. قند خون را اندکی کاهش می دهد

بر اساس برخی مطالعات، مصرف چای دارچین می تواند گلوکز پلاسما را کاهش داده و حساسیت به انسولین را افزایش دهد. نوشیدن این نوشیدنی معجزه آسا بر سایر علائم مرتبط با دیابت نیز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، تری گلیسیرید، کلسترول لیپوپروتئین و کلسترول کل خون به تدریج کاهش می یابد و قند خون به تدریج تنظیم می شود.

6. در کاهش وزن بی تاثیر نیست

در مورد خواص چای دارچین برای کاهش وزن نمی توان به طور قطعی گفت، اما تاثیر خوب آن را نمی توان انکار کرد! داخل یکی طبق تحقیقات، مصرف روزانه 5 قاشق چایخوری پودر دارچین به مدت 3 روز توانست 0.7 درصد از توده چربی شرکت کنندگان را از بین ببرد! هنوز اطلاعات موثقی در مورد مصرف مقادیر کمتر در دسترس نیست.

7. التهاب را کاهش می دهد

آیا می دانستید که مصرف منظم چای دارچین تا حد زیادی التهاب مفاصل را کاهش می دهد؟ علاوه بر این، دارچین می‌تواند انواع التهاب‌ها مانند آسم، کولیت، بیماری کرون و روماتیسم را تضعیف کند و سلامت از دست رفته را به بیمار بازگرداند.

8. علائم سرماخوردگی را برطرف می کند

همه ما حداقل یک بار چای دارچین را برای درمان سرماخوردگی و سیستم ایمنی دم کرده ایم و با حس خوبی که بعد از نوشیدن آن ایجاد می کند، آشنا هستیم. خواص آنتی اکسیدانی این چای خوشمزه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا روند بهبودی سریعتر از همیشه انجام شود. بخار چای داغ باعث کاهش احتقان و تسکین گلودرد می شود. با این حال، هنوز هیچ مدرک علمی در مورد اثربخشی خواص چای دارچین در درمان سرماخوردگی وجود ندارد.

9. ناراحتی های معده را برطرف می کند

اگرچه نمی توان به طور قطع در مورد این موضوع صحبت کرد، اما طبق تجربه، درمان مشکلات معده است یکی دارچین یکی از محبوب ترین خواص چای است. دارچین حاوی کاتچین، نوعی ترکیب فنلی است که می تواند به تدریج علائم بیماری التهابی روده را سرکوب کند و مشکلاتی مانند حالت تهوع، اسهال، سوء هاضمه و اسپاسم معده را برطرف کند.

10. باکتری ها و قارچ ها را از بین می برد

دارچین خواص ضد باکتریایی خود را مدیون فیتوکمیکال های زیست فعال مانند سینامالدئید و اوژنول است. عصاره دارچین به راحتی غشای سلولی باکتری را از بین می برد، حرکت آن را کند می کند و تقسیم سلولی را کند می کند. همچنین خاصیت ضد قارچی دارد و با انواع عفونت های قارچی مبارزه می کند.

11. خاصیت ضد سرطانی دارد

یکی یکی دیگر از فواید چای دارچین که هنوز برای آن پشتوانه علمی پیدا نکرده ایم این است که به از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کند! برخی از متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف دارچین از گسترش سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن جلوگیری می کند و قدرت بدن را برای مبارزه با این بیماری مهلک افزایش می دهد، اما علم هنوز این ادعا را تایید نکرده است.

12. عملکرد مغز را بهبود می بخشد

تاکنون مطالعات مختلفی بر روی حیوانات در خصوص خواص چای دارچین برای مغز انجام شده است و همه آنها فواید این چای را بر عملکرد مغز تایید کرده اند. حتی برخی مصرف روزانه چای دارچین را به افرادی که حافظه خود را به دلیل آسیب مغزی از دست داده اند توصیه می کنند.

13. نعوظ را در مردان تقویت می کند

طبق زمان های قدیم، اشراف شب ها قبل از رفتن به رختخواب، مقدار کمی از پوست دارچین را در هوا می سوزاندند و دود آن را استنشاق می کردند. یکی یکی از مهم ترین ویژگی های چای دارچین برای مردان این است که به نعوظ بهتر کمک می کند. البته این ادعا هنوز مبنای علمی ندارد و در حد تجربه باقی مانده است.

14. رحم زنان را ضد عفونی می کند

یکی یکی از خواص چای دارچین برای رحم تقویت آن و آماده سازی آن برای باروری است. اگر عادت به مصرف چای دارچین دارید، احتمال ضعیف بودن رحم شما برای حمل جنین بسیار کم است. علاوه بر این، اختلالات هورمونی که باعث بی تحرکی تخمدان و در موارد پیشرفته تر، ناباروری در زنان می شود، با مصرف چای دارچین قابل کنترل و درمان است.

مضرات نوشیدن چای دارچین

به طور کلی نوشیدن این نوشیدنی شفابخش خطر خاصی ندارد، اما خوب است چند نکته مهم در مورد عوارض آن بدانید.

احتمال آسیب کبدی: کومارین موجود در دارچین در صورت مصرف زیاد به کبد آسیب می رساند.

احتمال ایجاد زخم در دهان: اگر به دارچین حساسیت دارید، ممکن است بعد از نوشیدن چای دارچین دچار زخم یا زخم دهان شوید. سینامالدئید موجود در این گیاه باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در برخی افراد می شود.

احتمال کاهش قند خون: مصرف روزانه این دمنوش قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

تداخلات دارویی: دارچین با داروهای تجویز شده برای بیماری کبد یا دیابت تداخل دارد.

مقدار مناسب چای دارچین

چای دارچین با وجود ویژگی های فراوان، نوشیدنی مناسبی برای مصرف روزانه نیست. بر اساس این تحقیقات، در حالی که بدن انسان در روز به 5 میلی گرم کومارین ریز مغذی نیاز دارد، 1 قاشق چای خوری پودر دارچین حاوی 7 تا 18 میلی گرم کومارین است. این بدان معناست که حتی مصرف روزانه 1 قاشق چایخوری دارچین برای بدن بسیار زیاد خواهد بود.

چگونه چای دارچینی خوشمزه درست کنیم؟

برای تهیه این دمنوش ساده به 1 لیوان آب و 1 چوب دارچین نیاز دارید و درست کردن آن 10 دقیقه طول می کشد.

– ابتدا در یک قوری کوچک آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد.

– چوب دارچین را اضافه کنید و حرارت را کم کنید.

– بعد از 10 دقیقه چای شما آماده است.

– چوب دارچین را بردارید و دم کرده را داخل لیوان بریزید.

می توانید این چای را با مقداری عسل و زنجبیل یا مقداری لیمو مخلوط کرده و بنا به ذائقه خود سرد یا گرم بنوشید. حتی می توانید گیاهی مانند بابونه را اضافه کنید تا طعم آن لذیذتر شود و خواص بیشتری داشته باشد.

حرف آخر

اگرچه همه ویژگی های چای دارچین را نمی دانیم، اما هزاران سال است که این چای لذیذ و داروی شفابخش را مصرف می کنیم و بارها اثر باشکوه آن را در مشکلات ریز و درشت دیده ایم. اگر طعم چای دارچین را دوست ندارید، می توانید آن را با شیرین کننده های دیگر مانند زنجبیل یا هل مخلوط کرده و هفته ای چند بار بنوشید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما