دانستنی ها

12 تا از عجیب ترین رازها در مورد هواپیما و سفرهای هوایی

هواپیما اکنون یکی از رایج ترین شیوه های سفر کردن است. با این حال، حقیقت های زیادی درباره آن وجود دارد که اغلب از ما از آن ها بی خبریم.
هواپیما الان یکی یکی از رایج ترین روش های سفر است. با این حال، حقایق زیادی در مورد آن وجود دارد که بسیاری از ما از آن بی اطلاعیم.

1- خلبان ها یک ابزار مخفی دارند

خلبانان یک چکش اضطراری در دست دارند که می توانند در مواقع اضطراری از آن برای باز کردن درهای کابین خلبان در صورت آتش سوزی یا شکستن پنجره استفاده کنند. این چکش در مواقعی که نیاز به زنده ماندن در محیط سختی مانند جنگل دارید نیز مفید است.

12 راز عجیب در مورد هواپیما و سفر هوایی که نمی دانید

2- چرا صندلی ها آبی هستند؟

اولین بار چند دهه پیش بود که صندلی های آبی در هواپیما ساخته شد و اکنون اکثر شرکت های هواپیمایی از این رنگ برای صندلی های هواپیما استفاده می کنند. به گفته دانشمندان، رنگ آبی برای اکثر مردم اعتماد به نفس و امنیت را برمی انگیزد، چیزی که حتی برای مسافرانی که از پرواز نمی ترسند بسیار مهم است.

12 راز عجیب در مورد هواپیما و سفر هوایی که نمی دانید

انتخاب رنگ آبی برای صندلی های هواپیما یک دلیل عملی نیز دارد: این رنگ کثیفی کمتری را نشان می دهد و بنابراین در مقایسه با رنگ های روشن تر، صندلی های آبی را می توان برای مدت طولانی تری استفاده کرد. با این حال، از آنجایی که افراد کمتری می‌توانند هزینه پرواز درجه یک را داشته باشند، خطوط هوایی تمایل دارند از صندلی‌های رنگ روشن استفاده کنند، زیرا خراب شدن پارچه بیشتر طول می‌کشد.

جالب است بدانید در دهه های 1970 و 1980 برخی از خطوط هوایی از صندلی های قرمز استفاده می کردند. با این حال، آنها مجبور شدند رنگ آن را به آبی تغییر دهند، زیرا مشخص شد که قرمز مسافران را تهاجمی تر می کند.

12 راز عجیب در مورد هواپیما و سفر هوایی که نمی دانید

3- در هواپیما دستبند وجود دارد

خلبانان در حین پرواز از اختیارات ویژه ای برخوردارند، چون مسئولیت هواپیما را بر عهده دارند، کاپیتان بیشترین قدرت را دارد و حتی اگر لازم بداند می تواند مسافران را دستگیر کند. اگر شخصی در هواپیما دچار مشکل شود و پس از هشدارهای مکرر به رفتار پرخاشگرانه خود ادامه دهد، کاپیتان این اختیار را دارد که با پلیس تماس بگیرد و همچنین از خدمه پرواز بخواهد مسافر را دستگیر کند.

12 راز عجیب در مورد هواپیما و سفر هوایی که نمی دانید

4- چرا صندلی ها پارچه ای یا چرمی هستند؟

صندلی های هواپیما از پارچه یا چرم مصنوعی ساخته شده اند. در هواپیماهایی که برای پروازهای طولانی مانند پروازهای بین قاره ای استفاده می شوند، صندلی ها معمولاً پارچه ای هستند، زیرا به پوست اجازه تنفس می دهند، بنابراین مسافران عرق نمی کنند و تحریک نمی شوند. اما صندلی‌های چرم مصنوعی برای پروازهای کوتاه مناسب هستند، زیرا در صورت ریختن غذا یا نوشیدنی روی آن‌ها محو نمی‌شوند و رنگ نمی‌گیرند.

12 راز عجیب در مورد هواپیما و سفر هوایی که نمی دانید

5- هوای داخل هواپیما از کجا می آید؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که هوایی که در هواپیما تنفس می کنید از کجا می آید؟ این هوا در واقع از قسمت کمپرسور موتورها به هواپیما تزریق می شود. شاید به همین دلیل است که برخی فکر می کنند داخل هواپیما کثیف است. اما نگران نباشید: این هوا ابتدا فیلتر و خنک می شود. و فیلترها 95 درصد باکتری ها را به دام می اندازند.

6- 2 طناب اضطراری در کابین تعبیه شده است که با استفاده از آن می توان از پنجره از هواپیما خارج شد. این طناب ها چندین متر طول و گره دار هستند، این ویژگی به خلبانان کمک می کند راحت تر از طناب پایین بیایند.

12 راز عجیب در مورد هواپیما و سفر هوایی که نمی دانید

7- چرا محل قرارگیری صندلی ها با موقعیت پنجره ها مطابقت ندارد؟

آیا تا به حال در هواپیما کنار پنجره بوده اید اما چیزی بیرون از پنجره ندیدید؟ آیا به خاطر موقعیت پنجره است؟ این به این دلیل اتفاق می‌افتد که خطوط هوایی سعی می‌کنند تا جای ممکن صندلی‌های بیشتری را در داخل هواپیما جا بدهند. شرکت های هواپیمایی به ایرلاین ها نحوه چیدمان صحیح صندلی ها را آموزش می دهند، اما معمولاً هیچ کس از این قوانین پیروی نمی کند.

12 راز عجیب در مورد هواپیما و سفر هوایی که نمی دانید

8- معنی مثلث های سیاه

شاید آن مثلث کوچک سیاه را در برخی از هواپیماها دیده باشید. این مثلث‌ها نقاطی را نشان می‌دهند که بال‌های هواپیما از آن‌ها به بهترین شکل دیده می‌شوند. اگر خلبانان از شکل بال ها مطمئن نباشند، ممکن است بازرسی بصری لازم باشد.

12 راز عجیب در مورد هواپیما و سفر هوایی که نمی دانید

9- اتاق خواب برای استراحت خدمه

در پروازهای طولانی بیش از 6 ساعت، خدمه پرواز مانند مسافران نیاز به استراحت دارند. به همین دلیل معمولاً 2 اتاق خواب مخفی وجود دارد که خدمه می توانند در زمان خستگی در آنجا چرت بزنند.

یکی یکی از این اتاق خواب ها در سر هواپیما و دیگری در انتهای هواپیما قرار دارد. این اتاق ها معمولا در طبقه بالا قرار دارند و راه دسترسی به آنها از طریق راه پله است.

12 راز عجیب در مورد هواپیما و سفر هوایی که نمی دانید

10- حمام و سرویس بهداشتی نیز وجود دارد.

در هواپیماهای تجاری بزرگتر، در کنار این اتاق خواب ها حمام و توالت وجود دارد که خدمه می توانند پس از یک چرت کوتاه از آنها استفاده کنند. حتی در آنجا ابزارهای اضطراری برای لحظات خطر وجود دارد.

تصور کنید یک پرواز 14 تا 16 ساعته داشته باشید. احتمالاً در پایان پرواز ظاهر و بوی خوبی نخواهید داشت. به همین دلیل، در پروازهای طولانی همیشه تعدادی خدمه اضافی برای جایگزینی افرادی که در حال استراحت هستند وجود دارد. علاوه بر این، استراحت برای کل خدمه الزامی است.

12 راز عجیب در مورد هواپیما و سفر هوایی که نمی دانید

11- ماسک اکسیژن برای مواقع اضطراری

پرواز با هواپیما هم معایبی دارد. در برخی شرایط اضطراری، مانند زمانی که فشار هوا در داخل هواپیما کافی نیست، همه به اکسیژن نیاز دارند. مسافران ماسک های اکسیژن مخصوص به خود را دارند، بنابراین خلبان ها نیز باید ماسک های خود را داشته باشند.

در کابین خلبان، در سمت چپ هر خلبان ماسک هایی وجود دارد که کمی پیچیده تر از ماسک های سرنشینان هستند و ماندگاری بیشتری دارند زیرا خلبان ها باید بتوانند مشکل را برطرف کنند و هواپیما را به سلامت فرود آورند.

12 راز عجیب در مورد هواپیما و سفر هوایی که نمی دانید

12- دوربین کابین

خلبان ها دائماً با برج مراقبت در تماس هستند، اما برخی از کابین ها مجهز به دوربین هایی هستند که تصویر خلبان ها را ضبط می کنند. خلبانان از این موضوع آگاه هستند و این دوربین ها اطلاعات پرواز را نیز ثبت می کنند. این تصاویر به دلایل مختلفی می توانند بعداً مورد استفاده قرار گیرند.

12 راز عجیب در مورد هواپیما و سفر هوایی که نمی دانید

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا