به گزارش بازتاب آنلاین، چغندر انواع مختلفی دارد. اما چیزی که ما معمولا استفاده می کنیم چغندر است که در زمان پخت به آن لبو می گوییم. همان لبی که یار شب های زمستان و پای ثابت شب یلدای بسیاری از خانواده های ایرانی است.

ایسنا در پیامی نوشت: چغندر را می توان در سالاد، سوپ، اسموتی و حتی به صورت آب چغندر استفاده کرد. حتی اگر به دنبال رنگ های خوراکی طبیعی هستید، می توانید به این سبزی مشخص اعتماد کنید. چغندر سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن است. از آنجایی که چغندر کالری کمی دارد و کلسترول ندارد، می توانید آن را با تنقلاتی مانند کیک و غذاهای شیرین جایگزین کنید. البته به شرطی که موقع پخت شکر زیاد اضافه نکنید. در این مقاله به معرفی بیشتر این گنجینه قرمز می پردازیم.

چغندر برای سلامت قلب

فیبر موجود در چغندر با افزایش سطح کلسترول خوب در خون و کاهش کلسترول بد و تری گلیسیرید کمک می کند. این همچنین خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش می دهد. بتائین موجود در چغندر به کاهش میزان هموسیستئین، یک ترکیب شیمیایی که برای عروق خونی مضر است، کمک می کند. به همین دلیل، مصرف چغندر می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های قلبی عروقی مانند تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته را کاهش دهد.

چغندر برای پیشگیری از برخی انواع سرطان

چغندر در پیشگیری از سرطان پوست، ریه و روده بزرگ موثر است. این غذای خاص حاوی رنگدانه ای به نام “بتاسیانین” است که می تواند رشد سلول های سرطانی را متوقف کند. باید بدانید که نیترات ها که به عنوان نگهدارنده در برخی از گوشت ها استفاده می شوند، تولید ترکیبات “نیتروزامین” را در بدن تحریک می کنند که خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش می دهد.

چغندر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

چغندر منبع خوبی از ویتامین C است. این ویتامین همچنین در پیشگیری از علائم آسم تاثیر زیادی دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود. بنابراین به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود فعالیت گلبول های قرمز خون کمک می کند. اگر بیشتر اوقات احساس بیماری و ناخوشی می کنید، احتمالاً بدن شما آمادگی مقابله با ویروس ها، قارچ ها و سموم محیط شما را ندارد. این عوامل مخرب و بیماری زا همیشه وجود دارند، اما خطر ابتلا به بیماری بستگی به قدرت سیستم ایمنی شما دارد. پس باید خودت را تقویت کنی. خوردن لب یکی یکی از راه های جذب ویتامین C و تقویت سربازان بدن است.

چغندر برای جلوگیری از مشکلات بینایی

سلامت چشم بسیار مهم است. بتاکاروتن موجود در چغندر از نابینایی ناشی از آسیب ماکولا جلوگیری می کند و خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد. اگرچه هر دوی این مشکلات با افزایش سن بسیار رایج هستند، اما می‌توانید تا حد امکان با خوردن سبزیجاتی مانند چغندر از آنها پیشگیری کنید. علاوه بر این، می توانید حداقل هفته ای یک بار با مشورت پزشک آب چغندر بنوشید. برای تهیه این غذا به یک چغندر کوچک، یک پرتقال بزرگ و دو عدد هویج نیاز دارید. آب پرتقال را بگیرید و به همراه سبزیجات دیگر به مخلوط کن اضافه کنید. کاملا هم بزنید تا آبمیوه یکدستی به دست آید. مصرف فوری این نوشیدنی ضروری است تا خاصیت خود را از دست ندهد.

چغندر برای تقویت جنسی

چغندر یک ویاگرا طبیعی است و مصرف آن به عنوان یک غرایز جنسی خوب عمل می کند. این خاصیت چغندر مربوط به میزان بالای بور است که باعث افزایش هورمون های جنسی می شود. چغندر تولید «اکسید نیتریک» را افزایش می‌دهد که رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و جریان خون را به آلت تناسلی مردانه افزایش می‌دهد. بنابراین باعث افزایش نعوظ و افزایش مدت زمان رابطه جنسی می شود. این سبزی قرمز میل جنسی را افزایش می دهد و باروری را افزایش می دهد. از طرفی باعث افزایش تحرک اسپرم می شود. اگر می خواهید باردار شوید بهتر است بیشتر چغندر بخورید.

چغندر برای افزایش انرژی

چغندر حاوی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات است که منبع سالم کالری برای بدن محسوب می شود. وقتی بدن مقدار مناسب کربوهیدرات را دریافت کند، عملکرد موثرتری دارد. اگر روز پرمشغله ای در پیش دارید، به جای نوشیدنی های انرژی زا حتما چغندر بخورید. اگر ورزشکار هستید، باید بدانید که خوردن این سبزیجات غده دار در حین ورزش به شما این امکان را می دهد که بهتر نفس بکشید زیرا می توانید اکسیژن بیشتری جذب کنید. اگر قبل از دویدن هوس خوردن یک خوراکی ترد دارید، چیپس چغندر را در نظر بگیرید. این میان وعده برای رفع گرسنگی یا میان وعده نیز مناسب است. این کار به شما انرژی می دهد بدون اینکه کالری زیادی مصرف کنید و حتی به شما این امکان را می دهد که در حین تماشای فیلم مورد علاقه خود میان وعده های سالم بخورید.

چغندر برای جلوگیری از سکته

کمبود پتاسیم می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. خوشبختانه چغندر پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین می کند. پتاسیم یک ماده معدنی ارزشمند است زیرا رگ های خونی را نرم و انعطاف پذیر نگه می دارد و فشار خون را کاهش می دهد. این همچنین از تشکیل لخته های خونی جلوگیری می کند که به بدن حمله می کند و می تواند منجر به انسداد رگ های خونی شود.

چغندر سرشار از آنتی اکسیدان است

چغندر خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد، به خصوص به دلیل محتوای بالای پلی فنول. به همین دلیل می تواند با مقابله با اثرات منفی رادیکال های آزاد که به سلول های بدن آسیب می رسانند، با پیری زودرس مقابله کند.

چغندر برای بهبود عملکرد روده

محتوای فیبر بالای چغندر (100 گرم چغندر حاوی 2 تا 3 گرم فیبر است) عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و میزان فیبر روزانه بدن را تضمین می کند. در واقع، مصرف منظم سبزیجاتی مانند چغندر هضم غذا را بهبود می بخشد و از مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری می کند.

چغندر برای پاکسازی کبد

اگر به دلایلی بیش از حد قند، شیرینی، چربی یا الکل مصرف کرده اید، استفاده از چغندر بهترین راه حل است. زیرا این ماده غذایی حاوی بتائین است که خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و از کبد محافظت می کند. برای این منظور هنگام تهیه آب میوه های خود از مقداری آب چغندر استفاده کنید.

چغندر برای رفع التهاب در بدن

چغندر سرشار از آنتی اکسیدان است. بنابراین در پیشگیری از ابتلا به بیماری های التهابی مزمن مانند چاقی یا بیماری کرون موثر است. توصیه می شود به میزان دلخواه حداقل هفته ای یک بار چغندر را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

چغندر برای مغز مفید است

مصرف منظم چغندر راه خوبی برای پیشگیری از زوال عقل و بیماری آلزایمر در افراد مسن است. چغندر جریان خون را به مغز افزایش می دهد و مواد مغذی آن از آسیب مغزی جلوگیری می کند. چغندر همچنین حافظه را تقویت می کند و توانایی یادگیری را افزایش می دهد. البته توجه داشته باشید که این غذا جایگزین داروهای تجویز شده توسط پزشک برای رفع مشکلات سلامتی نمی شود.

چغندر شما را سیر می کند

اگر می خواهید چند کیلو وزن کم کنید از چغندر استفاده کنید. این ماده غذایی مفید برای کاهش وزن مفید است. زیرا سرشار از فیبر و مواد مغذی است که به کاهش وزن کمک می کند. در واقع به دلیل داشتن فیبر، آب را جذب کرده و فضای بیشتری را در معده اشغال می کند. این باعث ایجاد احساس سیری فوری و طولانی مدت می شود. این به کاهش وزن نیز کمک می کند. می توانید از این ماده غذایی مفید در هنگام تهیه انواع سوپ، سالاد، نوشیدنی یا حتی سس مایونز گیاهی استفاده کنید و از خواص آن بهره مند شوید.

احتیاط

البته توصیه می شود زیاده روی نکنید و چغندر زیاد نخورید. زیرا حاوی اگزالات است و این مواد می توانند باعث کریستال شدن برخی مایعات بدن شوند. اگر از مشکلات کلیوی یا سنگ کلیه رنج می برید، بهتر است از مصرف چغندر و به خصوص آب چغندر خودداری کنید.

233217

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما