دانستنی ها

14 خاصیت شگفت انگیز موز

ارزش غذایی موز

در اینجا برخی از مواد مغذی مهم موجود در موز آورده شده است.

کالری: موز منبع خوبی برای انرژی است، تقریباً هر موزی حدود 105-120 کیلو کالری دارد.

پتاسیم: این میوه حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که برای حفظ سلامت قلب و کنترل فشار خون مهم است.

ویتامین ها: موز منبع خوبی از ویتامین C (آنتی اکسیدان) و ویتامین B6 (پیریدوکسین) است. ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست نقش دارد، در حالی که ویتامین B6 به فعالیت نورون ها و تنظیم متابولیسم اسیدهای آمینه کمک می کند.

فیبر: موز حاوی فیبر است که به بهبود حرکت روده و جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک می کند.

کربوهیدرات ها و قندها: موز حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات و قند طبیعی است که به عنوان منبع سریع انرژی برای بدن مفید است.

مواد معدنی: موز حاوی مواد معدنی زیادی مانند منیزیم ، مس ، منگنز و فسفر است که در حفظ سلامت استخوان و عملکرد عضلات نقش دارند.

آنتی اکسیدان ها: موز حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند دوپامین و کاتکول آمین ها است که ممکن است به مبارزه با استرس اکسیداتیو و محافظت از سلامت مغز و سیستم عصبی کمک کند.

14 خواص مختلف موز

1- نقش موز در کاهش فشار خون بالا

موز حاوی فیبر است که باعث می شود بافت آن اسفنجی به نظر برسد و برعکس، موز حاوی نشاسته مقاوم است، نوعی فیبر که بدن قادر به هضم آن نیست. بنابراین، پس از خوردن، فیبر موجود در موز تخلیه معده را کند می کند و به تنظیم فشار خون کمک می کند.

2- موز دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

فیبر موجود در موز در معده هضم نمی شود و وارد روده بزرگ می شود و پروبیوتیک ها (باکتری های مفید) روده را تغذیه می کند، بنابراین مصرف موز کامل یا رسیده از یبوست جلوگیری می کند و مدفوع را شل می کند. همچنین از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

3- کاهش وزن

موز میوه ای است که از نظر کالری نسبتاً کم است ، باعث می شود احساس پر بودن داشته باشید و به شما امکان می دهد با مصرف غذای کمتری در طول روز ، برای مدت طولانی پر بمانید.

4- خوردن موز برای سلامت قلب

هر موز به طور متوسط ​​10 درصد از پتاسیم مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند و پتاسیم موجود در موز نقش مهمی در سلامت قلب، کاهش فشار خون و پیشگیری از بیماری های قلبی دارد. تحقیقات نشان می دهد که سطوح پایین پتاسیم در بدن باعث بی نظمی در ریتم قلب و تپش قلب می شود. بنابراین می توانید با خوردن روزانه یک موز خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهید.

5- خوردن موز برای بهبود عملکرد مغز

همانطور که قبلا اشاره کردیم، موز حاوی پتاسیم است که با تنظیم سطح اکسیژن در سلول های مغز از بسیاری از عوارض مغزی مانند صرع و پارکینسون جلوگیری می کند. علاوه بر این، سروتونین و ملاتونین موجود در موز باعث کاهش استرس و بهبود عملکرد مغز به عنوان منبع غنی از ویتامین B6 می شود.

6- فواید موز در کاهش استرس

پتاسیم موجود در موز باعث کاهش فشار خون و تنظیم سطح استرس می شود. علاوه بر این، کربوهیدرات های موجود در موز دارای اثر آرام بخش و آرامش بخش است که با تولید سروتونین، احساس آرامش را ایجاد می کند. از طرف دیگر موز حاوی دوپامین است که برای آرام کردن سیستم عصبی و کاهش استرس مفید است.

7- موز منبع غنی آنتی اکسیدان است

موز میوه ای است که حاوی آنتی اکسیدان های مختلفی است که با جلوگیری از آسیب اکسیداتیو در سلول ها نقش موثری در کاهش بیماری های قلبی و جلوگیری از تجمع رادیکال های آزاد دارند.

8- احساس سیری بعد از مصرف موز

فیبر موجود در موز با ایجاد احساس سیری به هضم غذا کمک می کند. کالری کم و محتوای زیاد فیبر موز باعث می شود که از این میوه به عنوان یک میان وعده کامل استفاده شود تا فرد برای مدت طولانی پر شود.

9- خواص موز برای سلامت کلیه ها

موز، میوه ای مغذی و سالم، خواص بسیاری برای سلامت کلیه ها دارد. بعضی از این ها در پایین لیست شده اند:

مصرف موز به عنوان منبعی غنی از آب و مواد معدنی مانند پتاسیم می تواند به حفظ رطوبت و تعادل الکترولیت در کلیه ها کمک کند.
پتاسیم موجود در موز به عنوان یک ماده مهم در کنترل فشار خون شناخته می شود. حفظ فشار خون مناسب می تواند از آسیب به سلامت کلیه جلوگیری کند.

خوردن موز به کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه کمک می کند و فیبر موجود در موز نیز در پیشگیری از این مشکل موثر است.

موز حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها است که در حفظ سلامت سلول های کلیه و جلوگیری از آسیب اکسیداتیو موثر است.

ویتامین C موجود در موز می تواند به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت کلیه کمک کند.

10- فواید موز بعد از ورزش و بدنسازی

خوردن موز بعد از ورزش و بدنسازی فواید زیادی دارد. در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

منبع انرژی سریع: موز حاوی کربوهیدرات های ساده ای است که به سرعت به انرژی تبدیل می شوند. مصرف موز بعد از ورزش می تواند به بازیابی سریع انرژی بعد از ورزش کمک کند.

بازسازی گلیکوژن: ورزش باعث کاهش ذخایر گلیکوژن در عضلات می شود. موز حاوی کربوهیدرات است و باعث بازسازی سریعتر گلیکوژن و انرژی عضلات می شود.

پتاسیم برای تعادل الکترولیت: پتاسیم موجود در موز به حفظ تعادل الکترولیت در بدن کمک می کند و از احتمال اختلالات الکترولیت جلوگیری می کند.

مقابله با خستگی عضلات: پتاسیم و مواد معدنی موجود در موز در کاهش خستگی عضلات و بهبود ریکاوری بعد از تمرین موثر است.

آرامش عضلانی: پتاسیم موجود در موز می تواند به عنوان یک عامل ضد استرس عمل کند و به آرامش عضلات بعد از ورزش کمک کند.

11- فواید موز برای تقویت پوست و مو

موز حاوی انواع آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C و فلاونوئیدها است که ممکن است به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو، پیری زودرس و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند.

تغذیه پوست از داخل: ویتامین C موجود در موز باعث تقویت کلاژن پوست می شود که ساختار و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد و به حفظ رطوبت پوست کمک می کند.

پوست را مرطوب کنید: پتاسیم و آب موجود در موز می تواند به مرطوب شدن پوست و جلوگیری از خشک شدن و ترک خوردن آن کمک کند.

تقویت مو و جلوگیری از شکنندگی: مواد معدنی مانند منگنز و روی موجود در موز به تقویت مو و جلوگیری از شکنندگی کمک می کند.

ویتامین A برای سلامت پوست: موز حاوی ویتامین A است که برای سلامت پوست مهم است و می تواند در ترمیم بافت های پوست و جلوگیری از خشکی و ترک پوست موثر باشد.

تغذیه مو از ریشه تا نوک: ویتامین B6 (پیریدوکسین) و فولات موجود در موز می تواند به تغذیه مو از ریشه تا نوک، تقویت ساختار مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

کاهش التهاب پوست: ترکیبات ضد التهابی در موز ممکن است به کاهش التهاب پوست کمک کرده و از آسیب های پوستی ناشی از التهاب جلوگیری کند.

12- بهبود سلامت چشم

موز نقش مهمی در بهبود سلامت چشم دارد، برخی از فواید موز برای سلامت چشم در زیر ذکر شده است:

ویتامین A: موز حاوی ویتامین A است که برای سلامت چشم بسیار مهم است. این ویتامین به تقویت دید در شب و حفظ عملکرد طبیعی شبکیه کمک می کند.

آنتی اکسیدان ها: موز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که در برابر خطرات اکسیداسیون و آسیب های ناشی از تابش نور آبی ، کمک به لنز و سلامت شبکیه محافظت می کنند.

رگ های خونی را تقویت می کند: پتاسیم موجود در موز می تواند به تقویت رگ های خونی و کاهش خطر بیماری های عروقی چشم مانند مشکلات عروق خونی ناشی از دیابت کمک کند.

مرطوب کننده چشم: مصرف موز از خشکی چشم و ترک های ناشی از کاهش ترشح اشک جلوگیری می کند.

13- تسکین درد قاعدگی

موز حاوی پتاسیم است که به کنترل فشار خون و کاهش تنش عضلانی کمک می کند که تأثیر مثبتی در تسکین دردهای عضلانی و احتمالاً گرفتگی های قاعدگی دارد. علاوه بر این، موز حاوی ویتامین B6 است که در تنظیم سطح هورمون ها و بهبود وضعیت عصبی در دوران قاعدگی تأثیر دارد.

14- درمان کم خونی با موز

موز میوه ای غنی از مواد مغذی است، اما به تنهایی نمی تواند جایگزین درمان کم خونی (کمبود آهن) شود. کم خونی ناشی از کمبود آهن در بدن است و نیاز به درمان خاصی دارد. با این حال، مصرف موز در کنار یک رژیم غذایی مناسب و متنوع نیز می تواند مفید باشد. یکی این یک کمک موثر در درمان کم خونی است. موز حاوی مقادیر کمی آهن است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی و سلامت کلی شما کمک کند. علاوه بر این، ویتامین C موجود در موز ممکن است به جذب بهتر آهن از منابع گیاهی کمک کند.

منبع: آکالا

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا