دانستنی ها

13 روش عالی برای خلاص شدن از شر صداهای شکم!

 

خوشبختانه، زمزمه معده معمولاً جای نگرانی ندارد و بخشی طبیعی از فرآیند گوارش است. با این حال، در موارد نادر، ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی پزشکی باشد. در این مقاله شما را با دلایل زمزمه معده و راه های کاهش آن آشنا می کنیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

علت صداهای معده

دلایل زیادی برای داشتن شکم صاف وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

1. هضم غذا

وقتی غذا به روده کوچک می رسد، بدن سعی می کند با ترشح آنزیم ها به تجزیه غذا و جذب مواد مغذی کمک کند. غذا با کمک یک سری انقباضات ماهیچه ای موج مانند به نام پریستالسیس در دستگاه گوارش حرکت می کند. همانطور که هوا، مایعات و غذای نیمه هضم شده در روده ها حرکت می کنند، صداهایی تولید می کنند که گاهی اوقات می توانید بشنوید.

2. گرسنگی

بدن به طور مرتب پریستالتیک را انجام می دهد حتی اگر برای چندین ساعت غذا نخورید. وقتی گرسنه هستید، چیزی در شکم شما نیست که صدایش را خاموش کند. از طرفی وقتی معده 2 ساعت خالی می ماند، قدرت و سرعت انقباضات افزایش می یابد. به همین دلیل است که صدای معده در هنگام گرسنگی بلندتر است.

3. ابتلا به برخی بیماری ها

گاهی اوقات بیماری های زمینه ای می توانند باعث وزوز شوند، به خصوص اگر این علامت با مشکلات دیگری مانند درد، یبوست یا اسهال همراه باشد. بیماری های مرتبط با صدای معده عبارتند از:

اختلالات گوارشی؛ در برخی موارد، سوزش سر دل ناشی از یک اختلال گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است. سایر علائم این بیماری عبارتند از: اسهال، نفخ و افزایش تولید گاز در دستگاه گوارش.

عدم تحمل غذایی

سوء هاضمه برخی غذاها مانند غلات حاوی گلوتن، لبنیات، حبوبات و غذاهای پر فیبر باعث افزایش تولید گاز در روده می شود.

مشکلات تنفسی

تنفس کم عمق و سطحی، یعنی تنفس قفسه سینه که شانه ها را بالا می برد و فقط قفسه سینه را منبسط می کند، می تواند علت صدای معده باشد. در این صورت اکسیژن کمتری وارد خون شده و هضم غذا تحت تاثیر قرار می گیرد. در نتیجه، صداهای معده نیز ممکن است ناشی از مشکلات تنفسی باشد.

انسداد روده

این مشکل زمانی رخ می دهد که غذا و مدفوع نمی توانند از طریق دستگاه گوارش وارد راست روده شوند. سایر علائم انسداد روده شامل درد شدید شکم، استفراغ، نفخ شکم و ناتوانی در دفع گاز یا مدفوع است.

راه‌های درمان قار و قور شکم

ممکن است نتوانید به طور کامل از زمزمه معده جلوگیری کنید، اما اقدامات احتیاطی زیر می تواند کمک زیادی به شما کند:

1.مصرف غذاهای تولیدکننده‌ی گاز را کاهش دهید

13 روش عالی برای خلاص شدن از شر صداهای شکم!

برخی از غذاها و نوشیدنی ها گاز بیشتری نسبت به سایرین تولید می کنند. اگر علت صدای معده شما وجود گاز اضافی در دستگاه گوارش است، بهتر است از مصرف این غذاها خودداری کنید. متداول‌ترین غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث زمزمه معده می‌شوند عبارتند از:

لوبیا و عدس

انواع کلم

پیاز

قارچ

نخود

غلات کامل

نوشیدنی های گازدار

برای آسان‌تر یافتن غذاهای مشکل‌دار، هر چیزی را که می‌خورید یا می‌نوشید و علائمی را که چند روز پس از مصرف آن‌ها تجربه می‌کنید، یادداشت کنید.

2.از مصرف الکل، تنقلات شیرین و غذاهای اسیدی خودداری کنید

الکل، تنقلات شیرین و غذاهای اسیدی (مانند مرکبات و قهوه) می توانند صداهای معده را تحریک کنند. نوشیدنی های الکلی علاوه بر ایجاد غرش معده، باعث افزایش تولید اسید، التهاب و درد معده و تاخیر در تخلیه معده می شود.

3. آب بنوشید

نوشیدن یک لیوان آب می تواند راه حلی موثر و سریع برای سوزش معده باشد، به خصوص اگر در آن لحظه چیز دیگری برای خوردن وجود نداشته باشد. آب به فرآیند گوارش کمک می کند زیرا معده را پر می کند که می تواند از سوزش سر دل جلوگیری کند. برای بهترین نتیجه، نوشیدن جرعه آب در طول روز توصیه می شود. مصرف مقادیر زیاد آب در مدت زمان کوتاه ممکن است باعث افزایش صداهای شکمی شود.

4. در طول روز چندین وعده غذایی کوچک بخورید

هم خالی بودن معده و هم مصرف وعده های غذایی زیاد (مخصوصاً غذاهای غنی از چربی، قند، گوشت قرمز و سایر مواد مغذی سخت هضم) می تواند باعث غرش معده شود. بنابراین، بهتر است وعده‌های غذایی کوچک‌تر را در فواصل زمانی منظم مصرف کنید.

اگر سروصدا مکرراً یا در ساعت معینی هر روز رخ دهد، ممکن است نشانه‌ای از نیاز به وعده‌های غذایی بیشتر باشد. برخی از افراد باید به جای سه وعده غذایی بزرگ، چهار تا شش وعده غذایی کوچک در طول روز بخورند تا معده‌شان آرام شود.

5. آهسته غذا بخورید

13 روش عالی برای خلاص شدن از شر صداهای شکم!

هضم غذا از دهان و با جویدن شروع می شود. بنابراین، باید برای خوردن و جویدن آن وقت بگذارید. این به هضم غذا کمک می کند و درد معده را درمان می کند. همچنین از بلع هوای ناخواسته جلوگیری می کند و احتمال نفخ و سایر مشکلات گوارشی را کاهش می دهد.

6. از نوشیدن نوشابه های گازدار یا استفاده از نی خودداری کنید

این نوشیدنی ها تولید گاز در دستگاه گوارش را افزایش می دهند و به نفخ کمک می کنند. استفاده از نی همچنین باعث بلع ناخواسته هوا می شود که می تواند منجر به تجمع گاز در دستگاه گوارش شود.

7. از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نکنید

برخی از شیرین کننده های مصنوعی حاوی ماده ای به نام سوربیتول هستند که در مقادیر زیاد می تواند صداهای روده را افزایش دهد. این ماده اغلب در آدامس ها، آب نبات ها و نوشابه های رژیمی یافت می شود.

8. پروبیوتیک مصرف کنید

تحقیقات نشان می دهد که پروبیوتیک ها به کنترل علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک می کنند. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که به طور طبیعی در روده ها یافت می شوند. آنها همچنین در برخی غذاها مانند ماست و مکمل ها یافت می شوند.

9. تمرینات تنفسی را امتحان کنید

برخی از متخصصان بر این باورند که تنفس شکمی (تنفس آرام و عمیق از طریق شکم) در حفظ سلامت دستگاه گوارش موثر است و به از بین بردن صداهای معده و روده کمک می کند.

10. فعالیت بدنی منظم داشته باشید

شواهد علمی نشان می‌دهد که پیاده‌روی بعد از غذا می‌تواند با افزایش سرعت تخلیه معده به فرآیند گوارش کمک کند، که به نوبه خود صدای معده را کاهش می‌دهد. این فواید سلامتی دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، اگر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تقریباً 15 دقیقه پس از صرف غذا به مدت 20 دقیقه پیاده روی کنند، سطح قند خون آنها کاهش می یابد. تنها نکته مهم پرهیز از فعالیت های سنگین بلافاصله بعد از غذا خوردن است.

11.آرامش‌تان را حفظ کنید

غرش معده ممکن است در موقعیت های استرس زا مانند مصاحبه های شغلی، کلاس ها و امتحانات بیشتر قابل توجه باشد. زیرا صرف نظر از پر یا خالی بودن معده، فعالیت دستگاه گوارش در هنگام اضطراب افزایش می یابد. از سوی دیگر، استرس هضم را کند می کند و باعث علائم سوء هاضمه، از جمله سوزش سر دل می شود. می توانید از مدیتیشن، تنفس عمیق و تکنیک های آرام سازی پیشرونده عضلانی برای کنترل اضطراب و استرس خود استفاده کنید.

12.غذاهایی که به‌سختی هضم می‌شوند را پیدا کنید

13 روش عالی برای خلاص شدن از شر صداهای شکم!

عدم تحمل برخی غذاها می تواند تولید گاز در دستگاه گوارش را افزایش داده و باعث سوزش سر دل شود. به عنوان مثال، عدم تحمل لاکتوز (قند موجود در شیر) به دلیل کمبود لاکتاز (آنزیمی که لاکتوز را هضم می کند) ایجاد می شود. شیوع این مشکل در میان جمعیت‌های قومی و نژادی مختلف متفاوت است، اما تقریباً 65 درصد از مردم قادر به هضم لاکتوز نیستند. بهترین راه برای مدیریت عدم تحمل غذایی، شناسایی غذاهای مشکل ساز و اجتناب از آنهاست.

13. مشکلات گوارشی خود را درمان کنید

برخی از بیماری ها مانند عفونت یا انسداد روده بر صداهای شکمی تأثیر می گذارد. سندرم روده تحریک پذیر نیز می تواند علت صداهای معده باشد. در این صورت درمان بیماری زمینه ای تنها راه کاهش این صداهاست.

زمان مراجعه به پزشک است

در بیشتر موارد، زمزمه معده جدی نیست و با درمان های خانگی قابل رفع است. با این حال، اگر با علائم دیگری همراه است، آن را نادیده نگیرید. علائم مهمی که باید با پزشک خود در میان بگذارید عبارتند از:

معده درد

تورم

بالا آوردن

اسهال یا یبوست

بعد

از دست دادن اشتها

خستگی شدید

پزشک می تواند علت صدای معده را شناسایی کرده و راه حل درمانی مناسب را به شما ارائه دهد.

آخرین کلمه

چنانچه صدای شکم به گرسنگی یا فرآیند هضم مربوط باشد، می‌توانید با بعضی از راهکارهای خانگی به رفع آن کمک کنید. اما اگر این مشکل به‌طور مکرر رخ داد یا با علائم دیگری همراه بود، به پزشک مراجعه کنید. گاهی‌ اوقات قاروقور شکم به اختلالات گوارشی یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای مربوط است که به درمان تخصصی نیاز دارند.

منبع: دیجی کالا مگ

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا